نتایج اجمالی حاصل از پژوهش “ارزیابی و پایش وضعیت اشتغال دانشآموختگان سالهای ۹۵-۹۲ مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور” اعلام شد.
به گزارش رمز فردا ، محمدرضا لوری زاده، معاون پژوهشی و فناوری مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی درخصوص این پژوهش گفت: با در نظر گرفته شدن رصدهای قبلی اشتغال دانشآموختگان این دانشگاه توسط این موسسه، این سومین طرح پژوهشی رصد اشتغال دانشآموختگان مراکز علمی-کاربردی جهاد دانشگاهی است که با همکاری معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه جامع، حوزه انفورماتیک دانشگاه جامع و مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی در سراسر کشور اجرا شده است.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی است؛ جامعه آماری شامل تمام دانشآموختگان مراکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی است که در سالهای ۹۲ لغایت ۹۵ از یکی از مراکز علمی کاربردی در ۴۲ مرکز این موسسه دانشآموخته شدهاند. بدلیل شمولیت استقرار ۴۲ مرکز در سراسر کشور به جز استان یزد و بوشهر (در حال حاضر در استان بوشهر مرکز علمی کاربردی جهاد تاسیس شده است) و برگزاری بالغ بر ۹۴ درصد از رشتههای ارائه شده توسط دانشگاه در این مراکز، با ضریب اطمینان بالایی میتوان نتایج این پایش و رصد دانشآموختگان را به کل وضعیت اشتغال دانشآموختگان مراکز و شعبههای دیگر دانشگاه جامع تعمیم داد؛ ضمن اینکه تعداد قابلتوجهی از نمونه این تحقیق دوره کاردانی خود را در مراکز غیرجهادی و دوره کارشناسی را در مراکز جهاد دانشگاهی سپری کردهاند.
لوری زاده افزود: در این طرح ابتدا اطلاعات و شماره همراه دانشآموختگان واجد شرایط، یعنی دانشآموختگانی که طی سالهای ۹۲ لغایت ۹۵ در یکی از مراکز وابسته به مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی جهاد دانشگاهی در مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی رشتههای مختلف دانشگاه فارغالتحصیل شده بودند، با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه از حوزه انفورماتیک اخذ و سپس پرسشنامه تهیهشده با یک مقدمه و بیان اهداف طرح از طریق سامانه برخط برای آنها ارسال شد، به طوریکه در یک بازه زمانی دو ماهه ۲۰۲۸ نفر از دانشآموختگان ضمن تکمیل پرسشنامه، نقطه نظرات خود را هم به صورت پاسخ باز که در این پرسشنامه در نظر گرفته شده بود، بیان کردند که این تعداد نمونه، کفایت لازم را برای این پژوهش دارا میباشد.
وی با اشاره به اینکه در ابتدا آزمون RUNS برای اطمینان از تصادفیبودن نمونهها بکار گرفته شد تا نتایج آن قابل تعمیم باشد، افزود: برای روایی پرسشنامه از شاخص روایی محتوا ( Content Validity Index) و برای اعتبار پرسشنامه از الفای کرانباخ (Cronbach’s Alpha) استفاده شد. در ضمن هرکدام از سوالها که شاخص روایی محتوایی آنها کمتر از حد مجاز بود، اصلاح، تغییر و در صورت لزوم از مطالعه حذف گردید که در نهایت و بعد از ملاحظات فوق، محتوای پرسشنامه متشکل از ۵ سوال شامل اطلاعات فردی، ۱۰سوال شامل وضعیت اشتغال دانشآموختگان، ۱۵ سوال شامل پاسخگویی دانشگاه به نیازهای فردی و شغلی در راستای: اهداف، محتوای برنامهریزی درسی، فرایندهای ارزیابی، فعالیتهای یادگیری، مقایسه نظام آموزش عالی علمی-کاربردی با زیرنظامهای دیگر کشور و ۲۸ سوال شامل عوامل مؤثر در اشتغال دانشآموختگان بود.
منبع : ایسنا