چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

طراحی الگوی کامل مدیریت پسماند توسط نخبگان گیلانی

به گزارش رمز فردا /گیلان مدیر مرکز شتابدهنده تخصصی پسماند در گیلان، از راه اندازی نخستین مرکز شتابدهنده تخصصی حوزه پسماند کشور در گیلان خبر داد و گفت: از فناوری پلاسمای اکسیژن برای کاهش مخاطرات انسانی در خط پردازش، تولید انرژی از زباله‌های تر و تبدیل ریجکت به مصنوعات بتونی استفاده می کنیم.

عباس رنجی در گفت وگو با ایسنا، حوزه پسماند را نیازمند یک مدیریت جامع و یکپارچه دانست و اظهار کرد: طی سال های گذشته محصولات فناورانه زیادی در حوزه مدیریت پسماند و زباله ساخته شده، اما دستورالعمل واحدی وجود نداشته است.

وی از راه اندازی نخستین مرکز شتابدهنده تخصصی حوزه پسماند کشور در گیلان خبر داد و افزود: کاهش مخاطرات زیست محیطی مهمترین هدف مرکز تخصصی حوزه پسماند است و خوشبختانه موفق به طراحی الگویی واحد برای نظام مدیریت پسماند شدیم که قابلیت اجرا در تمام نقاط کشور را دارد.

مدیر مرکز شتابدهنده تخصصی حوزه پسماند در گیلان، با اشاره به استفاده این مرکز از فناوری پلاسمای اکسیژن برای کاهش مخاطرات انسانی در خط پردازش، تولید انرژی از زباله‌های تر و تبدیل ریجکت به مصنوعات بتونی قابل استفاده در پروژه‌های عمرانی شهری و روستایی، تصریح کرد: استفاده از فناوری ماکروویو در بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی و بیمارستانی نیز از تولیدات این مرکز که سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفته است؛ این محصول سال گذشته به کشورهای اروپایی صادر شده و به روزترین روش در حوزه پسماندهای پزشکی و بیمارستانی است.

رنجی زباله سوز را نوعی ریجکت سوز دانست و یادآور شد: در حوزه مدیریت اصولی و بهداشتی پسماند باید تمرکز بر پردازش درست باشد.

وی با بیان اینکه یکی از شرکت های مستقر در مرکز شتابدهنده تخصصی حوزه پسماند در سالیان گذشته موفق به کاهش ریجکت به ۳۰ درصد شده است، گفت: ۲۰ هزار مترمربع از دفنگاه زباله چابکسر آزادسازی شد و در اختیار شهرداری قرار گرفته است.

مدیر مرکز شتابدهنده تخصصی حوزه پسماند در گیلان با اشاره به اینکه حجم بالای زباله را زباله های تر تشکیل می‌دهند که عامل اصلی تولید شیرابه است، خاطرنشان کرد: در طرحی که نوشته ایم با تحویل لوله های بتونی به روستاییان زباله تر به کود قابل استفاده در کشاورزی تبدیل خواهد شد و در صورت عدم استفاده قابلیت خریداری دارد.

رنجی با بیان اینکه زباله های خشک به دو بخش قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت تقسیم می‌شوند، گفت: مشتری همیشه برای زباله خشک قابل بازیافت وجود دارد، اما زباله های غیر قابل بازیافت در چرخه ریجکت قرار می گیرد.

مدیر مرکز شتابدهنده تخصصی حوزه پسماند در گیلان، کود آلی و گاز متان را محصول به دست آمده از زباله های تر عنوان و اضافه کرد: با بهره گیری از روش هاضم دایجستر و ژنراتور، گاز متان حاصله به برق تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به تولید مصنوعات بتونی قابل استفاده در پروژه های عمران شهری، تصریح کرد: شهرداری ها با هزینه کمتر می توانند علاوه بر مدیریت پسماند، به عمران و آبادانی شهر کمک کنند. از این مصنوعات به عنوان لوله فاضلاب و نیوجرسی و بلوک های کنار جدول و… استفاده می شود.

رنجی با بیان اینکه سامانه خرید زباله های بازیافتی توسط یکی از شرکت های مستقر در مرکز شتابدهنده طراحی شده است، خاطرنشان کرد: در این سامانه خانوارها میزان تولید زباله های خشک قابل بازیافت همچون پت و قوطی فلزی و… را اعلام می کنند که در نهایت اقدام به خرید این زباله ها می شود.

وی با اشاره به اینکه سیستم بی خطرسازهای زباله های عفونی و بیمارستانی دارای نواقصی بوده اند، عنوان کرد: از طریق روش ماکروویو موفق به تولید دستگاهی شدیم که بالای ۹۹ درصد زباله های عفونی و بیمارستانی را بی خطر می‌سازد.

مدیر مرکز شتابدهنده تخصصی حوزه پسماند در گیلان با تاکید بر لزوم  کم خطرسازی زباله ها در فرایند پردازش برای جلوگیری از آسیب به نیروی انسانی فعال در خط، اضافه کرد: در این راستا از فناوری پلاسمای اکسیژن این شرکت بهره گرفتیم. برای حل معضل زباله در استان بایستی به صورت همزمان در همه شهرها با اولویت شهرهای دارای زیرساخت، حجم زباله کاهش یابد و در نهایت به کمترین میزان ریجکت برسیم.

رنجی متذکر شد: همچنین با استفاده از فناوری پلاسمای اکسیژن می توانیم اقدام به تهویه هوای دفنگاه ها و جلوگیری از عدم انتقال بوی پسماند کنیم.

وی از مسئولان و تصمیم گیران استانی خواست در راستای عمل به شعار سال به نخبگان جوان گیلانی فرصت دهند تا این مشکل و معضل به دستان توانمند آنها حل شود.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

فوری/ سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی/ چند کشته برجای گذاشت؟

به گزارش رمز فردا : حادثه در اسکله پتروشیمی رازی منجر به فوت ۲ نفر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *