جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

افزایش سنوات بازنشستگی اعضای هیات علمی

افزایش سنوات بازنشستگی اعضای هیات علمی/نگاه سیاسی به این موضوع را کنار بگذاریم

رئیس دانشگاه تهران از نیاز به جذب سالیانه ۴۰۰ نفر هیئت علمی در این دانشگاه خبر داد و گفت: متأسفانه محدودیت‌های پست اختصاصی امکان جذب را سالیانه به ۸۰ تا ۹۰ نفر هیئت علمی در سال کاهش می‌دهد.

به گزارش رمز فردا ،سید محمد مقیمی ، ضمن بیان این مطلب به مهمترین برنامه دانشگاه تهران در حوزه جذب اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت:‌ در بررسی ظرفیت جذب اعضای هیئت علمی دو موضوع یعنی نیازهای دانشگاه و تعداد کرسی‌هایی که در اختیار ما قرار داده می‌شود، را باید در نظر داشته باشیم. متأسفانه تعداد کرسی‌هایی که در اختیار دانشگاه تهران برای جذب هیئت علمی قرار می‌دهند، محدود است و با توجه به اینکه برنامه توسعه علمی در این دانشگاه دنبال می‌شود، قطعا تعداد اعضای علمی موجود، کفایت نیازها را نخواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر ۲۱۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه تهران مشغول ارائه خدمات هستند و اگر ما بخواهیم نسبت دانشجو و استاد را به حد استاندارد برسانیم، باید این میزان به ۳۰۰۰ هیئت علمی افزایش یابد.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: بحث جذب اعضای هیئت علمی تحت تأثیر اختصاص پستی است که در اختیار ما قرار داده می‌شود و متأسفانه این پست‌ها نیز محدود است. بنابراین برنامه‌های جذب نیز همواره تحت‌الشعاع این موضوع قرار می‌گیرد.

دکتر مقیمی خاطر نشان کرد: اگر ما محدودیت تعداد پست‌ نداشته باشیم، قاعدتا باید سالیانه تعداد ۴۰۰ نفر جذب هیئت علمی در دانشگاه تهران داشتیم.

وی، متوسط تعداد اعضای هیئت علمی بازنشسته دانشگاه تهران را در سال  ۷۰ تا ۸۰ نفر عنوان کرد و گفت: سنوات بازنشستگی اعضای هیئت علمی در مقایسه با گذشته، مقداری بالاتر رفته و سنواتی که این افراد می‌توانند خدمت کنند، بیشتر شده است. مثلا یک استاد تمام تا ۷۰ سال و استاد ممتاز هم تا سه سال بیشتر از ۷۰ یعنی ۷۳ سال می‌تواند در دانشگاه خدمت کند.

وی ادامه داد: طی سه، چهار سال اخیر تغییری در زمینه سقف بازنشستگی اعضای هیئت علمی نداشتیم، اما با توجه به اینکه اعضای هیئت علمی پس از بازنشستگی مجدد به‌کار گرفته می‌شوند، معمولا بحثی که وجود دارد، این است که ما نیازمند گردش خون جدید در بدنه دانشگاه هستیم.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: متاسفانه گاهی به مقوله بازنشستگی اعضای هیئت علمی با دید سیاسی نگریسته می‌شود و مسائل حاشیه‌ای مطرح می‌شود، اگرچه منکر این موضوع نیستم و ممکن است برخی ملاحظات گروهی و دانشکده‌ای در بازنشستگی تأثیر داشته باشند، اما باید نگاه سیاسی به مقوله بازنشستگی اساتید را کنار بگذاریم.

مقیمی یادآور شد: باید توجه داشته باشیم که بالاخره نیاز است خون جدیدی وارد بدنه دانشگاه شود و ما نمی‌توانیم اساتید را تا زمانی که در قید حیات هستند، در دانشگاه به کار بگیریم، چرا که کارآیی دانشگاه در حوزه‌های مختلف کاهش می‌یابد. اگرچه معتقدیم از این سرمایه‌ها باید در قالب‌های دیگری استفاده شود، اما باید بپذیریم این افراد از نظر فیزیکی و فکری کارآیی قبل را ندارند و باید از نظر مطالعات علمی به‌روز شوند.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: من اعتقاد دارم ضمن حفظ ارزش و جایگاه افراد هیات علمی بازنشسته، همپای روند رو به رشد علم و تغییر و تحولات شدید این حوزه باید نیروی جوان جذب کنیم. ضمن اینکه ما برنامه‌های جدید و دانشکده‌های جدید در دانشگاه داریم. بنابراین نیاز هست سالیانه ۴۰۰ هیئت علمی اضافه کنیم، اما محدویت پست تخصیصی معمولا این آمار را به تعداد ۸۰ تا ۹۰ نفر در سال کاهش می‌دهد و این میزان جوابگوی نیازهای دانشگاه نیست.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

ناسا قصد دارد در هفته آینده یک سیستم بادبان خورشیدی را به فضا پرتاب کند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *