پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

محمدی:۱۱ هزار زندانی تحت پوشش سامانه الکترونیک داریم

۱۱ هزار زندانی تحت پوشش سامانه الکترونیک داریم

رییس سازمان زندان‌ها گفت: اکنون  بیش از ۷۰ درصد دادرسی ها  در زندان به صورت الکترونیک انجام می شود و ۱۱ هزار زندانی هم تحت پوشش سامانه الکترونیک داریم.

به گزارش رمز فردا ، غلامعلی محمدی در بازدید از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در گفت و گو با خبرنگاران این رسانه،  درباره موضوع کاهش جمعیت کیفری گفت: در دو دهه اخیر براساس مصوبه مجمع تشخیص مصحلت نظام اقدامات خوبی صورت گرفته و  با وضع قوانینی که تصویب شده و  سیاست ها و اقداماتی که در دستگاه قضایی شکل گرفته است، شاهد کاهش جمعیت کیفری هستیم.

وی ادامه داد:  برنامه های کلی در خصوص کاهش جمعیت کیفری بخشی از طریق قانونگذاری و یک بخشی به همت قوه قضاییه انجام شده که باعث تعدیل رشد فزاینده افزایش جمعیت کیفری کشور شده است. اگر برنامه ها و سیاست های کاهش جمعیت کیفری نبود ما الان با بحران جمعیت کیفری مواجه بودیم.

محمدی یادآور شد: قانونگذار در سال ۱۳۹۲ در قانون جزا، تاسیسات جدیدی را پیش بینی کرد. قبلا قضات اگر می خواستند از مجازات های جایگزین حبس استفاده کنند می گفتند این اقدام خوب است ولی ما با خلا قانونی مواجه ایم. در قوانین شکلی ما در قانون آیین دادرسی کیفری قرارهای تامین توسعه داده شد و این توسعه قرار های تامین و سایر موادی که پیش بینی شد، در جهت کاهش جمعیت کیفری  یعنی کاهش ورودی ها به زندان بود.

رییس سازمان زندان ها ادامه داد: نظام نیمه آزادی که قانونگذار در سال ۹۲ برای اولین بار در قانون مجازات اسلامی پیش بینی کرده، برای کاهش جمعیت کیفری موثر است. همچنین استفاده از پابندهای الکترونیکی در ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی پیش بینی شد و بر همین اساس تعداد زیادی از زندانیان تحت نظارت سامانه های الکترونیکی حبس خود را خارج از زندان می گذرانند. بخش عمده ای از این اقدامات در حوزه تصمیم گیری مراجع قضایی است.

وی با بیان اینکه  بخشی از اقدامات زندان منجر به افزایش خروجی از زندان ها می شود، گفت: کاهش جمعیت کیفری از دو طریق است. یکی این که چه تدابیری را انجام دهیم که افراد کمتر به زندان وارد شوند؟ بخش دیگر مربوط به افزایش خروجی از زندان است.

محمدی درباره افزایش خروجی از زندان ها گفت: زندانیان می تواند از یک سری ارفاقات قانونی بهره مند شوند و یک بخشی از این ارفاقات این است که برای زندانیان واجد شرایط عفو و آزادی مشروط و بهره مندی از سامانه های الکترونیک صادر می شود که این اقدامات می تواند  در زمینه کاهش جمعیت کیفری موثر باشد.

حوزه اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها موثر است

رییس سازمان زندان ها گفت:  اگر زندان ها در حوزه فعالیت های فرهنگی و تربیتی کار خود را به نحو احسن انجام دهند، سبب می شود  افرادی که از زندان خارج می شوند بازگشتشان به زندان کمتر شود؛ لذا حوزه اشتغال و حرفه آموزی در زندان ها موثر است. همچنین اعطای مرخصی به زندانیان واجد شرایط هم داریم که به صورت موقت می تواند باعث کاهش جمعیت کیفری زندان ها شود.

وی درباره هوشمندسازی زندان ها در رابطه با توسعه سامانه های الکترونیک و دادرسی و ملاقات خانواده زندانیان با زندانیان گفت: هوشمندسازی زندان ها جزو برنامه های اولویت دار ما در سال ۱۴۰۱ بوده است. ۱۰ برنامه اولویت دار  اعم از توسعه کمی و کیفی اشتغال زندانیان، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، ارتقاء کیفیت غذای زندان ها، بهینه سازی فرآیندها، توجه به امور رفاهی کارکنان،   شناسایی نیروهای کارآمد و نخبه در زندان‌ها، توجه به خانواده زندانیان، توسعه و تجهیز زندان‌ها و تفکیک زندانیان و انتقال زندانیان محکوم براساس مقرراتی که در آیین نامه اجرایی سازمان زندان و قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده را لحاظ کردیم.

درحال حاضر ۱۱ هزار زندانی تحت پوشش سامانه الکترونیک داریم

محمدی ادامه داد: یکی از برنامه های ما، توسعه و بهره مندی از سامانه های الکترونیک و پابندهای الکترونیک است و درحال حاضر ۱۱ هزار زندانی تحت پوشش سامانه الکترونیک داریم و این موضوع با یک رشد فزاینده در حال انجام است و برنامه ما این است که این عدد را تا پایان سال به عدد قابل ملاحظه ای  برسانیم.

وی افزود: امیدواریم با پابندهای الکترونیک که به تولید انبوه رسیدیم، بتوانیم کلیه زندانیان که مشمول پابندهای الکترونیک هستند،   را تحت پوشش قرار دهیم. ما پیشرفت های قابل توجهی داشتیم و از مراجع قضایی می خواهیم آن دسته از مجرمین که در چارچوب ماده ۶۲ قانون مجازات اسلامی و یا در چارچوب ماده ۵۵۳ قانون آیین داردسی کیفری قرار می گیرند، تحت پوشش پابند قرار گیرند.

محمدی ادامه داد: یکی از موارد دیگر در بحث سامانه های الکترونیک که می تواند باعث  کاهش آسیب باشد،   بحث مربوط به توسعه دادرسی های الکترونیک هست و در گذشته یکی از مشکلاتی که داشتیم اعزام و بدرقه زندانیان بود که توسط مامورین انجام می شد.   به دلیل کمبود نیرو معمولا همه زندانیان به موقع به مراجع قضایی اعزام نمی شدند و موجب اطاله دادرسی می شد ولی اکنون  بیش از ۷۰ درصد دادرسی ها  در زندان به صورت الکترونیک انجام می شود و با اطاله دادرسی ناشی از عدم اعزام زندانیان مواجه نیستیم.

وی درباره ملاقات الکترونیکی خانواده زندانیان با زندانیان گفت: براساس قانون، مجرم در هر حوزه ای که مرتکب جرم و دستگیر شود، در همان حوزه محاکمه می شود. بسیاری از زندانیان در جاهایی که مرتکب جرم می شوند، محل سکونتشان نیست و محل تحمل کیفر  با محل سکونتشان فرسنگ ها فاصله دارد و اغلب خانواده ها جهت ملاقات با زندانی مشکلات زیادی دارند که از طریق ملاقات الکترونیکی بسیاری از این مشکلات کاسته می شود.

محمدی ادامه داد: هر چند که ما در اولویت دهم پیش بینی کردیم  برای محکومینی که واجد شرایط باشند،   بتوانیم زندانیان را به موطن خودشان منتقل کنیم ولی برای همه زندانیان مهیا نیست، زیرا بعضا امکان دارد حکمی هنوز برای برخی از زندانیان صادر نشده باشد.
وی درباره اینکه در همه زندان ها ملاقات الکترونیک  انجام می شود؟ گفت:  در زندان هایی که دادرسی الکترونیک انجام می شود،   از بستر دادرسی الکترونیکی،   ملاقات الکترونیکی انجام می شود. خانواده زندانی با حضور در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی  میتواند با زندانی خود براساس دستورالعمل های صادرشده ملاقات داشته باشد.

کف خواب داریم؟

وی درخصوص زندانیان کف خواب گفت: در بعضی از زندان ها، تعداد تخت های ما متناسب با تعداد زندانیان است و در برخی از زندان ها تعداد زندانیان کمتر از تخت است و در برخی از زندانها تعداد زندانیان بیشتر از تخت است که در این زندان ها اولویت را توسعه زندان ها و تعدیل جمعیت کیفری گذاشتیم.

محمدی افزود: تمامی زندانیان در چارچوب قانون و مقررات می توانند از امتیازات و ارفاقات قانونی استفاده نمایند و هیچگونه تبعیضی در این خصوص وجود ندارد.

وی درباره توسعه حداکثری اشتغال زندانیان و اشتغالزایی در زندان ها،   گفت: اولین اولویت ۱۰ گانه ما در سال جدید برنامه توسعه کمی و کیفی اشتغال است. به مدیران اعلام کردیم که مکلف هستند تا پایان شهریور ۳۰ درصد و تا پایان سال ۵۰ درصد اشتغال را توسعه دهند.

وی یادآور شد: از سالیان گذشته یک تعامل تنگاتنگ با سازمان آموزش فنی و حرفه ای داشته‌ایم و زندانیانی که حرفه می آموزند مشغول کار می شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به برنامه های موجود اشتغال در زندانها در رشته های مختلف اعم از صنایع دستی، نجاری، معرق، آهنگری و سایر رشته های شغلی گفت: حقوق و دستمزد ما در سال جدید ۳۰ درصد افزایش یافته است و  بخشی از دستمزدی که زندانی از آن بهره مند می شود به خانواده اش تعلق می گیرد. زمینه ای را فراهم کردیم که زندانیان مشغول به کار شوند. همچنین تفاهم نامه ای را با بنیاد برکت منعقد کردیم تا اشتغال را حتی برای خانواده زندانیان توسعه دهیم.   با تعاملی که با بنیاد برکت داریم درصدد هستیم اشتغال را برای خانواده زندانیان فراهم نماییم.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

زمان اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس

به گزارش رمز فردا : اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشستی خبری که در دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *