پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

تعیین خلوص مواد با دستگاه ایرانی

گروهی از محققان یک شرکت فناور، دستگاهی را برای شناسایی مواد استفاده شده در نانو ذرات و سایر محصولات به بازار عرضه کردند.

به گزارش رمز فردا ،امین شرقی ایدو، مدیر فنی یکی از شرکت‌های فناور ، دستگاه عیارسنج را از محصولات دانش بنیان این شرکت دانست و گفت: این دستگاه برای شناسایی مواد استفاده شده در محصولات به کار برده می‌شود.

وی این دستگاه را یک دستگاه طیف سنج فلوئورسانس دانست که برای اندازه گیری عناصر مواد مختلف استفاده می‌شود، و یادآور شد: در تولید ذرات نانو، این مساله بسیار حائز اهمیت است که نانو ذره‌ ساخته ‌شده حاوی چه نوع موادی است و این دستگاه با فناوری که در آن به کار رفته است، بر اساس طیف نگاری قادر است ذرات داخل یک ماده را تشخیص و به کاربر نمایش دهد.

شرقی با اشاره به مکانیزم عملکردی این دستگاه، یادآور شد: پرتو ایکس به ماده برخورد می‌کند و بر اساس دوربینی که در درون آن قرار دارد، می‌تواند عناصر به کار برده در محصول را به نمایش درآورد.

به گفته وی درِ این دستگاه سربی نسبتا سنگین است که با استفاده از یک جک به آرامی بسته می‌شود و در مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه مواد مورد استفاده در داخل یک قطعه را شناسایی می‌کند.

مدیر فنی این شرکت با بیان اینکه این دستگاه یک سیستم یکپارچه است، خاطر نشان کرد: این دستگاه برای شناسایی مواد در حوزه نانو کاربرد زیادی دارد، ضمن آنکه از آن می‌توان در صنایع شیمیایی استفاده کرد. همچنین می‌تواند مواد استفاده شده در فلزات تولیدی را تشخیص دهد.

به گفته این محقق، دستگاه طیف سنج همچنین کاربرد زیادی در حوزه نفت دارد و پرتابل آن نیز در معدنکاری کاربرد دارد.

شرقی ادامه داد: نمونه اولیه این دستگاه با حمایت ستاد نانو توسعه یافته و ساخته شده و فناوری آن به اثبات رسیده است.

منبع :ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

کاربرد هوش مصنوعی در تعیین جنسیت

به گزارش رمز فردا : مطالعات اخیر در دانشگاه «استنفورد» اعلام کرد: دقت هوش مصنوعی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *