پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

این جزایر ایرانی می‌ماند

تکرار ادعاهای واهی درباره سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک توسط برخی کشورهای عربی تاثیری بر چشم‌پوشی ایران از خاک خود ندارد. این جزایر ایرانی بوده و ایرانی می‌ماند و اگر کشوری دنبال چنگ‌اندازی به خاک ایران است اول باید از روی جنازه نظامیان ایران عبور کند.

به گزارش رمز فردا ، پس از اعلام تصمیم خروج انگلیس از خلیج فارس در سال ۱۹۶۸، مذاکرات متعددی برای حل اختلافات مرزی کشورهای منطقه خلیج فارس و پایان ادعاها درباره جزایر مورد اختلاف بین ایران، انگلیس و حاکم شارجه آغاز شد. براساس یادداشت تفاهم میان ایران و انگلیس در سال ۱۹۷۱ که به تایید حاکم شارجه هم رسید، حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک مورد تاکید قرار گرفت و این جزایر که براساس اسناد مختلف در طول تاریخ به ایران تعلق داشت، رسما از اشغال انگلیس خارج شد و ایران قوای نظامی خود را وارد این جزایر کرد. اگر چه سه نظامی ایران هنگام استقرار در جزیره تنب بزرگ در اثر درگیری هایی که با پلیس مستقر در این جزیره رخ داد، کشته شدند.

تا بیست سال بعد امارات هیچگونه ادعایی در مرود این جزایر نداشت و حتی هنگام آغاز روابط دیپلماتیک دو کشور ایران و امارات، این کشور عربی ادعایی درباره این جزایر نکرد اما این کشور در سال ۱۹۹۲، ادعاهایی در مورد مالکیت بر این جزایر مطرح کرد که البته این ادعاها همواره از سوی ایران رد شد. امارات در این سال‌ها با حمایت برخی کشورهای عربی، ادعای خود را تکرار کرده است اما تهران هم همواره این جزایر سه‌گانه را جزئی از خاک خود دانسته و اعلام کرده درباره تمامیت ارضی خود حاضر به گفت وگو نیست مخصوصا که امارات سند و استناد حقوقی قوی درباره مالکیت بر این جزایر ندارد و در مقابل اسناد تاریخی متعددی مبنی بر تعلق این جزایر به ایران قبل از اشغال توسط انگلیس وجود دارد.

اخیرا هم در سفر رئیس جمهور چین به عربستان، بار دیگر موضوع مالکیت این جزایر مطرح و از ایران خواسته شد که به تمامیت ارضی کشورهای منطقه احترام بگذارد که در مقابل ایران سفیر چین را احضار کرد و از او بابت این موضع چین توضیح خواست. البته هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین که در حال حاضر در تهران حضور دارد، موضع دولت خود را اصلاح و تاکید کرد که «چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می کند.»

اخیرا نیز دریادار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه در واکنش به تکرار ادعاها درباره مالکیت امارات بر جزاریر سه گانه، تاکید کرد که «باید از نعش ما رد شوند تا جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را از ما بگیرند… این جزایر ایرانی است و کسانی که ادعایی غیر از این دارند، تاریخ را مرور کنند. اگر ما به تاریخ برگردیم، بد می‌شود و بحرین باید به ایران بازگردد. ما هیچگاه دست به سینه در مقابل هیچکس نیستم فقط در مقابل ملت خود خضوع می‌کنیم. سیاسیون باید دقت کنند و تاریخ بخوانند و نباید به خاطر دلخوشی یک کشور حرف اشتباهی بزنند. ما به کشوری تجاوز نمی‌کنیم اما اجازه تجاوز به خاک کشورمان را نمی‌دهیم. این جزایر ایرانی است و ایرانی می‌ماند.»

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

زمان اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس

به گزارش رمز فردا : اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشستی خبری که در دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *