پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

۳ فوتی و ۸۱۶ نفر مصدوم زلزله خوی تاکنون

به گزارش رمز فردا / پیکر سه هموطن قربانی این حادثه برای شناسایی و صدور جواز دفن به مرکز پزشکی قانونی این شهرستان ارجاع داده شد.

شب گذشته ۸ بهمن ۱۴۰۱ در ساعت ۲۱:۴۴ زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی را لرزاند و این زمین لرزه در بیشتر شهرهای شمال غرب ایران احساس شده است.ضمن آن که روز ۲۸ دی‌ماه نیز زمین لرزه ۵/۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین، شهرستان خوی را لرزانده بود و باعث مصدومیت ۱۲۰ نفر و خسارت به منازل مسکونی شد.

ارجاع پیکر قربانیان زلزله خوی به پزشکی قانونی

در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته شهرستان خوی، پیکر سه هموطن قربانی این حادثه برای شناسایی و صدور جواز دفن به مرکز پزشکی قانونی این شهرستان ارجاع داده شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، کارشناسایی و تعیین علت فوت درگذشتگان این حادثه در حال انجام است و تا این لحظه یک پیکر (ستار قلی زاده ۳۷ ساله) شناسایی و به خانواده ایشان تحویل شده است.

با تکمیل مراحل شناسایی و تعیین علت فوت، اسامی دو تن دیگر از قربانیان این حادثه نیز متعاقبا اعلام خواهد شد.

ارسال اقلام ضروری مورد نیاز زلزله زدگان به خوی

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تبریز از پای کار بودن شهرداری و شهروندان این شهر در کمک رسانی به زلزله زدگان خوی خبر داد.

محبوب تیزپاز، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهر خوی در موقعیت جغرافیایی غرب تبریز واقع شده است در مواقعی که در خوی زمین لرزه اتفاق می‌افتد در شهرهای آذربایجان‌شرقی و تبریز نیز متناسب با شدت زمین لرزه احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه سختی و مرارت‌های زلزله در فصل سرما خیلی بیشتر از دیگر مواقع است، افزود: متاسفانه آسیب جدی جانی و مالی به برخی از هم‌وطنان شهرستان خوی وارد شده که در این راستا با فرماندار خوی تماسی داشتم و اقلامی مانند پتو، بخاری برقی، آب معدنی را ضروری دانست و از همان دقایق اولیه با همراهی شهرداران مناطق اقدام به جمع آوری اقلام مورد نیاز کردیم.

وی تصریح کرد: ۱۰ روز پیش اولین سری اقلام از تبریز ارسال شده و به صورت روزانه نیز کماکان در حال ارسال اقلام ضروی به خوی هستیم و تا به امروز بیش از ۶ دستگاه نیسان و یک کامیون حاوی کفش نیز برای یاری به  هموطنان خوی ارسال شده است.

تیزپاز با اشاره به اینکه در کنار کمک های ستاد بحران استانداری آذربایجان‌شرقی و اداره کل هلال احمر استان، شهرداری تبریز نیز همراه مردم خوی می‌باشد، ابراز کرد: از تمامی مدیران شهرداری تبریز می خواهیم از هیچ کمکی برای مساعدت در جمع آوری اقلام ضروری دریغ نکند و جا دارد از اصناف و بازاریان تبریز به خاطر کمک های انسانه دوستانه شان تشکر و قدردانی شود.

وی گفت: از فرماندهی تیم قرارگاه سازندگی شهید متوسلیان دعوت به عمل آمده و تا با حضور در شهرستان خوی نسبت به بسترسازی برای احداث خانه‌های مسکونی به زلزله زدگان اقدام شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تبریز تصریح کرد: عمده نیاز ضروری  طبق اعلام فرماندار خوی «پتو، بخاری برقی و آب معدنی» است و از شهروندان فهیم تبریزی می‌خواهیم هدایای خود را به شهرداری‌های مناطق دهگانه تبریز یا دفتر معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری واقع در ابوریحان تحویل دهند تا با این اقدام در زمستان سرد در کنار زلزله زدگان باشیم.

ارسال ۴۰۰ عدد چادر امدادی از گیلان برای زلزله زدگان خوی

مدیرعامل هلال احمر گیلان از ارسال ۴۰۰ عدد چادر امدادی برای منطقه زلزله زده خوی در استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: کلیه تیم های واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان نیز آماده باش هستند.

سیاوش غلامی در گفت وگو با خبرنگاران، از آماده باش جمعیت هلال احمر استان گیلان جهت پشتیبانی از زلزله شهرستان خوی خبر داد و اظهار کرد: اقدام به ارسال چادرهای امدادی از گیلان برای زلزله زدگان شهرستان خوی کردیم.

وی افزود: هم اکنون ۴۰۰ عدد چادر امدادی تیپ دو به همراه یک دستگاه تریلی اسکانیا در حال اعزام به منطقه زلزله زده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان از آماده باش کلیه کارکنان، تیم های واکنش سریع، نیروهای عملیاتی، پایگاه های امداد و نجات، تیم های سحر، تیم های امدادی بانوان، لجستیک امدادی و خانه های هلال خبر داد و افزود: تیم های درمان اضطراری نیز آماده باش هستند تا در صورت نیاز به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.

به گزارش ایسنا، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر ساعت ۲۱:۴۴ دقیقه شامگاه گذشته، ۸ بهمن ماه شهر خوی در شمال آذربایجان غربی را لرزاند.

اعزام ۲۲ اکیپ برای برآورد خسارات بخش کشاورزی در اثر زلزله خوی

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از اعزام ۲۲ اکیپ برای برآورد خسارت وارده به بخش کشاورزی ناشی از وقوع زلزله ۸ بهمن ماه در شهرستان خوی خبر داد.

پرویز بستانچی ۹ بهمن ماه در جلسه ستاد رسیدگی به دامداران آسیب دیده از وقوع ۸ بهمن زلزله شهرستان خوی که در محل مدیریت جهادکشاورزی شهرستان تشکیل شد، با اعلام این خبر اظهارکرد: این اکیپ ها شامل ۱۸ اکیپ جهادکشاورزی و ۴ اکیپ دامپزشکی هستند که برای ارزیابی و برآورد خسارت دقیق به مناطق زلزله‌ زده اعزام شدند.

وی طی تماس تلفنی با معاونت بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی خواستار ارسال ۶۰ هزار مترمربع نایلون جهت احداث موقت جایگاه های دامی و هزار تن کنسانتره دامی رایگان برای  دامداران خسارت دیده شدیم.

بستانچی افزود: در ادامه این جلسه سایر نیاز های دامداران برآورد و اقدامات لازم برای تامین آنها از طریق معاونت برنامه ریزی و اموراقتصادی سازمان پیگیری انجام شد.

وی بیان کرد: همچنین اعتبار لازم برای واکسیناسیون احشام بر علیه بیماری تب برفکی با پیشنهاد نماینده دامپزشکی استان مصوب شد.

اعزام ۴ تیم امداد و نجات از ماکو به مناطق زلزله زده خوی

فرماندار ماکو گفت: ۴ تیم عملیاتی امداد و نجات در آوار از ماکو به منطقه زلزله زده خوی اعزام شده است.

نادر کاظمی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه کمک های ستاد بحران شهرستان به مناطق زلزله زده خوی ارسال شد، بیان کرد: ۳ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه لیفتراک و خودروی کمکی در قالب ۴ تیم عملیاتی امداد و نجات در آوار به منطقه زلزله زده خوی اعزام شده است.

فرماندار ماکو گفت:  نیروهای پشتیبان امدادی آماده اعزام در صورت درخواست از طرف ستاد مدیریت بحران استان آذربایجان غربی به مناطق زلزله زده خوی هستند.

وی افزود : طی ۱۰ روز گذشته تا به امروز بیش از ۳۰۰ تخته چادر امدادی ، ۵۰۰ تخته موکت ، ۶۰۰ عدد پتو و ۲۰۰ بسته غذایی و ۱۰۰ عدد بخاری برقی اهدایی از طرف کارخانه فرسازی کومتای توسط ستاد مدیریت بحران ماکو به منطقه زلزله زده خوی اعزام شده است.

کاظمی افزود: شهرداری های ماکو و بازرگان و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان خودروهای سنگین خود را با دستور ستاد بحران در اختیار جمعیت هلال احمر جهت انتقال
اقلام امدادی قرار داده‌اند .

حضور استاندار آذربایجان شرقی در میان زلزله‌زدگان شهرستان خوی

استاندار آذربایجان شرقی در سفر به شهرستان خوی، در میان زلزله‌زدگان این شهرستان حضور یافت و از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به آنان قرار گرفت.

عابدین خرّم، یکشنبه، نهم بهمن ماه، با حضور در اردوگاه اسکان اضطراری در شهر خوی، ضمن گفت‌وگو با شهروندان درخصوص نحوه کمک‌رسانی و توزیع اقلام امدادی، دستورهای لازم برای اعزام امکانات مورد نیاز از استان آذربایجان شرقی برای زلزله‌زدگان را صادر کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر و مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی هم که استاندار را همراهی می‌کنند، نیازهای زلزله‌زدگان را احصا و پیگیری‌های لازم برای تامین امکانات مورد نیاز آنها را انجام دادند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان آذربایجان غربی که با حضور وزیر کشور در فرمانداری خوی تشکیل شده است، شرکت کرد.

آواربرداری در خوی آغاز شد

اکبر نیکزاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دنبال زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته‌ی شهرستان خوی در آذربایجان غربی، اکیپ‌های امدادی بنیاد مسکن در کنار تیم‌های امداد و نجات هلال احمر در تلاش هستند تا به زلزله‌زدگان عزیز خدمات ارایه کنند.

وی افزود: هم‌اکنون فرآیند تعیین خسارت توسط بنیاد مسکن به صورت خانه به خانه در حال انجام است و همزمان عملیات آواربرداری آغاز شده است.

رئیس بنیاد مسکن تاکید کرد: ظرف یکی دو روز آینده میزان کل خسارات وارده به واحدهای تخریب شده و نیازمند تعمیر مشخص و به ستاد حوادث غیرمترقبه اعلام می‌کنیم. پس  از آن روند تکمیل  پرونده‌ها آغاز می‌شود.

وی درباره مبلغ تسهیلات به واحدهایی که تحت تأثیر زلزله قرار گرفته‌اند گفت: مبلغ وام توسط دولت مصوب می‌شود و هنوز چیزی در این زمینه مشخص نیست. وزیر کشور پیشنهاد میزان وام را به هیأت دولت می‌برد و در آن‌جا به تصویب می‌رسد.

بنابراین گزارش، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه ۸ بهمن شهرستان خوی را برای چندمین بار در طول یک ماه گذشته لرزاند. این زلزله در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین رخ داده و در مناطق مختلفی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی احساس شده است. تاکنون مرگ ۳ تن، مصدومیت صدها نفر و خساراتی به برخی ساختمان‌ها و منازل مسکونی گزارش شده است. شهرستان خوی در تاریخ ۲۸ دی ماه نیز زلزله‌ای ۵.۴ ریشتری را از سرگذرانده بود.

۱۵۰قطعی گاز و ۷ مورد تخریب علمک در خوی در پی زلزله

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی از ۱۵۰ قطعی گاز و ۷ مورد تخریب علمک در پی زلزله خوی خبر داد.

علیرضا شیخی ، اظهار کرد: براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته، پس از زلزله‌ی ۵.۹ ریشتری خوی، ۱۵۰ قطعی گاز و ۷ مورد تخریب علمک داشتیم که گاز پنج مورد از علمک‌های تخریب شده ترمیم و سه مورد نیز به کل قطع شده است.

وی با اعلام اینکه برغم شدید بودن زلزله، خوشبختانه تأسیسات زیرساختی گاز مورد آسیب قرار نگرفته است، گفت: گروه‌های نشت‌یابی ما هم اکنون شبکه‌های موجود را از نظر نشتی مورد بررسی قرار داده‌اند تا در صورت نشت در شبکه‌ها، سریعاً آنها را رفع کنند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه نیروهای امداد گاز در خوی در حالت آماده باش هستند، خاطرنشان کرد: با توجه به حساسیت موضوع، اکیپ‌های امدادی از شهرستان‌های ارومیه، مرند، سلماس، چایپاره، ماکو و چالدران در خوی مستقر شده‌اند تا در صورت لزوم عملیات امدادی را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت گاز آذربایجان غربی، شیخی با تاکید بر اینکه در پی زلزله بوقوع پیوسته، احتمال جابجایی در اتصالات لوله‌بخاری‌ها و یا جابجایی کلاهک دودکش وسایل گازسوز وجود دارد، افزود: ضروری است مشترکان گاز از اتصال لوله‌ی بخاری و آبگرمکن و سایر تجهیزات و همچنین عدم جابجایی کلاهک دودکش اطمینان حاصل نمایند.

زلزله خوی به تاسیسات انبار نفت خسارت نزده است/تداوم سوخت رسانی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه گفت: زلزله به تاسیسات انبار نفتی خوی خسارت وارد نکرده است.

احمد مجرد با اشاره با ازدحام بیش از حد مردم در جایگاههای سوخت پس از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته در خوی  گفت: خوشبختانه هیچ خسارتی به تاسیسات انبار نفت خوی وارد نشده و سوخت رسانی با تمام توان در این شهرستان ادامه دارد، این شرکت تلاش می‌کند تا با خدمت‌رسانی مناسب و به موقع به مردم، تامین سوخت مورد نیاز را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم کند.

وی با بیان اینکه از زمان وقوع اولین زلزله در این شهرستان(۲۸ دی ماه سال ) تاکنون ۴ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که در مقایسه با مدت مشابه بالغ بر ۳۵ درصد افزایش یافته است، گفت: پیش بینی می کنیم تا سه روز آینده مصرف بنزین بطور قابل توجهی افزایش یابد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه ارومیه، وی تصریح کرد: قبلاً تمامی تمهیدات لازم برای تامین سوخت مناطق زلزله زده اندیشیده شده و مردم نگران تأمین سوخت مورد نیاز خود نباشند.

میزان خسارت به خانه‌های خوی در حال بررسی است

همزمان با حضور تیم‌های عملیاتی هلال احمر، نیروهای امدادی بنیاد مسکن نیز از استان‌های همجوار و مرکز در مناطق زلزله‌زده خوی مستقر هستند.

به گزارش ایسنا، در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته در خوی، وزیر کشور، رئیس بنیاد مسکن، رئیس هلال‌احمر، رئیس حوادث غیرمترقبه، تعدادی نیروی امدادرسان هلال احمر و تعدادی از مسئولان دیگر و نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در منطقه حضور به هم رساندند و جلسه ستاد حوادث با حضور استاندار و نمایندگان آنها انجام شده است. در این خصوص موضوع امداد و نجات، موضوع تامین وسایل گرمایشی، موضوع بسته های تغذیه مورد بررسی قرار گرفت.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به منطقه‌ی زلزله زده خوی در آذربایجان غربی یادآور شد: دو زلزله اصلی یکی حدود ۳ ماه گذشته و یکی نیز در ۱۰ روز اخیر در آذربایجان غربی و منطقه خوی به وقوع پیوسته است. برای زلزله های قبلی پیگیری موضوع بازسازی از سوی بنیاد مسکن در حال انجام است.

نیکزاد توضیح داد: در پی وقوع زلزله شب گذشته در خوی به همراه وزیر کشور، رئیس هلال‌احمر و رئیس حوادث غیرمترقبه و تعدادی نیروی امدادرسان هلال احمر و تعدادی از مسئولان دیگر و نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در منطقه حضور به هم رساندیم و جلسه ستاد حوادث با حضور استاندار و نمایندگان آنها انجام شده است. در این خصوص موضوع امداد و نجات، موضوع تامین وسایل گرمایشی، موضوع بسته های تغذیه مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس دستور معاون اول همه مسئولان مربوطه برای امدادرسانی به زلزله زدگان پای کار هستند، به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که وظیفه بازسازی را برعهده دارد هم اکنون با نیروهای خود در منطقه برای امدادرسانی، برآورد میزان خسارت ها و تشکیل پرونده برای ساکنان زلزله زده در منطقه مستقر است. هم‌اکنون همکاران بنیاد مسکن برای تشکیل پرونده بازسازی و برآورد خسارت‌های وارده به واحدهای مسکونی در مناطق روستایی و شهری با اولویت واحدهای مسکونی روستایی ورود پیدا کردند و تشکیل و تکمیل پرونده در حال انجام است تا به فوریت عملیات بازسازی این واحدها آغاز شود.

نیکزاد ادامه داد: با توجه به اینکه همکاران بنیاد مسکن در منطقه هستند و نیروهای بنیاد مسکن از استان‌های همجوار برای امدادرسانی در منطقه حاضر هستند همزمان عملیات امدادرسانی و برآورد میزان خسارت‌ها در حال انجام است. به محض تکمیل و جمع‌بندی میزان خسارت‌ها، آمارها به ستاد حوادث غیرمترقبه و وزارت کشور ارایه می‌شود تا موضوع تسهیلات و بلاعوض برای دولت ارسال و با تصویب و تخصیص بودجه برای بازسازی، کار بازسازی واحدهای زلزله‌زده انجام شود.

بنابراین گزارش، زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه شنبه ۸ بهمن شهرستان خوی را برای چندمین بار در طول یک ماه گذشته لرزاند. این زلزله در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین رخ داده و در مناطق مختلفی از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی احساس شده است. تاکنون مرگ ۳ تن، مصدومیت صدها نفر و خساراتی به برخی ساختمان‌ها و منازل مسکونی گزارش شده است. شهرستان خوی در تاریخ ۲۸ دی ماه نیز زلزله‌ای ۵.۴ ریشتری را از سرگذرانده بود.

نیروهای امدادی کردستان آماده کمک به زلزله زدگان خوی هستند

استاندار کردستان در تماس با محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی از آماده باش نیروهای امدادی استان برای کمک به زلزله زدگان خوی خبر داد.

اسماعیل زارعی کوشا در این تماس تلفنی که بامداد امروز یکشنبه انجام شد از آماده باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پشتیبانی از زلزله‌ زدگان شهرستان خوی استان آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ تیم عملیاتی استان کردستان آماده‌ اعزام به منطقه‌ زلزله‌زده هستند و تا کنون نیز چهار تیم عملیاتی با تجهیزات کامل به این شهرستان اعزام شده‌ اند.

وی در ادامه‌ این تماس تلفنی، افزود: هم اکنون امکانات لجستیک هلال احمر کردستان از جمله چادر، موکت، پتو و هیتر برقی در حال بارگیری برای ارسال به منطقه‌زلزله زده است.

ساعت ۲۱:۴۴ روز شنبه هشتم بهمن ماه زلزله ای به شدت ۵:۹ در مقیاس ریشتر و در عمق هفت کیلومتری در شهرستان خوی آذربایجان به وقوع پیوست.

طبق اطلاع مسئولان فوریت های پزشکی کشور، این زلزله تا کنون سه فوتی و ۷۳۸ مصدوم داشته است.

ترافیک نیمه روان در محورهای مواصلاتی خوی برقرار است

رئیس پلیس راه انتظامی آذربایجان غربی گفت: با توجه به وقوع پس لرزه های متعدد در شهرستان خوی، ترافیک نیمه روان در محورها وجود دارد و مشکل خاصی در جاده ها نداریم.

سرهنگ رضا پناهی مقدم با اشاره به برقراری امنیت ترافیکی در شهرستان خوی با حضور جهادی پلیس اظهار کرد: با توجه به وقوع زلزله در شهرستان خوی، بلافاصله تیم های پلیس راه نیز در محورهای مواصلاتی و جاده های منتهی به این شهرستان حضور یافته و نسبت به روانسازی ترافیکی جاده ها اقدام کردند.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه از دیروز حادثه ترافیکی خاصی برای شهروندان رخ نداده است، گفت: با توجه به وقوع پس لرزه های متعدد در شهرستان، ترافیک نیمه روان در محورها وجود دارد و مشکل خاصی در جاده ها نداریم.

رئیس پلیس راه انتظامی استان تصریح کرد: با توجه به بارش برف به شهروندان توصیه می شود که قبل از اقدام به سفر و حرکت از وسیله نقلیه خود اطمینان داشته که فاقد نقص فنی باشد؛ تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ، پتو، جیره خشک و… به همراه داشته، با صبر و حوصله رانندگی کنند، فاصله طولی را حتما رعایت نموده و ضمن رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی برای اطلاع از وضعیت راه‌ها با شماره گویای ۱۴۱ تماس حاصل فرمایند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری پلیس،سرهنگ پناهی مقدم خاطر نشان کرد: همکاران ما از همان لحظات اولیه به صورت صددرصدی و به صورت جهادی در مناطق زلزله زده حاضر شده و دوشادوش سایر یگان های انتظامی، امدادی و شهروندان در حال خدمت رسانی است.

اعزام ۱۱ تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر اردبیل برای امدادرسانی به زلزله زدگان خوی

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل از اعزام ۱۱ تیم عملیاتی این جمعیت به آذربایجان غربی و امدادرسانی به حادثه دیدگان این استان خبر داد.

حمید قویدل در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در پی زلزله ۵.۹ ریشتری که در شهر خوی آذربایجان غربی اتفاق افتاد ۱۱ تیم عملیاتی متشکل از ۳۲ نفر با ۱۱ دستگاه خودروی آمبولانس و کمک دار سبک در قالب تیم های ارزیاب، واکنش سریع، آنست، جستجو و نجات، ارتباطات و پشتیبان با تجهیزات کامل جهت امدادرسانی به حادثه دیدگان اعزام شد.

وی اضافه کرد: ۱۰ شعبه شهرستان های تابعه، ۱۳ پایگاه امداد و نجات بین شهری و تیم های پشتیبانی استان در آمادگی کامل برای امدادرسانی به سر می برند.

وی همچنین یادآور شد: در لحظات اولیه زلزله به کلیه عوامل امدادی استان و شعب تابعه آماده باش داده شده بود تا در صورت نیاز به یاری زلزله زدگان بشتابیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل اضافه کرد: جمعیت هلال احمر استان اردبیل برای هر گونه ارایه خدمات امدادی، ارسال تجهیزات و اقلام امدادی مورد نیاز برای آسیب دیدگان ناشی از زلزله در آمادگی کامل به سر می برند.

تخریب۲۰ تا ۹۰ درصدی منازل مسکونی مددجویان زلزله‌زده خوی/ خسارت جانی در مراکز نگهداری نداشتیم

در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی، دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه خوشبختانه خسارت جانی در بین گروه جامعه هدف وجود نداشته است، گفت: طبق گزارشات بنیاد مسکن، منازل مددجویان تحت پوشش تاحدودی تخریب شده است.

محمدرضا کاظم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی، اظهار کرد: باتوجه به زمین‌لرزه‌ای که دیشب اتفاق افتاد، بلافاصله با مدیرکل استان آذربایجان غربی و همچنین مدیر بهزیستی شهرستان تماسی برقرار شد و تیم‌های محب و اورژانس ما آماده‌باش شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تیم‌های اورژانس سازمان بهزیستی در حال ارزیابی هستند، گفت: خوشبختانه خسارت جانی در بین گروه جامعه هدف وجود نداشته و باتوجه به گزارشات به دست آمده در کلیه مراکز سازمان همچون مراکز سالمندان و نگهداری کودکان مشکل خاصی مشاهده نشده است.

دبیر ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طبق گزارشات بنیاد مسکن منازل مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی تاحدودی تخریب شده است، تاکید کرد: هنوز درصد تخریب مشخص نیست اما از ۲۰ تا ۹۰ درصد منازل مسکونی مددجویان مانند سایر افراد دچار تخریب شدند که گزارش تکمیلی آن ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: در بحث اسکان موقت نیز با هماهنگی هلال احمر نسبت به تحویل چادر، اقلام و مواد غذایی و سایر کارها در حال انجام است.

زلزله خوی منجر به تخریب ۳۷۰ واحد مسکونی شد

استاندارآذربایجان غربی گفت: در اثر زلزله دیشب ۳۷۰ واحد در خوی تخریب شده است.

محمدصادق معتمدیان ۹ بهمن ماه در جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران آذربایجان‌غربی به ریاست وزیر کشور افزود: در اثر زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته در خوی حدودا ۳۷۰ واحد در خوی تخریب شده است و مهم‌ترین مسئله در حال حاضر، اسکان اضطراری است که بر اساس پروتکل ها واحدهایی که تخریب شده اند در اولویت هستند.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۵۰۰ تخته چادر به مردم توزیع شده است، اظهار کرد: برنامه ما افزایش سرعت توزیع چادر و اقلام گرمایشی است و بعد از آن ارزیابی ها و در نهایت امیدواریم تا چند روز آینده آوار برداری ها آغاز شود.

معتمدیان با بیان اینکه دولت ارائه خدمات حداکثری را در اولویت قرار داده است، افزود: از امروز اکیپ ها مستقر هستند دستور داده شده که بصورت سه شیفت عملیات امداد رسانی انجام و تعیین خسارت ها صورت بگیرد.

نیروهای امدادی و جهادی به ۷۰ روستای خوی اعزام شدند

وزیر کشور گفت: نیروهای امدادی و جهادی برای ارزیابی و تامین نیاز زلزله زدگان شهرستان خوی به ۷۰ روستا اعزام شده اند.

احمد وحیدی ۹ بهمن ماه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اسکان اضطراری زلزله زدگان شهرستان خوی، افزود: با ایجاد کمپ برای استقرار فوری زلزله زدگان و اهدای چادر از سوی هلال احمر، اقدامات لازم برای اسکان زلزله زدگان در منطقه انجام شده است.

وی همچنین از رفع مشکل اتصال آب، برق و گاز در منطقه خبر داده و خاطرنشان کرد: تمامی دست اندرکاران و مدیران دستگاههای متولی بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه در منطقه حضور یافته و استاندار آذربایجان غربی نیز پیگیری های لازم را برای تامین سوخت و مایحتاج مردم انجام داده اند.

وزیر کشور از اعلام آماده باش به استان های همجوار آذربایجان غربی نیز خبر داده و افزود: مسئولان کشوری هلال احمر، مدیریت بحران و بنیاد مسکن و تیم های ارزیابی در منطقه حضور یافته و با تمام توان در خدمت مردم زلزله زده خواهند بود.

وحیدی در پایان با تاکید بر رفع نگرانی های مردم در مناطق زلزله شهرستان خوی، تصریح کرد: پیش بینی ها و تدابیر لازم اندیشیده شده و مردم عزیز منطقه هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

برق مناطق زلزله زده شهرستان خوی وصل شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: با تلاش اکیپ‌های عملیاتی صنعت برق آذربایجان غربی قطعی‌های منطقه زلزله زده شهرستان خوی برطرف شده است.

طاهر کیامهر با اشاره به وضعیت برق مناطق زلزله زده خوی افزود: با تلاش ۴۰ اکیپ عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی در کوتاهترین زمان پس از وقوع اولین زمین لرزه شهرستان خوی آسیب‌های ایجاد شده در منطقه رفع عیب شده و در مدار قرار گرفتند و هم اکنون هیچ خاموشی در منطقه نداریم.

وی گفت: از ساعات ابتدایی وقوع زلزله بیش از ۴۰ اکیپ عملیاتی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی از شهرستان‌های خوی، پلدشت، سلماس، نقده و شوط در مناطق زلزله حضور دارند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان، کیامهر اظهار کرد: مردم شهرستان خوی و مناطق زلزله زده تک خاموشی‌ها و قطعی‌های احتمالی  را از طریق تماس با سامانه فوریت های برق شرکت۱۲۱ اطلاع دهند.

اعزام ۴ تیم عملیاتی هلال احمر کردستان به خوی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان از آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پشتیبانی از زلزله‌ی شهرستان خوی استان آذربایجان غربی خبر داد.

دکتر پیام جلالی در گفت‌وگو با خبرنگاران از آماده‌باش تیم‌های عملیاتی هلال احمر استان برای پشتیبانی از زلزله‌ی شهرستان خوی استان آذربایجان غربی خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ تیم عملیاتی استان کردستان آماده‌ اعزام به منطقه زلزله‌زده بوده و ۴ تیم عملیاتی با تجهیزات کامل به آن شهرستان اعزام شده‌اند.

وی با اعلام این مطلب که کردستان به عنوان استان معین آذربایجان غربی آمادهی خدمات‌رسانی به منطقه‌ زلزله‌زده است، افزود: هم اکنون امکانات لجستیک هلال احمر کردستان از جمله چادر، موکت، پتو و هیتر برقی در حال بارگیری برای ارسال به منطقه‌ زلزله است.

گفتنی است؛ ساعت ۲۱:۴۴ شنبه ۸ بهمن ماه زلزله‌ای به شدت ۵.۹ در مقیاس ریشتر و در عمق ۷ کیلومتری در شهرستان خوی آذربایجان به وقوع پیوست.

مصدومین زلزله خوی به ۸۱۶ نفر رسید

استاندار آذربایجان غربی گفت: زلزله شب گذشته خوی سبب مصدومیت ۸۱۶ نفر شد.

محمدصادق معتمدیان ۹ بهمن ماه در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین آمار از مصدومان زلزله خوی افزود:  زلزله ۵.۹ ریشتری شب گذشته خوی ۸۱۶ مصدوم و ۳ فوتی برحای گذاشت.

وی ادامه داد: ۶۰ نفر از مصدومان زلزله در بیمارستان های این شهرستان بستری شده و ۶۴ نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.

معتمدیان با اشاره به مساکن آسیب دیده نیزگفت: زلزله دیشب خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۵۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شده است.

آماده باش ارتش در پی وقوع زلزله در خوی

با دستور فرمانده نیروی زمینی ارتش بیمارستان‌های امام علی(ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی به حالت آماده ‌باش کامل در آمدند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ دوم پزشک حبیب صدر، رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش با اعلام آمادگی ارتش جهت کمک به هموطنان زلزله‌زده گفت: به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی، به دستورامیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش بیمارستان‌های امام علی(ع) تبریز و بیمارستان ۵۲۳ منطقه ارومیه به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.
وی افزود: هم اکنون نیز اکیپ‌های امداد و درمان متشکل از متخصصین، نیروهای امدادی و همچنین بیمارستان و اتاق عمل سیار آماده اعزام به منطقه زلزله‌زده هستند.
رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش خاطر نشان کرد: برابر نیاز و درخواست مسئولان ستاد بحران استان، آمادگی داریم با تمام توان به یاری مردم آسیب دیده بشتابیم.

بیمارستان صحرایی ارتش در منطقه زلزله زده خوی برپا خواهد شد

همچنین امیر سرتیپ علی حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی و آماده‌باش کامل یگان‌های مقابله با بلایای طبیعی این قرارگاه گفت: تیپ ۲۶۴ سلماس، تیپ ۳۲۱ مرند و گروه ۴۳۳ مهندسی شهید آبشناسان قوشچی که دارای ادوات سنگین مقابله با بلاهای طبیعی هستند، به صورت آماده‌باش درآمده و در صورت نیاز آماده اعزام به مناطق آسیب دیده از زلزله هستند.
وی افزود: در ساعات اولیه حادثه فرماندهان تیپ‌های نزدیک به منطقه، کارشناسان عمرانی و تاسیسات و بهداشت و درمان به منطقه اعزام شده‌اند و بیمارستان صحرایی ارتش تا ساعتی دیگر در منطقه برپا خواهد شد.
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نیروی زمینی ارتش عنوان کرد: طی تماسی با معاون سیاسی امنیتی و معاون عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، ضمن اعلام آمادگی صددرصدی قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب ارتش برای اعزام کمک‌های اولیه و تجهیزات اسکان به مناطق زلزله‌زده، آخرین وضعیت این مناطق نیز بررسی و دستورات لازم صادر شد.

اعزام تیم آنست همدان با ۲ قلاده سگ به خوی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همدان از آماده‌باش جمعیت هلال احمر همدان به علت زلزله خوی و ارسال تجهیزات به آن منطقه خبر داد.

علی‌سنجربگی اظهار کرد: در پی زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در ساعت ۲۱:۴۴ روز شنبه ۸ بهمن ماه که در عمق ۷ کیلومتری در شهرستان خوی آذربایجان به وقوع پیوست، جمعیت هلال احمر استان همدان به صورت آماده باش قرار گرفت و در ساعات اولیه نسبت به ارسال تجهیزات اقدامات لازم را اتخاذ کرد.

سنجربگی با اشاره به بارگیری یک دستگاه تریلی و یک دستگاه کامیون ۱۵ تنی پتو به مقصد شهرستان خوی استان آذربایجان غربی، تصریح کرد: تیم آنست(آمادگی و نگهداری سگ‌های تجسس) استان همدان با دو قلاده سگ به منطقه زلزله زده اعزام شدند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان همدان، وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چهار تیم عملیاتی استان همدان آماده‌ اعزام به منطقه‌ی زلزله زده هستند و آمادگی هر گونه کمک و پشتیبانی را نیز به هموطنان عزیزمان در شهرستان خوی داریم.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان زلزله خوی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، دستور رسیدگی فوری به مصدومان زلزله امشب خوی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس اورژانس کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و رییس دانشکده علوم پزشکی خوی بر رسیدگی فوری و آمادگی کامل مراکز درمانی و بیمارستان‌های شهرستان خوی و استان آذربایجان غربی و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله امشب خوی تاکید کرد.

بر اساس اعلام وبدا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خواستار  ارائه سریع خدمات  اورژانس پیش بیمارستانی و همچنین خدمات درمانی مطلوب به مصدومان  زلزله خوی شد.

مقاوم سازی واحدهای مسکونی خوی‌ در دستور کار قرار دارد

وزیر کشور گفت: مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد.

احمد وحیدی ۹ بهمن ماه در سفری که به خوی برای بازدید از مناطق زلزله زده داشت، اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات رسانی تلاش کنند.

وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم زلزله زدگان به عمل آید.

وی همچنین به تعیین تکلیف دانشجویان مراکز آموزشی این شهرستان نیز تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه فضل امتحانات است و بسیاری از دانشجویان این شهرستان غیربومی هستند، باید نسبت به تعیین تکلیف آنان سریعا اقدام کرد.

وزیر کشور همچنین اضافه کرد: طبق گزارش‌های ارائه شده، به واحدهای مسکونی نوسازی که مقاوم‌سازی شده بودند، آسیبی نرسیده است؛ البته برخی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد جدی به عمل آید.

تلفن ثابت و فیبرنوری در خوی قطع نیست

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: قطعی در شبکه تلفن ثابت و فیبرنوری در خوی گزارش نشده است.

قاسم جلیلی نژاد تصریح کرد:قطعی برق در بخشی از شهرستان خوی و روستاهای همجوار باعث از مدار خارج شدن ۶۰ سایت ارتباطی شده بود که خوشبختانه با تلاش صورت گرفته از سوی تیم های فنی اعزام شده به منطقه بیش از ۸۰ درصد این سایت ها به مدار بازگشتند و هم اکنون به صورت پایدار مشغول فعالیت اند و تلاش برای فعال کردن سایت های باقیمانده نیز در دست اقدام است.

وی ادامه داد: هم اکنون تیم های فنی از سوی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی، شرکت مخابرات و اپراتورهای همراه به منطقه اعزام شده اند و تلاش دارند تا با دیزل ژنراتورها ارسالی، چند سایت از مدار خارج شده را نیز فعال کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، جلیلی نژاد افزود: با تلاش صورت گرفته از میان سایت های قطع شده تاکنون ۵۰ سایت به مدار فعالیت بازگشتند و به صورت پایدار مشغول ارایه خدمات شدند و تلاش تیم های فنی برای فعال کردن ۱۰ سایت باقیمانده ادامه دارد.

زلزله خوی به تاسیسات گاز آسیب نزده است

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: مشکلی از بابت زلزله‌ی خوی برای تاسیسات گاز در این شهرستان به وجود نیامده است.

علیرضا شیخی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه جریان گاز در خوی پایدار است، اظهار کرد: پس از زلزله‌ی ۵.۹ ریشتری خوی که در دیگر شهرستان‌ها نیز احساس شد، تاسیسات گاز سریعا مورد بررسی قرار گرفت و بجز آسیب به هفت علمک خانگی در شهر خوی، خوشبختانه مشکل خاصی پیش نیامده است.

وی افزود: علمک‌های آسیب دیده نیز با اقدام فوری نیروهای امداد شرکت گاز تعمیر شدند.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از روستاهای آسیب‌دیده‌ی زلزله‌ی خوی، هیچ خسارت و آسیبی تاکنون گزارش نشده است، خاطرنشان کرد: بررسی‌ها همچنان ادامه دارد و علاوه بر آن، مشترکان گاز در روستاهای خوی می‌توانند هرگونه موارد مربوط به آسیب تاسیسات گاز را سریعا با سامانه ۱۹۴ در میان بگذارند.

زلزله خوی به ۷۰ روستا خسارت زد/۲ فوتی و ۴۴۰ نفر مصدوم تاکنون

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برآوردهای اولیه از زلزله نشان از آسیب به ۷۰ روستای خوی دارد.

محمدصادق معتمدیان ۹ بهمن ماه در حاشیه جلسه مدیریت بحران شهرستان خوی افزود: ارزیابی های اولیه حاکی از آن است که بین ۲۰ تا ۵۰ درصد آسیب به واحد های مسکونی شهری و روستایی وارد شده است.

وی گفت: گروه های ارزیاب خسارت در منطقه در حال بررسی وضعیت آسیب به واحد های مسکونی هستند.

معتمدیان با اشاره به تعداد مصدومین این زلزله افزود: ۴۴۰ نفر آمار مصدومان تا کنون است که به مراکز درمانی اعزام شدند و متاسفانه ۲ نفر از شهروندان فوت کردند.

استاندار از ایجاد اردوگاه و کمپ های اضطراری و توزیع چادر در مناطق زلزله زده خبرداد و اظهار کرد: مجموعه نیروهای مسلح امکانات خوبی برای امدادرسانی به مردم وارد شهرستان کردند.

معتمدیان با بیان اینکه حمایت های خوبی از استانهای همجوار و استان‌های معین صورت گرفته است،  افزود: دو فروند هواپیمای باری شامل کمک های جمعیت هلال احمر به شهرستان خوی اعزام شدند.

استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به سرمای هوا و بارش برف در برخی از مناطق، اسکان اضطراری در اواویت کاری ما قرار دارد.

اماکن ورزشی خوی برای اسکان زلزله زدگان آماده شده است

مدیرکل ورزش وجوانان آذربایجان‌غربی در پی وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری امشب شهرستان خوی گفت: حسب دستور وزیر ورزش و جوانان، تمامی اماکن ورزشی این شهرستان بمنظور اسکان زلزله زدگان آماده شده است.

سجاد بیرامی ضمن همدردی با زلزله زدگان شهرستان خوی گفت: با دستور سجادی، وزیر ورزش و جوانان و حسب هماهنگی های انجام‌گرفته با ستاد مدیریت بحران استانداری بویژه معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی و فرمانداری شهرستان، با توجه به شدت این زمین لرزه و خسارت‌های بوجود آمده، تمامی اماکن ورزشی شهرستان خوی برای اسکان زلزله زدگان خویی آماده شده است، با همکاری هلال احمر تجهیز و آماده اسکان هموطنان زلزله خویی  بویژه این منطقه است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ورزش و جوانان آذربایجان غربی، بیرامی همچنین افزود: علاوه بر اختصاص سالن ها و اماکن ورزشی شهرستان خوی برای اسکان زلزله زدگان، نیروهای داوطلب مجموعه اداره کل ورزش وجوانان استان، اداره ورزش وجوانان شهرستان خوی در قالب نیروهای ستادی و شهرستانی و نیر هیات های ورزشی و سازمان های مردم نهاد جوانان آمادگی خود را برای امدادرسانی و کمک به مصدومین و زلزله زدگان اعلام نموده و به محل های مورد نظر بخصوص روستاها و مناطق محروم اعزام شده اند.

میزان خسارتهای زلزله خوی زیاد است

فرماندار خوی گفت: میزان خسارتهای زلزله امشب در شهرستان بیش از زلزله ۲۸ دیماه امسال است.

ذبیح الله کاظمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به آخرین آمار از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی افزود: زلزله ساعت ۲۱ و ۴۴ دقیقه امشب قسمتهایی از شهر خوی و فیرورق و روستاها را در بر گرفته و ارزیابی های اولیه حاکی از آن است که میزان خسارتها زیاد باشد.

وی در خصوص تعداد مصدومین زلزله ادامه داد: خسارت جانی این زلزله در حد مصدومیت تاکنون گزارش شده و فعلا مورد فوتی نداشتیم.

فرماندار خوی با بیان اینکه نیروهای امدادی و پزشکی در حال آماده باش هستند، گفت: سالنهای ورزشی، مساجد و مدارس مستحکم برای اسکان مردم در نظر گرفته شده و بیمارستان صحرایی در خوی و فیرورق در حال احداث است.

کاظمی با بیان اینکه برق برخی مناظق قطع شده است،افزود: ۲ خط اصلی برق در شهرستان متصل است.

وی تاکید کرد: مردم به شایعات توجه نکنند و با حفظ آرامش،نیروهای امدادی را همراهی کنند.

چند نفر تحت تاثیر زلزله خوی قرار گرفتند؟

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آمار حدودی از جمعیت و مناطق تحت تاثیر زلزله در خوی را اعلام کرد.

مرتضی مرادی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت و جمعیت مناطق تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری شنبه‌شب در شهرستان خوی گفت: برابر برآوردهای انجام شده در مجموع ۲۶۱ هزار و ۳۸۷ نفر شامل ۷۷ هزار و ۹۲۰ خانواده تحت تاثیر زلزله ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی قرار گرفتند.

وی درباره تعداد شهرها و مناطق تحت تاثیر زلزله نیز گفت: به طورکلی دو شهر و ۸۶ روستا متاثر از زلزله ۵.۹ ریشتری خوی هستند. البته ممکن است شهرهای دیگری نیز این زلزله را احساس کرده باشند، اما منظور از مناطق و جمعیت تحت تاثیر زلزله مواردی است که در شعاع مشخصی از کانون زلزله و احتمال بروز خسارات ناشی از آن قرار گرفته باشند.

مرادی پور با بیان اینکه به محض وقوع زلزله ۲۳ تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند، گفت: به محض دریافت گزارش‌های اولیه جمعیت هلال احمر در استان آذربایجان غربی وضعیت قرمز اعلام کرد. در همین راستا نیز تیم‌های واکنش سریع از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، قزوین و زنجان به مناطق متاثر از زلزله اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه اقلام امدادی نیز از سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و کردستان بارگیری شده است، گفت: به زودی این اقلام در میان زلزله زدگان توزیع خواهدشد.

راههای ارتباطی خوی باز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از باز بودن کلیه راههای ارتباطی شهرستان خوی خبر داد.

پیمان آرامون در گفت و گوبا ایسنا گفت: در پی وقوع زمین لرزه ۵.۹ ریشتری در شهرستان خوی با بررسی های فوریِ وضعیتِ محورهای ارتباطی این شهرستان مشخص شد هیچ آسیبی به راه و ابنیه فنی وارد نشده است و مشکلی برای اعزام خودروهای امدادی وجود ندارد.

وی با اشاره به بارش سنگین برف در محورهای ارتباطی شهرستان خوی اضافه کرد: راهداران در محورها مستقر هستند و تعدادی نیروی کمکی نیز از شهرستان های اطراف برای افزایش اکیپ های برفروبی و نمک پاشی در راستای تسهیل تردد جاده ای اعزام شدند.

آرامون اضافه کرد: بر اثر زمین لرزه پل روستای وار دچار آسیب شده است و علی رغم امکان تردد باید احتیاط لازم رعایت شود.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

خبر بد درباره تخت جمشید و پاسارگاد

به گزارش رمز فردا : محمد درویش با اشاره به اینکه فرونشست زمین هنگامی که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *