پیش‌بینی بورس هفته / سیگنال عرضه خودرو در بورس به معامله‌گران

به گزارش رمز فردا : خبر تداوم عرضه خودرو در بورس کالا و رشد نرخ تسعیر ارز بانک‌ها، معامله‌گران را به رشد بازار با پشتوانه دو گروه سهام خودرویی و بانکی امیدوار کرده است.

روند شاخص کل  بورس تهران  در هفته اخیر پرنوسان بود. در دو روز ابتدایی هفته –و پس از تعطیلی روز شنبه- شاخص روند نزولی داشت و در دو روز بعدی روند شاخص صعودی شد. شاخص در روز یکشنبه بیش از ۱۷ هزار واحد پائین آمد و روز دوشنبه ۲ هزار و ۳۱۹ واحد ریزش کرد.

روز سه‌شنبه شاخص سبزپوش شد و ۱۸ هزار و ۶۵۲ واحد رشد کرد. روز چهارشنبه نیز شاخص هزار و ۵۵۶ واحد رشد کرد.

شاخص کل در پایان معاملات آخرین روز کاری هفته ۸۲۸ واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص  بورس  مثبت ۵ صدم درصد شود.  شاخص هم وزن  نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین هزار و ۹۹۱ واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی ۴ دهم درصدی را ثبت کرد.

اما در تمامی روزهای این هفته معاملاتی بورس تهران شاهد خروج  پول حقیقی  از بازار بودیم تا در ۱۴ روز پی در پی خالص تغییر مالکیت بازار به سمت حقوقی‌ها باشد. در مجموع کل هفته، هزار و ۷۰۹ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار خارج شد که نسبت به هفته پیشین کاهش ۴۶ درصدی داشته است.

همچنین در این هفته نیز ارزش معاملات خرد نسبت به هفته پیشین افت ۲۹ درصدی را ثبت کرد به ارقام پائین‌تری ریزش کرد، تا جایی که روز چهارشنبه  ارزش معاملات  خرد به کمترین سطح در دو ماه اخیر رسید.

شاخص این هفته حوالی نیمه کانال ۱٫۵ میلیونی نوسان کرد و در نهایت ریزش ابتدای هفته را جبران کرد. با این حال حواشی  عرضه  خودرو  در بورس کالا  این سیگنال را به معامله‌گران مخابره کرد که هر آینه ممکن است دستوری شبانه صادر شود و شوک جدیدی به بازار وارد کند. از این رو دور از انتظار نبود که بخشی از سهامداران تصمیم به فروش سهام بگیرند و برخی نیز راه خروج از بازار را در پیش بگیرند.

در مجموع می‌توان گفت نه تنها ریسک‌های بازار افزایش یافته، بلکه درگیر وضعیت رکودی نیز شده است. بدعت تصمیمات خلق الساعه در روزهای تعطیل هم موجب ترس معامله‌گران شد و حجم معاملات بازار را به شدت کاهش داد. با این همه، خبر تائید عرضه خودرو در  بورس کالا  توسط شورای عالی بورس و مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس دو سیگنال مثبت برای بازار در هفته پیش رو هستند. برخی معتقدند این سیگنال‌ها اثر کوتاه مدت دارد و به علت بی‌اعتمادی بازار به دولت نمی‌تواند موجب جذب سرمایه‌ شود. تحلیل‌گران خوشبین‌تر نیز معتقدند با توجه به انتشار خبرهایی درباره رشد  نرخ تسعیر ارز  بانک‌ها، بانک‌ها نیز در کنار خودرویی‌ها می‌توانند بازار را بالا بکشند.

منبع : اکوایران