جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

دانشمندان راهی برای تشخیص راحت‌تر سرطان روده بزرگ پیدا کردند

محققان دانشگاه رور بوخوم آلمان به تازگی اظهار کردند تصویربرداری مادون قرمز مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند تشخیص سرطان روده بزرگ را تسهیل کند.

به گزارش رمز فردا  و به نقل از آی او، فناوری هوش مصنوعی و تصویربرداری مادون قرمز می‌تواند به طور خودکار تومورها را طبقه‌بندی کند و سریع‌تر از روش‌های قبلی عمل کند. دانشمندان دانشگاه رور بوخوم در بیانیه‌ای از به‌کارگیری موفقیت‌آمیز این فناوری خبر دادند.

پیشرفت چشمگیر در زمینه گزینه‌های درمانی در سال‌های گذشته به طور قابل توجهی شانس درمان بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ را بهبود بخشیده است. با این حال، این رویکردهای جدید، مانند ایمونوتراپی، نیاز به تشخیص دقیق دارند تا بتوان آنها را به طور خاص برای فرد طراحی کرد. محققان در مرکز(PRODI) اخیرا از هوش مصنوعی در ترکیب با تصویربرداری مادون قرمز استفاده کردند تا درمان سرطان روده بزرگ را به طور بهینه برای بیماران خاص راحت‌تر انجام دهند. این روش بدون برچسب و خودکار می‌تواند تجزیه و تحلیل‌های پاتولوژیک موجود را تکمیل کند.

بینش عمیق در مورد بافت انسانی

محققان مرکز PRODI در سال‌های گذشته در حال توسعه یک روش تصویربرداری دیجیتال جدید بوده‌اند. روش تصویربرداری مادون قرمز بدون برچسب(IR) ترکیب ژنومی و پروتئومی بافت مورد بررسی را اندازه‌گیری می‌کند، یعنی اطلاعات مولکولی را بر اساس طیف مادون قرمز ارائه می‌دهد. این اطلاعات با کمک هوش مصنوعی رمزگشایی شده و به صورت تصاویر با رنگ کاذب نمایش داده می‌شود. برای انجام این کار، محققان از روش‌های تجزیه و تحلیل تصویر در زمینه یادگیری عمیق استفاده می‌کنند.

با همکاری شرکای بالینی، محققان مرکز PRODI توانست نشان دهد که استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق، تعیین دقیق وضعیت به اصطلاح ریزماهواره، یک پارامتر مرتبط پیش آگهی و درمانی، در سرطان روده بزرگ را ممکن می‌سازد. در این فرآیند، نمونه بافتی که از طریق یک فرآیند استاندارد شده، مستقل از کاربر و خودکار عمل می‌کند و طبقه‌بندی تفاضلی تومور را در عرض یک ساعت امکان‌پذیر می‌کند.

اثربخشی درمان‌ها

در تشخیص کلاسیک، وضعیت ریزماهواره(میزان ناهنجاری‌ها) یا با رنگ‌آمیزی پیچیده ایمونولوژیک پروتئین‌های مختلف یا با تجزیه و تحلیل دی.ان.ای تعیین می‌شود. پروفسور «آندریا تاناپفل» رئیس موسسه آسیب‌شناسی در دانشگاه رور می‌گوید: ۱۵ تا ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ناپایداری ریزماهواره‌ای در بافت تومور نشان می‌دهند. این بی‌ثباتی یک نشانگر زیستی مثبت است که نشان می‌دهد ایمونوتراپی موثر خواهد بود. با گزینه‌های درمانی در حال بهبود، تعیین سریع و بدون عارضه چنین نشانگرهای زیستی نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برخلاف رنگ‌آمیزی ایمونولوژیک، این روش به رنگ نیاز ندارد و به طور قابل توجهی سریع‌تر از تجزیه و تحلیل دی.ان.ای است.

این مطالب را نیز ببینید!

بادبان ناسا بر فراز زمین برافراشته می‌شود!

ناسا قصد دارد در هفته آینده یک سیستم بادبان خورشیدی را به فضا پرتاب کند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *