پنج شنبه , اردیبهشت ۶ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

برنامه کاربردی محاسبات جزر و مد در دسترس کاربران و متخصصان قرار گرفت

محققان سازمان نقشه برداری کشور با پیاده سازی برنامه کاربردی پیش بینی جزر و مد و نمایش داده‌های تراز دریا با عنوان NCC Tide توانستند برای کاربردهای حوزه‌های دریانوردی و شیلات در اختیار کاربران قرار دهند.

به گزارش رمز فردا ، برنامه کاربردی NCC TIDE اطلاعات پیش بینی تراز دریا دستاورد فناورانه جدید سازمان نقشه برداری است که برای ۵۲ ایستگاه جزر و مدی در اختیار علاقمندان و فعالان حوزه دریایی کشور قرار گرفته است.

این نرم افزار ابزار محاسباتی است که توسط کارشناسان بخش جزر و مدی مدیریت آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور پیاده سازی شده است.

این برنامه در سال نو میلادی از طریق سایت سازمان نقشه‌برداری کشور وسپس برنامه بازار به صورت رایگان برای استفاده متخصصان و علاقمندان به امور دریایی و دریانوردی در دسترس عموم قرار گرفته است.

پیش بینی جزر و مدی با استفاده از داده های دراز مدت ایستگاه‌های جزر و مدی سازمان نقشه برداری و سپس آنالیز طیفی و محاسبه مولفه های جزر و مدی از آن، صورت می‌گیرد که با توجه به قدمت اطلاعات موجود از دقت بالایی برخوردار است.

اطلاعات پیش بینی شده تحت فرمت استاندارد درآمده و پس از ارزیابی صحت آن در نرم افزار بارگذاری می‌شود.

سازمان نقشه برداری کشور با بیش از سی سال قدمت در امور اندازه گیری تراز دریا و پیش بینی جزرومد، گسترده ترین و قدیمی ترین شبکه پایش تراز دریا در سواحل شمال و جنوب کشور را اداره می‌کند که اطلاعات آن ضمن استفاده در فعالیت های هیدروگرافی در سایر مطالعات و فعالیت های دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سطح تراز لحظه‌ای آب و پیش بینی جزر و مد از اهمیت ویژه‌ای برای دریانوردان و صنایع دیگر وابسته به دریا نظیر ماهیگیری، غواصی، مطالعات ساحلی و فراساحلی و علوم اقیانوس شناسی، حفاظت از محیط زیست و امور مهندسی و حفاظت از سواحل و توسعه بنادر برخوردار است.

این برنامه بر روی سیستم‌های اندروید قابل نصب بوده و مدیریت آبنگاری و امور جزرومدی هر ساله نسبت به انتشار نسخه بروز این برنامه اقدام می‌کند.

برنامه NCCTIDE قادر است ارتفاع سطح لحظه‌ای آب در ایستگاه‌های جزر و مدسنجی سواحل جنوب کشور را در ۵۲ ایستگاه پیش‌بینی و در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

این داده‌ها به صورت نمودار روزانه و به صورت آفلاین به کاربران عرضه می‌شود چرا که بسیاری از کاربران در دریا به اینترنت دسترسی نداشته ولی نیازمند کسب اطلاع از تغییرات تراز دریا هستند.

در این همچنین برنامه،سطوح جزرمدی میانگین پایین ترین و بالاترین جزر و مد نجومی، سطح متوسط و زمان بیشینه و کمینه جزرومد به همراه مقدار آن ارائه شده است به طوری که کاربران می‌توانند بر اساس اطلاعات این برنامه نسبت به طراحی عملیات های دریایی خود در زمان مناسب اقدام کنند.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

پژوهشگران آمریکایی روش جدیدی را برای تقویت ایمن سلول‌های ایمنی برای مبارزه با سرطان ابداع …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *