پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

سقائیان: تنوع‌سازی در مسیر ترانزیت کالا، امنیت تجارت را تضمین می‌کند

سفیر سابق کشورمان در ارمنستان با تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در مورد کریدور شمال-جنوب که اخیرا نیز نمایندگانی از ایران، هند و پاکستان در این زمینه رایزنی کردند تاکید کرد: تنوع سازی در مسیر ترانزیت کالا هراندازه بیشتر باشد امنیت تجارت را تضمین می‌کند.

به گزارش رمز فردا سید علی سقائیان، در تحلیل خود از پیگیری‌ها برای راه اندازی کریدور شمال-جنوب که اخیرا رایزنی‌ها توسط ایران، هند و ارمنستان نیز انجام شده، گفت: طرح کریدور شمال – جنوب طرح جدیدی نیست، ایران همواره به دنبال تنوع سازی به منظور ارسال کالاهای خود به سمت اروپا بوده است. پیش از این نیز توافقاتی با مسکو صورت گرفته و در سفر چند ماه قبل وزیر امور خارجه به مسکو نیز مطرح شد.
وی تصریح کرد: در واقع ایران از قبل به دنبال اجرایی کردن چنین طرحی بود و طبیعتا کشورهای منطقه که شرایط خاص جغرافیایی هم دارند از این طریق می‌توانند ارتباط تجاری داشته باشند.
این دیپلمات پیشین کشورمان افزود: به عنوان مثال کشوری مانند هند در همسایگی با پاکستان و مشکلاتی که داشت دنبال این بود تا دسترسی امن تری داشته باشد به همین دلیل این مساله مورد علاقه چندین کشور قرار گرفت. بر همین اساس ایران، هند، ارمنستان، گرجستان و حتی روسیه مذاکراتی را در این زمینه انجام دادند تا مسائل مربوط به خطوط ریلی و جاده ای برطرف شود. البته مسیر جاده ای در کشور ما وضعیت بهتری دارد.
سقائیان خاطرنشان کرد: نشست اخیر در ایروان نیز به ابتکار ایران و ارمنستان بود، هند هم استقبال کرد و در سطح معاونان و مدیران کل وزارت امور خارجه کشورمان مذاکرات انجام شد.
وی در ادامه اظهار داشت: از سوی دیگر روسیه به دلیل درگیری با اوکراین، علاقه مند بود مسیر دیگری را برای تجارت انتخاب کند زیرا محدودیت هایی علیه روسیه اعمال شد و روسیه هم به این فکر افتاد تا با انتخاب مسیر دیگر امنیت تجارت را افزایش دهد بر همین اساس مساله کریدور شمال – جنوب و تقویت آن به طور جدی پیگیری شد.
سفیر سابق ایران در ارمنستان درباره این که کریدور جدید، مسیر دیگری را برای دسترسی ایجاد می کند؟، گفت: پیش از این مساله دریای خزر وجود داشت اما اکنون مسیر جاده ای از سمت اقیانوس هند، خلیج فارس، بندرعباس به سمت مرزهای شمالی و از طریق جاده ارمنستان به گرجستان و دریای سیاه مطرح شده است.
وی تاکید کرد: مساله امنیت در راه اندازی کریدورها حائز اهمیت است اگر امنیت در منطقه برقرار نباشد تمام پروژه ها تحت‌الشعاع فقدان امنیت قرار می گیرد. از این جهت معتقدم حتما ایران به دنبال ایجاد آرامش در رفع مناقشات همسایگان خود است.
این دیپلمات پیشین کشورمان یادآور شد: اختلافاتی که بین کشورها وجود دارد از جمله ارمنستان و آذربایجان و یا هند و پاکستان… باید برطرف شود، در جنگ روسیه و اوکراین مواضع جمهوری اسلامی ایران را دیدیم و مقامات کشورمان تاکید کردند جنگ راه حل مساله نیست.
سقائیان در ادامه خاطر نشان کرد: تنوع مسیر ترانزیت کالا هر چه بیشتر باشد امنیت تجارت را تضمین می‌کند و هر اندازه تنوع سازی داشته باشید محدودیت های یک مسیر را دیگر نخواهید داشت.
وی درباره این که آیا کریدور جدید می تواند موانع مطرح از سوی آذربایجان را دور بزند؟ گفت: با مساله دور زدن موافق نیستم و ما قطعا دنبال این هستیم که مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان رفع شود و قطعا در چنین شرایطی شاهد افزایش سطح روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی خواهیم بود.

منبع :  ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

زمان اعلام فهرست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس

به گزارش رمز فردا : اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشستی خبری که در دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *