در حالی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اخیرا از کاهش ۶۰ درصدی قاچاق پوشاک خبر داده و گفته دیگر مشکل پوشاک کشور، قاچاق نیست، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک میگوید این اظهارات غیرکارشناسانه است و به دلیل ارزان تمام شدن کالای قاچاق و افزایش بهای تمام شده کالای ایرانی، قاچاق پوشاک امسال نسبت به سالهای اخیر بی سابقه است.
مجید افتخاری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به صحبتهای اخیر رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر کاهش چشمگیر قاچاق پوشاک، اظهار کرد: اخیراً ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده که قاچاق پوشاک یک سوم شده و به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسیده، بنابراین مشکل قاچاق در بخش پوشاک وجود ندارد و دستگاههای دیگر باید موانع تولید را برطرف کنند. اما من به عنوان فردی که در بازار فعال هستم، این صحبتها را غیرکارشناسانه میدانم.
به گفته وی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای محاسبه قاچاق همه اقلام شکاف عرضه و تقاضا را محاسبه میکند. این در حالی است که این مدل برای کالاهایی مانند سیگار که مصرف آن ثابت است درست است، اما در بخش پوشاک جوابگو نیست. چرا که بخش عمده ای از خرید پوشاک خرید لذت جویانه و برای تفریح است.
قاچاق ارزان شد، کالای ایرانی گران!
عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه مجموعه روندهایی تمایل و گرایش به قاچاق را افزایش میدهد، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا بازارهای که با برندهای معروف جهانی قرارداد بسته بودند سفارشات خود را کنسل کردند، این شرکتهای ترکی، بنگلادشی چینی و غیره نیر سفارشها را به صورت کیلویی میفروشند. اطلاعات کف بازار نشان میدهد محصولات قاچاق در حال حاضر حتی به صورت تنی و با قیمت خیلی نازل وارد کشور شده تاجایی که مثلاً کالای ۵۰ دلاری به صورت کیلویی تا ۵ دلار تهیه شده است.
وی افزود: موضوع دوم که باعث جذابیت برای کالای قاچاق شده، محدودیت غیرکارشناسانه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای واردات برخی مواد اولیه از جمله نخها است که باعث شده قیمت کالای ایرانی بسیار گران تر از متوسط دنیا تمام شود. بنابراین در شرایطی که کالای خارجی ارزان به کشور قاچاق میشود، بهای تمام شده کالای ایرانی افزایش قیمت داشته است و این شکاف به قدری عمیق شده که گرایش به قاچاق افزایش یافته است. به طور کلی پیشبینی میشود که در سال ۱۴۰۰ قاچاق به شکل بیسابقهای افزایش یابد.
افتخاری با بیان اینکه با وجود این دو نقطه آسیب پذیر مشخص نیست چگونه حرف از کاهش قاچاق پوشاک شده است، اظهار کرد: البته تحلیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کاهش قاچاق به دلیل کاهش تقاضای پوشاک است.
تعیین ضربالاجل برای جمعآوری تابلوهای برندهای خارجی
وی در ادامه از ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مراکز تجاری، مالها و مراکز عمده فروش و پخش پوشاک خبر داد که بر اساس آن فهرستی از نشانهای تجاری محرز قاچاق پوشاک منتشر شده که تا پایان تیر ماه سال جاری باید به تابلوهای واحدهای عرضه کننده با عنوان این نشانهای تجاری جمع آوری شود و پس از اتمام مهلت یاد شده هر گونه پوشاک در واحدهای صنفی، تجاری، مغازهها و سایر واحدهای عرضه کننده این برندهای به عنوان کالای مظنون به قاچاق جمع آوری خواهد شد.
فهرستی از برندهایی که سالها پیش از بازار ایران رفتهاند!
َ این در حالی است که به گفته این مقام صنفی در لیست یاد شده هیچ یک از برندهای اصلی کالای قاچاق وجود ندارد، بازیگران اصلی بازار قاچاق حذف شدهاند و به جای آنها، برندهایی که سالهاست ایران را ترک کردند یا اصلاً در بازار حضور نداشتند در فهرست قرار گرفتهاند که این برای فعالان بازار سوال ایجاد کرده، اما تاکنون ستاد پاسخی به این سوال نداده است.
وی افزود: از طرف دیگر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تمرکز خود را بر روی تابلوها گذاشته، اما باید زودتر به مقابله با متخلفان ورود کند و کالاهای قاچاق را از بازار جمع کند.
مجوز همه برندهای خارجی منقضی شده
افتخاری در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر مجوز همه برندهای خارجی منقضی شده، اما گفت: نماینده برخی نمایندگیهای سابق برندهای خارجی که با مجوز در کشور فعالیت میکردند حالا مدعی تولید داخل هستند، اما این مسئله دو مشکل ایجاد میکند. اول این که فعالیت آنها با توجه به تمام شدن زمان مجوز غیرقانونی است و به لحاظ بینالمللی نیز استعلام از برندهای مطرح نشان میدهد کالاها در داخل کشور زیر نظر شرکتهای خارجی و قوانین آنها فعالیت نمیکنند. موضوع دوم اینکه این نمایندگیها میتوانند با همین روش کالای قاچاق خود را عرضه کنند.
وی با تاکید بر اینکه تولید همه کالاهای خارجی در کشور در حال حاضر غیر قانونی است، تصریح کرد: در گذشته این برندها با این شرط که ۵۰ درصد تولید خود را صادر کنند و برای برندهای داخلی بازار صادراتی ایجاد کنند در کشور فعالیت میکردند، اما در حال حاضر تولید داخل برندهای خارجی فقط فرار رو به جلو است. در گذشته هم این برندها بخشی از محصولات را از مبادی قانونی وارد کشور و بخش دیگر را به صورت قاچاق وارد میکردند، اما مجوز فروش همه آنها را داشتند.
تحریم مانع حضور تولیدکنندگان در بازارهای خارجی
افتخاری با اشاره به اینکه بازشدن درهای واردات کشور در زمان دولت اصلاحات باعث زمین گیر شدن برندهایی شد که پیش از آن به اروپا و ایتالیا پوشاک صادر میکردند، تصریح کرد: در حال حاضر تولید کنندگان داخلی به دلیل شرایط تحریم شرایط حضور در بازارهای بینالمللی را ندارند و اگر بازارهای داخلی را هم از دست بدهند وضعیت خوبی پیش روی آنها نخواهد بود.
وی در پایان بزرگترین دغدغه حال حاضر صنعت پوشاک را قاچاق عنوان کرد و گفت: کاهش اخیر نرخ ارز نیز قاچاق پوشاک را توجیهپذیر کرده و گزارشهای کف بازار نشان میدهد قاچاق پوشاک امسال نسبت به سالهای اخیر بی سابقه است.