قاضی شعبه ۲۲۳ دادگاه عمومی (حقوقی) تهران در حالی تحت فشار شرکتهای خودروسازی برای صدور رای مطابق نظر آنها قرار دارد که ۴۰ نفر از مشتریان «پارس خودرو» پس از احقاق حقشان پس از شکایت از این خودروساز، لایحه تشکری از این قاضی به ریاست قوه قضائیه ارسال کردهاند.
به گزارش رمز فردا – میناسادات حسینی: مشتریانی که رنگ ماشینشان را هیچ گاه ندیدند؛ این زبان حال هزار مشتری پارس خودرو است که اسفند سال ۹۶ برای خرید ساندرو پیش ثبت نام کردند تا مهر ۹۷ خودروی خود را تحویل بگیرند؛ اما سال ۱۴۰۰ شد و «پارس خودرو» پاسخی برای این مشتریان نداشت جز اینکه طرح تبدیل ساندرو به ماشینهای ارزانتر و رده پایینتر را در لیست خود قرار داد.
دست خالی خریداران از سبد پارس خودرو
یکی از مشتریان خودروسازی پارس خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: اسفند سال ۹۶ در طرح پیش فروش ساندرو شرکت پارس خودرو ثبت نام و ۲۷ میلیون واریز کردم. قرار بود مهر سال ۹۷ این ماشین تحویل شود.
این فرد که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: شرکت پارس خودرو نتوانست به تعهد خود عمل کند و به همین دلیل طرحهای تبدیل را به مشتریان ارائه کرد، اما هیچ کدام از مشتریان حاضر به تبدیل خودرو به مدلهای پایینتر نبودند.
بیشتر بخوانید: ۲ هزار شکایت طی یک هفته از شرکت سایپا!
این فرد ادامه داد: ما که از دریافت ساندرو ناامید شدیم تصمیم به شکایت از این شرکت گرفتیم و بدین ترتیب برخی از مشتریان راهی دادگستری شعبه ۲۲۳ دادگاه عمومی پایتخت شدند.
آیا مشتریان به حق خود رسیدند؟
مشتری پارس خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: پس از سه سال دوندگی بالاخره قاضی شعبه ۲۲۳ رای به محکومیت شرکت پارس خودرو داد و این خودروساز را ملزم کرد که به قیمت روز مبلغ پرداختی ما در سال ۹۶ که حدود ۴۵۰ تا ۴۶۰ میلیون تومان بود به حساب ما واریز شود.
نمونه حکم محکومیت پارس خودرو در شعبه کازرون
این فرد ادامه داد: هنوز خیلی از مشتریان هستند که میخواهند از شرکت پارس خودرو شکایت کنند. زیرا این شرکت طرح تبدیل میگذارد، ولی تبدیل باارزش نیست. مثلا ۳ خودرو کوئیک تحویل میدهد و در قبال آن باید مبلغی هم بپردازیم.
استقبالی از طرح تبدیل نشد
وکیل ۴۰ نفر از مشتریان پارس خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: قرار بود سال ۹۷ شرکت پارس خودرو طبق طرح پیش ثبت نام خودرو ساندرو، تعدادی خودرو را تحویل دهد، اما هنوز بعداز گذشت ۳ سال هیچ خودرویی تحویل نداده اند.
فریبا حیدری ادامه داد: این شرکت طرحهای تبدیل در نظر گرفت؛ اما برای مشتریانی که سالها پول خود را در این شرکت نگه داشته بودند به صرفه نیست؛ بنابراین هیچ کس از این طرح استقبال نکرد و مشتریان اقدام قضایی انجام دادند.
درخواست تقدیر از قاضی شعبه ۲۲۳ را از ریاست قوه قضاییه داریم
این وکیل در ادامه گفت: شکایت مشتریان منتج به این شده که رای به نفع آنها صادر شد. برخی شکایات هم در مرحله اجرا هستند و چند نفر هم در مرحله بدوی و تجدیدنظر قرار دارند.
حیدری با بیان اینکه افراد زیادی زیان دیده پارس خودرو هستند، گفت: آقای کریم نژاد، قاضی این پرونده در فرایند شکایت نگذاشتند حقی از کسی ضایع شود. به همین دلیل جمعی از زیان دیدگان پارس خودرو تصمیم به تشکر ویژه از ایشان گرفتیم. من لایحهای را خطاب به ریاست قوه قضاییه نوشتم و به نمایندگی از صدها نفر از آقای محسنی اژهای درخواست کردیم که از این قاضی تقدیر شود. در حال حاضر ۵۰ نفر این لایحه را امضای الکترونیکی کرده اند و امضاها الکترونیکی گرفته شده و درخواست تقدیر از این قاضی را دارند.