پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

مجلس با عدم شفافیت در طرح صیانت عامدانه کسب و کارهای اینترنی دانش بنیان را زیر تیغ می برد

عدم شفافیت طرح صیانت عامدانه و هوشمندانه/کسب‌و کارهای اینترنتی دانش بنیان زیرتیغ مجلس

در حالی پیش نویس قانون صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی برای تصویب ذیل ماده ۸۵ قانون اساسی قرار گرفته است که به باور فعالان این عرصه این طرح همچنان چالش‌هایی دارد که بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود در جامعه تدوین شده است و آنها تاکید دارند برای آنکه این طرح به نفع کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات باشد باید نحوه ارائه آن تغییر کند، ضمن آنکه به جای طرح در پشت درهای بسته یک کمیسیون در صحن علنی مجلس ارائه شود.

به گزارش رمز فردا ، طرح “صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی” که حالا با نام “صیانت کاربران در فضای مجازی” شناخته می‌شود، چند سال گذشته مطرح شد و اخیرا نیر مجددا نُقل مجلس شده و در اوایل تیرماه سال جاری سر از مجلس شورای اسلامی درآورد.

نسخه بازنویسی شده و به بیان بهتر نسخه اصلاح شده این طرح در دستور کار مجلس قرار دارد در حالی که به باور کارشناسان این طرح، همچنان مشکلات اصلی آن طرح باقی است و به ویژه بسیاری از کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات به این طرح واکنش نشان دادند و با انتشار بیانیه‌ها و نامه‌هایی خواستار اصلاح این طرح شدند.

در این طرح کمیسیون عالی تنظیم مقررات که براساس مصوبه جلسه هشتم شورای عالی فضای مجازی ایجاد شد، به منظور اجرای مصوبات این شورا و قوانین مربوط به عنوان مرجع تنظیم مقررات خدمات پایه کاربردی، خدمات ارتباطاتی و فناوری اطلاعات شناخته شده که در ترکیب این کمیسیون در کنار نهادهای مرتبط نهادهایی چون سازمان صدا و سیما، وزیر اطلاعات، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی انتظامی دیده می‌شود.

علاوه بر آن در ماده ۱۱ طرح صیانت، بر صدور مجوز بر فعالیت خدمات اثرگذار پایه کاربردی بومی، داخلی و خارجی تاکید دارد و در تبصره یک آن آمده است:”عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی خارجی اثرگذار مستلزم معرفی نماینده قانونی و پذیرش تعهدات ابلاغی کمیسیون است”. حال این سوال ایجاد می‌شود که در فضای تحریم‌ها، چگونه شرکت‌های فناور خارجی امکان ثبت در کشور را دارند؟! فعالان این عرصه معتقدند برنده اصلی این طرح اپراتورها خواهند بود؛ چرا که به انسداد پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی، این اپراتورها هستند که برای ساخت پلتفرم‌های داخلی به مذاکرات دعوت خواهند شد!

همچنین بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، این طرح قرار است به جای طرح در صحن علنی مجلس تحت ماده ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون طرح و تصویب شود و این سوال ایجاد می‌شود که چه ضرورتی وجود دارد که چنین طرحی با این حجم از تاثیرگذاری اجتماعی، ذیل ماده ۸۵ قانون اساسی که بسیار به ندرت از آن استفاده می‌شود، تصویب شود!

به اعتقاد رییس مجمع تشکل‌های دانش بنیان، عدم شفافیت در این طرح عامدانه و هوشمندانه بوده است و یادآور می‌شود که شاید بهتر بود نام این طرح را با عنوان “حمایت یا صیانت از حاکمیت” نامگذاری می‌کردند نه حمایت مردم و کاربران.

تکرار تجربه ناموفق حمایت از تولید داخل

افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح “قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی” با تاکید بر اینکه به نظر می‌‎رسد محتوای این طرح حاوی موارد محدود کننده‌ای است، افزود: متاسفانه این طرح خیلی شفاف نیست و به نظر می‌رسد که عامداً این طرح به گونه‌ای تدوین شده است که در متن مواردی از محدودیت مشاهده نشود، ولی در عمل اتفاق بیفتد؛ نمونه آن را می‌توان به حضور شرکت‌های خارجی برای حضور در ایران اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس، صاحبان پلتفرم‌های خارجی در شرایط تحریم امکان حضور در ایران را ندارند و این پلتفرم‌ها در آینده احتمالا فیلتر خواهند شد.

کلاهی با بیان اینکه در این طرح حمایت از پلتفرم‌های داخلی مد نظر است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد که تجربه ناموفق قدیمی “حمایت از تولید داخل با ایجاد محدودیت برای دیگران” تکرار خواهد شد، ولی هیچ گاه این رویکرد به نتیجه نرسیده است.

رییس مجمع تشکل‌های دانش بنیان، اضافه کرد: علاوه بر محتوای این طرح که جای بحث زیادی دارد و از سوی متخصصان، در این زمینه نقدهای درست و منصفانه بسیاری ارائه شد، در نحوه ارائه این طرح نیز مشکلات زیادی مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نحوه ارائه طرح جدا از موضوع شفافیت این طرح است، خاطر نشان کرد: این باعث تاسف است، چون قانونی در یک چنین سطحی که تقریبا همه کاربران فضای مجازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، سعی می‌شود به دور از شفافیت به تصویب برسد و این نادرست خواهد بود، ولی متاسفانه این رویکرد هوشمندانه است و عامدانه این روال طی شده است.

وضعیت کسب و کارهای دانش بنیان در فضای محدود مجازی

رییس مجمع تشکل‌های دانش بنیان به وضعیت شرکت‌های دانش بنیان با اجرای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: برای اینکه این طرح به نفع کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی شود، باید نحوه ارائه آن تغییر کند و ارائه آن حتما در صحن علنی مجلس باشد و به کمیسیون مرتبط با آن واگذار شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید توجه شود که در این طرح چندین موضوع با هم ترکیب شده است. نمونه آن رگولاتوری حاکمیت است که به درستی دیده شده است و همچنین حمایت از کاربران که همان ثبت و رجیسترشدن همه کاربران فضای مجازی است، موضوعی است که به خوبی دیده شده است، ولی همه این موارد را نمی‌توان در قالب یک طرح گنجاند و اجرای چنین طرحی به نتیجه مطلوب و مناسبی نخواهد رسید. به نظر من باید این طرح تبدیل به چند طرح یا لایجه شود.

کلاهی تاکید کرد: این مساله خطرناک است که در دوره جدید مجلس شورای اسلامی، دائما طرح‌هایی را پیشنهاد می‌دهد که شاید نه دولت با آن موافق است و نه در کشور در آن زمینه تجربه‌ای دارد. ای کاش مجلس به این موضوع می‌پرداخت که همه قوانین مخل و متناقض را پیدا و اقدام به قانون زدایی کند.

به گفته وی این طرح باید در کمیسیون تخصصی خودش طرح شود و در جامعه مورد بررسی قرار گیرد و رصد شود و در نهایت هر کدام در جای مناسب خود به تصویب برسد.

کلاهی با بیان اینکه ما برای ارائه نظرات بخش خصوصی به جلسات این طرح دعوت نشدیم، یادآور شد: البته از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس چندین جلسه با حضور بخش خصوصی برگزار شده و بخش خصوصی هم در این جلسات شرکت کردند و توضیحات خود را نیز ارائه دادند و انصافاً با توضیحاتی که بخش خصوصی ارائه کرده، تغییراتی در طرح ایجاد شده و این نشان می‌دهد که گوش شنوایی برای اعمال تغییرات بوده است.

وی در پایان ادامه داد: ولی به نظر من نیاز است که کل طرح مورد بازنگری قرار گیرد و مشمول ماده ۸۵ قانون اساسی نشود و در صحن علنی مجلس طرح شود، در غیر این صورت اجرای این طرح به شیوه فعلی برای کسب و کارها و جامعه مضر خواهد بود.

منبع ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

کاربرد هوش مصنوعی در تعیین جنسیت

به گزارش رمز فردا : مطالعات اخیر در دانشگاه «استنفورد» اعلام کرد: دقت هوش مصنوعی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *