پنج شنبه , آذر ۱ ۱۴۰۳

ظرفیت جهاد دانشگاهی برای تبدیل شدن به مرجعی در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی

ظرفیت جهاد دانشگاهی برای تبدیل شدن به مرجعی در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به افزوده شدن مأموریت جدید “اشتغال و کارآفرینی” به حوزه آموزش جهاد دانشگاهی گفت: معتقدیم در آینده نه چندان دور، با توجه به سرمایه انسانی بی‌نظیر جهاد دانشگاهی، زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ظرفیت‌ها، تجربیات و شبکه گسترده ملی می‌توانیم یکی از مجموعه‌های سرآمد، الگو و مرجع در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی در سطح ملی و استانی باشیم.

دکتر محمدصادق بیجندی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی همزمان با چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از ابلاغ مصوبه مأموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور، کارگروهای مختلفی در جهاد دانشگاهی تشکیل و فرآیند تحقق این مأموریت‌ها را از زوایای مختلف بررسی و برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط تدوین و در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، مأموریت “مشارکت در توسعه آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته در سطح ملی و بین‌المللی با تأکید بر نیازهای کشور و جهان اسلام در حوزه‌های منتخب”  از مجموع ۷ مأموریت، به صورت مستقیم به حوزه آموزش جهاد دانشگاهی و ۲ مأموریت “سامان‌دهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان در حوزه‌های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذی‌ربط”  و”ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری و ترویج الگوهای موفق علم و فناوری با تأکید بر جامعه دانشگاهی کشور” به صورت غیرمستقیم به این حوزه در زمان ابلاغ مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مرتبط بود.

اشتغال و کارآفرینی، مأموریت جدید در حوزه آموزش جهاد دانشگاهی

دکتر بیجندی خاطر نشان کرد: ستاد معاونت آموزش با همکاری سایر بخش‌ها، اقدامات زیادی در جهت تحقق مأموریت اصلی و سایر مأموریت‌های محوله انجام داد. شاید مهم‌ترین بخش این اقدامات، تعریف مأموریت جدید در حوزه آموزش جهاد دانشگاهی بود. براین اساس، بخش اشتغال و کارآفرینی بر اساس مصوبه هیأت امنای جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان حلقه مفقوده زیست‌بوم آموزش جهاد دانشگاهی به مجموعه وظایف و مأموریت‌های این حوزه اضافه و عنوان این معاونت از آموزش به آموزش و کارآفرینی تغییر یافت. شاید مهم‌ترین هدف و مأموریت جدید حوزه معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، تکمیل زنجیره ارزش زیست‌بوم آموزش با تأکید بر اشتغال و کارافرینی در همه زیر نظام‌های فعال شامل حوزه آموزش عالی، علمی-کاربردی و مهارتی و تخصصی نوین در جهاد دانشگاهی است.

ضرورت شناخت دقیق نیازها، فرصت‌ها و تهدیدها در حوزه اشتغال و کارآفرینی

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی افزود: قطعاً برای تحقق این مهم، فعالیت‌های زیادی باید صورت بپذیرد و به عبارت دیگر، در آغاز یک سفر طولانی هستیم که نیازمند شناخت دقیق وضع موجود، نیازها، فرصت‌ها و تهدیدها هستیم. برای رسیدن به اهداف و مأموریت جدید باید از بخشی‌نگری به طور جد پرهیز کنیم و از همه توان مجموعه وزین جهاد دانشگاهی برای تحقق اهداف و برنامه‌ها استفاده کنیم. معتقدیم در آینده نه چندان دور، با توجه به سرمایه انسانی بی‌نظیر جهاد دانشگاهی، زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ظرفیت‌ها، تجربیات و شبکه گسترده ملی می‌توانیم یکی از مجموعه‌های سرآمد، الگو و مرجع در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی در سطح ملی و استانی باشیم.

تلاش برای پرورش دانش‌آموختگانی توانمند  

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش‌بنیان و توسعه‌ای برابر اهداف، وظایف و مأموریت‌های محوله در اسناد بالادستی در حوزه آموزش عالی، به دنبال الگوسازی و ارائه مدلی از آموزش عالی است که ضمن توسعه کیفی و کمّی دوره‌ها و مقاطع مبتنی بر آمایش منطقه‌ای، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه، مؤسسات و مراکز آموزش عالی این نهاد بتوانند با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های پژوهشی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، ضمن کسب دانش لازم، انواع مهارت‌ها و شایستگی‌های مرتبط با حوزه کاری و رفتاری را در دوران تحصیل کسب نموده و دانش‌آموخته‌ای توانمند و صاحب ویژگی‌های منحصر بفرد لازم و مبتنی بر نیازهای جامعه و بازار کار شوند.

جایگاه بسیار خوب دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی

دکتر بیجندی با اشاره به آخرین وضعیت آموزش عالی جهاد دانشگاهی افزود: در زیرنظام آموزش عالی غیردولتی، این نهاد دارای دو دانشگاه “علم و فرهنگ” در تهران و “علم و هنر” در یزد و ۶ مؤسسه آموزش عالی در استان‌های اصفهان، گیلان، خراسان رضوی، همدان، خوزستان، و کرمانشاه با بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اشتغال به تحصیل دارند. براساس ارزیابی‌ و بررسی‌های صورت‌گرفته، این دانشگاه‌ها و مؤسسات به دلیل بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه پژوهش و فناوری، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، از جایگاه بسیار خوب و ارزشمندی در زیرنظام آموزش عالی غیردولتی کشور برخوردار هستند. شایان ذکر است، با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و استانداردهای لازم، دو مؤسسه آموزش عالی خوزستان و اصفهان با قدمتی بیش از ۲۵ سال فعالیت اثربخش در این حوزه، در فرایند ارتقا به (سطح) دانشگاه از مراجع قانونی هستند و امید داریم برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ مجوز این مهم با همراهی و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شود.

ایجاد سامانه آموزش اختصاصی برای استمرار فعالیت‌های آموزشی در ایام کرونا

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در خصوص تأثیر کرونا بر آموزش‌های این نهاد گفت: شیوع ویروس کرونا نه برای ایران، بلکه تقریبا برای بیشتر کشورهای دنیا یک چالش بسیار جدی و زیربنایی در حوزه آموزش بود. جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه‌ای و دانش‌بنیان از حدود ۱۰ سال قبل به بحث آموزش‌های الکترونیکی و مجازی براساس اهداف و سیاست‌های مندرج در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه‌ای خود ورود جدی پیدا کرده بود و شاید بتوان ادعا کرد، جزو نخستین مجموعه‌ها در کشور بودیم که سامانه آموزش اختصاصی برای بیش از ۴۰ هزار دانشجو و برای بیش از ۷۰۰ هزار فراگیر خود در ۱۶۰ مرکز آموزش‌های مهارتی و تخصصی نوین آماده کردیم. پس از تهیه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز، آنها را در اختیار واحدهای سازمانی قرار دادیم.

تلاش برای نهادینه کردن فرایندهای استاندارد یادگیری الکترونیکی

وی خاطر نشان کرد: همزمان با تکمیل و به‌روزرسانی بخش‌های زیرساختی، به بحث توانمندسازی و آموزش‌های ضمن خدمت اعضای هیأت علمی، اساتید و مدرسان جهاد دانشگاهی (در تمامی زیرنظام‌ها که بالغ بر ۸ هزار نفر هستند)، نظیر تکنیک‌های یاددهی و یادگیری در آموزش مجازی، فرایندهای ارزیابی و سنجش و آشنایی با نرم افزارهای کمک آموزشی در تمام مجموعه‌های آموزش عالی و مراکز آموزش‌های تخصصی و مهارتی، وارد شده و سعی کرده‌ایم که فرایندهای استاندارد یادگیری الکترونیکی نهادینه شود؛ هر چند معتقدیم هنوز تا نقطه مطلوب کمی فاصله داریم، ولی می‌توانیم ادعا کنیم جهاد دانشگاهی در حال حاضر دارای کادری توانمند در حوزه یادگیری الکترونیکی با بهره‌مندی از یکی از کامل‌ترین سامانه‌های آموزشی الکترونیکی کشور است.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

اعلام نتایج آزمون EPT مهرماه دانشگاه آزاد اسلامی

نتایج آزمون EPT مهرماه سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد. به گزارش رمزفردا ،‌ نتایج …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *