یک مدرس دانشگاه بر این باور است: «داوطلبان و افرادی که در حوزه هنرهای جدید فعالیت میکنند، کم هستند و در مجموع هنرهای تجسمی هنوز به عنوان یک ضرورت درک نشده است.»
به گزارش رمز فردا ؛ با ظهور جنبشهای ادبی هنری پس از دهه ۱۹۶۰، شکل و مضمون اثر هنری و رابطهاش با انسان و طبیعت مجددا مورد پرسش قرار گرفت. هنرمندان از آخرین دستاوردهای تکنولوژیک برای بیان مفاهیم و موضوعات هنر خود بهره گرفتند. به مرور و با گذشت زمان دنیای هنر معاصر جذب ویدیو شد؛ زیرا قدرت و تأثیری که این رسانه در بداهه پردازی دارد، وسیله خوبی برای ضبط و خلق رویدادها در قلمرو هنری محسوب میشود.
باتوجه به اهمیت هنرهای جدید آزاده گنجه، مدرس دانشگاه در رشته هنر پرداخت تا وضعیت داوطلبان در این رشته و در کشور را مورد بررسی قرار دهد.
گنجه با اشاره به تعداد کم داوطلبان در رشته هنرهای جدید گفت: «تعداد کسانی که در این حوزه فعالیت میکنند کم هستند. ضمن اینکه خیلی وقتها آثاری میآیند که به نظر میرسد ماهیت این بخش را به خوبی درک نکردهاند.»
به اعتقاد گنجه اوصرف ایجاد شکلی از نوآوری در اثر لزوما به معنی هنر جدید نیست و مشکل اصلی اینجاست که به تازگی هم معنی با جدید دانسته شده است و این فهم اشتباه باعث شده تا خیلی از آثاری که فرستاده میشوند از دور خارج شوند.
او که به عنوان استاد کارگاه هنرهای جدید به تازگی با بیست و هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان همکاری داشت، با اشاره به اینکه هشت هنرجو در حوزه هنرهای جدید جشنواره با هم به رقابت پرداختند، کار کردن در کارگاه شخصی را بسیار مهم دانست و بر ارتباط و تعامل دائمی استاد و دانشجو تأکید ویژه کرد.
او همچنین در ادامه با اشاره به جایگاه ویدیو آرت در کشور، افزود: «ویدیو آرت شاید به تازگی در حال شنیده شدن و دیده شدن باشد؛ اما یک سابقه طولانی دارد و علت پررنگ شدن آن برای جوانان این است که ابزارهای تولید به راحتی بیشتری در دسترس است.»
به گفته گنجه دلیل اقبال بیشتر جوانان به این حوزه این است که ابزارهای تولید به راحتی بیشتری در دسترس است و شما حتی با تکنولوزی روزمرهای که در دست دارید نیز میتوانید دست به ساخت بزنید.
به عقیده این استاد دانشگاه اینکه چرا آنقدری که باید و شاید در این حوزه فعالیت نمیشود این است که ابزار وجود دارد اما کافی نیست.
این استاد دانشگاه در همین رابطه گفت: «داشتن یک دید هنرمندانه به علاوه دانستن کارکرد هنرهای جدید بخش مهمی است که به نظر میرسد چندان که باید به آن توجهی نشده است.»
به گفته گنجه «کمبود ما در این زمینه در واقع بازمی گردد به اینکه چقدر این فضا شناخته شده است و اینکه چقدر با شیوههای دیگر دچار اختلاط شده است.»
به عقیده این استاد هنر، دسترسی افراد به منابع آزاد مطالعاتی میتواند بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کند.
او نهایتا و در پاسخ به این سوال که با توجه به نقصهایی که در حوزه هنرهای تجسمی وجود دارد، آیا بهتر بود جشنواره جوان به صورت آنلاین برگزار نمیشد؟ گفت: «فکر میکنم اصولا ما نمیتوانیم متوقف شویم و کاری که باید انجام دهیم این است که از همه امکاناتی که داریم به منظور محقق شدن هدفمان استفاده کنیم.»
به گفته وی علیرغم اینکه امکانات برای برگزاری آنلاین جشنواره کامل نبود و نقصهایی در این زمینه وجود داشت اما هنرمندان همواره میتوانند با نشان دادن ذوق هنری از خود، بخشهایی از این کمبودها را جبران کنند.
این مدرس در آخر با اشاره به اینکه مشکل از ذات ارتباط آنلاین نیست بلکه از نبود بستر مناسب است، گفت: «من ایراد را از ذات ارتباط آنلاین نمیبینم بلکه از کمبودهای سخت افزاری میبینم.»
منبع : ایسنا