شنبه , اردیبهشت ۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

زلزله بزرگ تهران نزدیک است؟

کابوس زلزله تهران دوباره بازگشته است، بعد از لرزش ۳.۹ ریشتری دیروز رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت که بررسی‌ها نشان می‌دهد محدوده شرقی تهران از نظر لرزه‌خیزی فعال شده است.
کابوس زلزله تهران دوباره بازگشته است، بعد از لرزش ۳٫۹ ریشتری دیروز رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت که بررسی ها نشان می‌دهد محدوده شرقی تهران از نظر لرزه‌خیزی فعال شده است.

این گفته در حالی عنوان و در رسانه‌های مختلف منتشر شده است که مسعود مجرب زلزله شناس به جام جم آنلاین می‌گوید:« گسل شرق تهران فعال نشده است، بلکه فعال بوده است.»

این زلزله‌شناس می‌گوید: « در این منطقه یک گره گسلی  را شاهد هستیم، یعنی تقاطع گسل شمال تهران و مشا است. بنابراین لرزه‌خیز است.  اگر  پیشینه آن را بررسی کنیم هم متوجه می‌شویم. تعداد زیادی زلزله را تا پیش از این هم در این منطقه شاهد بوده ایم.» آنطور که او می‌گوید ۲۱ مرداد هم در همین محدوده شاهد یک زلزله ۲٫۶ ریشتری بودیم.

به این ترتیب این سوال مطرح می شود که زلزله روز گذشته می‌تواند  مقدمه زلزله بزرگ دیگری باشد؟

او به جام جم آنلاین می‌گوید: « تا اطلاعات زمین‌لرزه کامل شود نمی‌توانیم بگوییم پیش‌لرزه است یا پس لرزه. زلزله ۲۱ مرداد می‌تواند پیش‌لرزه زلزله ۳٫۹ ریشتری ۲۴ مرداد باشد و البته هر دو زلزله هم می‌توانند پیش‌لرزه یک زلزله بزرگ‌تر  باشند. اما با توجه به سابقه لرزه‌خیزی آن منطقه می‌دانیم این زلزله، پس‌لرزه زلزله دیگری نبوده است.»

مجرب ادامه می دهد:« اگر حتی بدانیم زلزله ۳٫۹ ریشتری ۲۴ مرداد زلزله اصلی بوده است تا یک ماه بعد انتظار داریم حوالی آن منطقه تا شعاع ۳۰ کیلومتری شاهد زلزله های کوچک باشیم.»

منبع :روزنامه جام جم

این مطالب را نیز ببینید!

گزارش قیمت بسته شده طلا، سکه و دلار امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

امروز قیمت ها در بازار شیب نزولی را تجربه کردند، قیمت سکه امامی به ۴۴,۵۰۰,۰۰۰ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *