روند صعودی قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد و سودهای سرشار همچنان نصیب دلالان میشود و خودروسازان و سهامداران خرد آنها در بازار سهام، از این سودها بهرهای نمیبرند.
به گزارش رمزفردا ، اگرچه بازار خودروی کشور به تبعیت از مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از دیروز تعطیل شده اما بررسی وضعیت قیمتها در بازه زمانی دو هفته اخیر نشان میدهد که قیمتها در این بازار همچنان روند صعودی دارد و نشانهای از ثبات در بازار به چشم نمیخورد؛ حتی طی دیروز و امروز در فضای مجازی قیمتها مجدداً دستخوش تغییر شده است.
به این ترتیب قیمت خودروهای پر تیراژ گروه پژو نسبت به دو هفته قبل بطور میانگین حدود ۲۰ میلیون افزایش یافت؛ است به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که در ۹ مرداد ماه ۲۲۵ میلیون تومان معامله میشد به ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۲۶۶ میلیون تومان به ۲۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک از ۳۹۵ میلیون تومان به ۴۱۵ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ GLX از ۲۱۶ میلیون تومان به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است.
سمند LX معمولی نیز از ۲۱۸ میلیون تومان به ۲۳۷ میلیون تومان صعود کرده است؛ اما قیمت رانا پلاس بیشتر از سایر خودروها دستخوش افزایش شده به طوری که با رشد ۳۷ میلیون تومانی تنها در ۲ هفته از ۲۳۳ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.قیمت رانا پلاس بیشتر از سایر خودروها دستخوش افزایش شده به شکلی که با رشد ۳۷ میلیون تومانی تنها در ۲ هفته از ۲۳۳ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان رسیده است.
قیمت دنا معمولی نیز طی دو هفته از ۳۰۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ از ۱۳۹ میلیون تومان به ۱۴۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ از ۱۲۶ میلیون تومان به ۱۳۵ میلیون تومان و ساینا از ۱۴۷ میلیون تومان به ۱۵۵ میلیون تومان رسیده است.
همچنین قیمت تیبا از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۵۴ میلیون تومان و تیبا ۲ از ۱۴۰ میلیون تومان به ۱۴۶ میلیون تومان رسیده است.
قیمت کوییک دندهای نیز که طی ماههای گذشته یکی از باثبات ترین ها در بازار خودرو بود متأثر از این هیجانات، رشد ۱۱ میلیونی یافته و از ۱۵۸ میلیون تومان به ۱۶۹ میلیون تومان رسیده است.
برنامه دولت جدید برای ساماندهی بازار خودرو چیست؟
اگرچه مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان دلیل افزایش بی رویه قیمت خودروها در بازار را ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و مشکلات عرضه خودروسازان میداند اما فعالان بازار، جو روانی غالب، افزایش نرخ دلار و مشخص نبودن سیاست در بازار خودرو را که زمینه را برای نقش آفرینی دلالان و قیمت سازی در فضای مجازی مهیا کرده، عامل اصلی این افزایش معرفی میکنند.
به گفته فعالان بازار، ماه جاری ماه بی ثباتی بازار خودرو بوده است و خودروها به دلخواه دلالان قیمت گذاری شده است و همین موضوع مصرف کننده واقعی را از بازار خارج کرده است.
وضعیت فعلی بازار خودرو در حالی است که به صورت عرف، تابستان، فصل رونق خرید و فروش خودرو است و اغلب مصرف کنندگان در این فصل به دنبال خرید خودرو هستند؛ اما با شرایط فعلی خریدار واقعی توان حضور در بازار را ندارند.
قیمت گذاری دستوری خودرو، سالهاست به پاشنه آشیل صنعت تبدیل شده و در حالی که خودروسازان ناچارند از قیمتهای دستوری شورای رقابت برای خودروهای پرتیراژ تبعیت کنند، همین خودروها با حاشیه سود بالا توسط دلالان به مردم فروخته میشود و سود اصلی به جیب آنها میرود؛ مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان به خبرنگار مهر گفته «در حال حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار ۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ کسانی که این رانت را در دست دارند مسلماً اجازه نمیدهند قیمت خودرو کاهشی شود و یا بازار به ثبات برسد. شبکههایی هستند که بازار را مدیریت میکنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا میرود قیمت در بازار خارج از تصور بالا میرود. به نظر میرسد این شبکهها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کردهاند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.»
در جدول زیر قیمت خودروهای پرتیراژ در بازه زمانی دو هفتهای آمده است.
خودرو (مدل ۱۴۰۰) | قیمت (۲۵ مرداد) | قیمت (۹ مرداد) |
سمند LX (ساده) | ۲۳۷ میلیون تومان | ۲۱۸ میلیون تومان |
پژو ۴۰۵ GLX | ۲۲۵ میلیون تومان | ۲۱۶ میلیون تومان |
پژو پارس | ۲۶۵ میلیون تومان | ۲۵۰ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | ۲۴۵ میلیون تومان | ۲۲۵ میلیون تومان |
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | ۲۹۰ میلیون تومان | ۲۶۶ میلیون تومان |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک | ۴۱۵ میلیون تومان | ۳۹۵ میلیون تومان |
رانا پلاس | ۲۷۰ میلیون تومان | ۲۳۳ میلیون تومان |
دنا معمولی | ۳۲۰ میلیون تومان | ۳۰۰ میلیون تومان |
سایپا ۱۱۱ | ۱۴۷ میلیون تومان | ۱۳۹ میلیون تومان |
سایپا ۱۳۱ | ۱۳۵ میلیون تومان | ۱۲۶ میلیون تومان |
ساینا | ۱۵۵ میلیون تومان | ۱۴۷ میلیون تومان |
تیبا | ۱۵۴ میلیون تومان | ۱۳۵ میلیون تومان |
تیبا ۲ | ۱۴۶ میلیون تومان | ۱۴۰ میلیون تومان |
کوییک دندهای | ۱۶۹ میلیون تومان | ۱۵۸ میلیون تومان |