چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

بوشهر، مردود مردودی‌ها

بوشهر، مردود مردودی‌ها

به گزارش رمز فردا /بوشهر بر اساس اعلام آموزش و پرورش، تکرار پایه (مردودی) در بوشهر از میانگین کشوری بالاتر است، این آمار در استان شامل ۴.۳۸ درصد دانش آموزان می‌شود و در پایه  اول دبستان که ناچار به تکرار پایه می‌شوند بسیار بیشتر است، در حالی که آمار میانگین کشوری ۳.۹۰ درصد است.

علل گوناگونی، زمینه ساز افت تحصیلی و توقف در یک پایه تحصیلی می‌شوند. در کل نمی‌توان علل ثابتی را عامل موفقیت یا شکست تلقی کرد؛ در همین راستا ایسنا موضوع را از مسئولان مربوطه پیگیری کرد.

تکرار پایه در مقطع اول دبستان در حال حاضر یک معضل کشوری است

غلامحسین مهران پور، معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان بوشهر در پاسخ به خبرنگار ایسنا بیان کرد: تکرار پایه در مقطع اول دبستان در حال حاضر یک معضل کشوری است و نه فقط استان، که معاون آموزش ابتدایی وزارت هم به‌تازگی در همین راستا صحبتی داشته‌اند مبنی بر اینکه باید علت‌های این موضوع بررسی شده و در رفع علل اقداماتی صورت گیرد اما ما در سطح استان قبل از اینکه در سطح کشوری اقدامی بخواهد صورت گیرد، کار را شروع کردیم.

عوامل تکرار پایه؛ کرونا عاملی مهم

مهران پور عوامل تکرار پایه را در ۲ سال اخیر جهشی خوانده و عنوان کرد: قبل از ۲ سال اخیر این موضوع کمتر بوده و دلیل اصلی آن هم همان بحث کرونا است، دانش آموز بدون اینکه اطلاعات و علمی داشته باشد از همان روز اول با فضای مجازی می‌خواست درس را یاد بگیرد که در این شرایط یادگیری نمی‌توانست صورت گیرد.

 خانواده‌ها زیر بار ضعف فرزندانشان در سنجش نمی‌روند

وی افزود: موضوع دیگر سنجش قبل از دبستان است، ما سنجش قبل از دبستان را از ۷ تیرماه شروع کرده ایم و تا ۲۵ شهریور نیز این امر ادامه دارد و بچه‌ها از جهات مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، برای تعدادی دانش آموز رای صادر می‌شود که باید مدارس استثنایی بروند اما خانوده‌هایشان این امر را نمی‌پذیرند و اصرار می‌کنند که بچه ما عادی است و باید در مدارس دولتی و عادی درس بخواند، تعدادی نیز مرزی هستند و با نگاهی محبت آمیز این دسته روانه مدارس دولتی می‌شوند، همین دانش آموزان پایه اول می‌آیند و آن وقت مشکل پیدا می‌شود.

دانش آموزان با گویش غیر فارسی و کتاب‌های درسی فارسی

غلامحسین مهران پور خاطر نشان کرد: عامل سوم نیز موارد دو زبانه ما هستند، یعنی دانش آموزانی با گویش غیر فارسی مثل عرب، ترک و … که در سطح استان  نیز زیاد داریم، و از آنجا که کتاب‌های درسی ما نیز به زبان فارسی است، این دسته دانش آموزان دچار چالش شده و در افزایش تکرار پایه اثرگذارند.

کم سواد بودن برخی اولیاء

وی ادامه داد: عامل دیگر تکرار پایه کم سواد بودن برخی اولیاء است، در دوره ابتدایی، ولی دانش آموز به ویژه مادران در موفقیت دانش آموز خیلی موثر هستند،  به خصوص در دوران کرونا خانواده‌ها در کنار ما بوده و اگر نبودند، افت، خیلی بیشتر از این بود.

شرایط اقتصادی ضعیف

معاون آموزش ابتدایی استان عامل دیگر را شرایط اقتصادی بیان کرده و افزود: وضعیت اقتصادی خانواده‌ها نیز عامل دیگری است که به ویژه در دوران کرونا نمی‌توانستند موبایل یا تبلتی برای استفاده آموزشی بچه هایشان بگیرند.

وی افزود: البته گفتنی است پوشش پایه  اول ما در استان ۹۷.۴۵ شده است، یعنی ما در مدارسمان کل بچه‌های ۶ سال تمام را به خوبی توانستیم وارد چرخه آموزش کنیم در حالی که پوشش پایه اول میانگین کشوری ۹۵.۰۳ است.

برنامه‌هایی برای برون رفت از مشکل تکرار پایه داریم

مهران پور عنوان کرد: ۲ برنامه ویژه را برای برون رفت از مشکل تکرار پایه مدنظر داریم: یکی اینکه نرخ تکرار پایه را در پایه اول دبستان کاهش دهیم و دوم اینکه نرخ ترک تحصیل را در پایه ششم کم کنیم.

وی افزود: برای موضوع اول که پایه این مصاحبه است ما کارهایی انجام داده ایم از جمله: به همکاران در سنجش تاکید کرده ایم که با دقت کار سنجش را انجام دهند و در مقابل هر گونه اصراری هم از طرف اولیاء مقاومت کنند، دوم اینکه به تمام شهرستان‌ها و مناطق نامه زده ایم که از آموزگارانی که کم تجربه هستند، در پایه اول استفاده نکنید و صرفا نیروهای باتجربه‌تر در این پایه بکار گرفته شده و ثابت هم نگه داشته شوند. حتی به وزارت هم گفتیم امتیاز ویژه‌ای برای این دسته همکاران در نظر گرفته شود.

قدام دیگری که انجام داده ایم این است که انتصاب مدیران متناسب با جنسیت صورت بگیرد یعنی ما مدرسه دخترانه‌ای نداشته باشیم که مدیرش مرد باشد یا برعکس…، چون ممکن است در این صورت  ارتباط و همکاری بین همکاران و مدیر در زمینه مشکلات دانش آموزان به خوبی صورت نگیرد.

معاون آموزش ابتدایی اقدام مؤثر دیگر را وجود کارگاه‌ها دانسته و خاطرنشان کرد: امسال کارگاه‌های دانش افزایی و توانمندسازی ویژه آموزگاران پایه اول و پایه ششم در استان به طور ویژه در دو مرحله اجرا خواهیم کرد، مرحله اول در مهرماه و مرحله دوم در دی ماه در کل استان و به طور هماهنگ روزهای پنج شنبه برگزار می‌شود. در پایه اول دو درس فارسی و ریاضی را که بیشتر چالش داریم و در پایه ششم هم فارسی، ریاضی و علوم مد نظر قرار می‌گیرند.

این مطالب را نیز ببینید!

فوری/ سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی/ چند کشته برجای گذاشت؟

به گزارش رمز فردا : حادثه در اسکله پتروشیمی رازی منجر به فوت ۲ نفر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *