جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

ظرفیت جهاد دانشگاهی برای تبدیل شدن به مرجعی در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی

ظرفیت جهاد دانشگاهی برای تبدیل شدن به مرجعی در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به افزوده شدن مأموریت جدید “اشتغال و کارآفرینی” به حوزه آموزش جهاد دانشگاهی گفت: معتقدیم در آینده نه چندان دور، با توجه به سرمایه انسانی بی‌نظیر جهاد دانشگاهی، زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ظرفیت‌ها، تجربیات و شبکه گسترده ملی می‌توانیم یکی از مجموعه‌های سرآمد، الگو و مرجع در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی در سطح ملی و استانی باشیم.

دکتر محمدصادق بیجندی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی همزمان با چهل و یکمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پس از ابلاغ مصوبه مأموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور، کارگروهای مختلفی در جهاد دانشگاهی تشکیل و فرآیند تحقق این مأموریت‌ها را از زوایای مختلف بررسی و برنامه‌ها و سیاست‌های مربوط تدوین و در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، مأموریت “مشارکت در توسعه آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته در سطح ملی و بین‌المللی با تأکید بر نیازهای کشور و جهان اسلام در حوزه‌های منتخب”  از مجموع ۷ مأموریت، به صورت مستقیم به حوزه آموزش جهاد دانشگاهی و ۲ مأموریت “سامان‌دهی نظام هدایت شغلی و توانمندسازی دانش‌آموختگان در حوزه‌های منتخب با حمایت، پشتیبانی و هماهنگی مراجع ذی‌ربط”  و”ارتقاء فرهنگ کارآفرینی و روحیه خودباوری و ترویج الگوهای موفق علم و فناوری با تأکید بر جامعه دانشگاهی کشور” به صورت غیرمستقیم به این حوزه در زمان ابلاغ مصوبه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مرتبط بود.

اشتغال و کارآفرینی، مأموریت جدید در حوزه آموزش جهاد دانشگاهی

دکتر بیجندی خاطر نشان کرد: ستاد معاونت آموزش با همکاری سایر بخش‌ها، اقدامات زیادی در جهت تحقق مأموریت اصلی و سایر مأموریت‌های محوله انجام داد. شاید مهم‌ترین بخش این اقدامات، تعریف مأموریت جدید در حوزه آموزش جهاد دانشگاهی بود. براین اساس، بخش اشتغال و کارآفرینی بر اساس مصوبه هیأت امنای جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۹۹ به‌عنوان حلقه مفقوده زیست‌بوم آموزش جهاد دانشگاهی به مجموعه وظایف و مأموریت‌های این حوزه اضافه و عنوان این معاونت از آموزش به آموزش و کارآفرینی تغییر یافت. شاید مهم‌ترین هدف و مأموریت جدید حوزه معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، تکمیل زنجیره ارزش زیست‌بوم آموزش با تأکید بر اشتغال و کارافرینی در همه زیر نظام‌های فعال شامل حوزه آموزش عالی، علمی-کاربردی و مهارتی و تخصصی نوین در جهاد دانشگاهی است.

ضرورت شناخت دقیق نیازها، فرصت‌ها و تهدیدها در حوزه اشتغال و کارآفرینی

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی افزود: قطعاً برای تحقق این مهم، فعالیت‌های زیادی باید صورت بپذیرد و به عبارت دیگر، در آغاز یک سفر طولانی هستیم که نیازمند شناخت دقیق وضع موجود، نیازها، فرصت‌ها و تهدیدها هستیم. برای رسیدن به اهداف و مأموریت جدید باید از بخشی‌نگری به طور جد پرهیز کنیم و از همه توان مجموعه وزین جهاد دانشگاهی برای تحقق اهداف و برنامه‌ها استفاده کنیم. معتقدیم در آینده نه چندان دور، با توجه به سرمایه انسانی بی‌نظیر جهاد دانشگاهی، زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ظرفیت‌ها، تجربیات و شبکه گسترده ملی می‌توانیم یکی از مجموعه‌های سرآمد، الگو و مرجع در حوزه آموزش، اشتغال و کارآفرینی در سطح ملی و استانی باشیم.

تلاش برای پرورش دانش‌آموختگانی توانمند  

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش‌بنیان و توسعه‌ای برابر اهداف، وظایف و مأموریت‌های محوله در اسناد بالادستی در حوزه آموزش عالی، به دنبال الگوسازی و ارائه مدلی از آموزش عالی است که ضمن توسعه کیفی و کمّی دوره‌ها و مقاطع مبتنی بر آمایش منطقه‌ای، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه، مؤسسات و مراکز آموزش عالی این نهاد بتوانند با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های پژوهشی، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، ضمن کسب دانش لازم، انواع مهارت‌ها و شایستگی‌های مرتبط با حوزه کاری و رفتاری را در دوران تحصیل کسب نموده و دانش‌آموخته‌ای توانمند و صاحب ویژگی‌های منحصر بفرد لازم و مبتنی بر نیازهای جامعه و بازار کار شوند.

جایگاه بسیار خوب دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی

دکتر بیجندی با اشاره به آخرین وضعیت آموزش عالی جهاد دانشگاهی افزود: در زیرنظام آموزش عالی غیردولتی، این نهاد دارای دو دانشگاه “علم و فرهنگ” در تهران و “علم و هنر” در یزد و ۶ مؤسسه آموزش عالی در استان‌های اصفهان، گیلان، خراسان رضوی، همدان، خوزستان، و کرمانشاه با بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو است که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اشتغال به تحصیل دارند. براساس ارزیابی‌ و بررسی‌های صورت‌گرفته، این دانشگاه‌ها و مؤسسات به دلیل بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه پژوهش و فناوری، فرهنگی، اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، از جایگاه بسیار خوب و ارزشمندی در زیرنظام آموزش عالی غیردولتی کشور برخوردار هستند. شایان ذکر است، با توجه به ایجاد زیرساخت‌های مناسب و استانداردهای لازم، دو مؤسسه آموزش عالی خوزستان و اصفهان با قدمتی بیش از ۲۵ سال فعالیت اثربخش در این حوزه، در فرایند ارتقا به (سطح) دانشگاه از مراجع قانونی هستند و امید داریم برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ مجوز این مهم با همراهی و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر شود.

وی تأکید کرد: در زیرنظام آموزش عالی علمی-کاربردی، جهاد دانشگاهی با توجه به وظایف مندرج در اساسنامه و با تلاش و همت جهادگران پرتلاش و خستگی‌ناپذیر خود توانسته است با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی از اوسط دهه ۷۰ تاکنون، به عنوان یکی از پیشگامان و مؤثرترین مجموعه‌های آموزش عالی علمی- کاربردی در این حوزه در کشور باشد. این مجموعه وزین با مجوز از وزارت علوم تحقیقات و فناوری، در ۴۱ مرکز در کلیه استان‌های کشور در رشته‌های مهارتی و علمی-کاربردی پذیرش دانشجو دارد. در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار و ۵۰۰ دانشجو در این مراکز شاغل به تحصیل هستند و تاکنون بیش از ۱۶۰ هزار نفر از مراکز علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی دانش‌آموخته شده‌اند.

منبع :ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

کاربرد هوش مصنوعی در تعیین جنسیت

به گزارش رمز فردا : مطالعات اخیر در دانشگاه «استنفورد» اعلام کرد: دقت هوش مصنوعی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *