چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

«شرح این هجران» شنیدنی شد

«شرح این هجران» شنیدنی شد/ یک نوبت کامل موسیقی کلاسیک ایرانی

آلبوم موسیقی «شرح این هجران» به آهنگسازی امیر شریفی و خوانندگی مهدی امامی در قالب تازه‌ترین اثر مشترک این دو هنرمند پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

به گزارش رمز فردا ، «شرح هجران» عنوان یکی از آثار منتشر شده در بازار موسیقی است که در قالب تازه‌ترین اثر مشترک امیر شریفی و مهدی امامی و همراهی تعدادی از نوازندگان مطرح کشورمان توسط نشر «ماهور» در دسترس شنوندگان و علاقه مندان قرار گرفته است.

در این آلبوم که توسط گروه «نقش» منتشر شده، امیر شریفی آهنگساز و نوازنده تار- سه تار- رباب، مهدی امامی خواننده و نوازنده بندیر – دایره، هوشمند عبادی نوازنده نی، محمد عشقی نوازنده سنتور، المیرا مردانه نوازنده کمانچه – کمانچه آلتو، مرجان مهربان نوازنده قانون، سهیل اله دادیان نوازنده تمبک، آرش سعیدیان نوازنده عود گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

اسفار ثلاثه (سفر اول: هجران). دیباچه و حسرت‌نامه، اسفار ثلاثه (سفر اول: هجران). غم‌نامه، اسفار ثلاثه (سفر اول: هجران). عشاق‌نامه، اسفار ثلاثه (سفر دوم: شوریدگی). فغان‌نامه و بی دادنامه، اسفار ثلاثه (سفر دوم: شوریدگی). نی‌نامه، اسفار ثلاثه (سفر دوم: شوریدگی). شهادت‌نامه، اسفار ثلاثه (سفر سوم: رهایی). شورش‌نامه، اسفار ثلاثه (سفر سوم: رهایی). نیایش‌نامه، اسفار ثلاثه (سفر سوم: رهایی). مناجات‌نامه، اسفار ثلاثه (سفر سوم: رهایی). طرب‌نامه قطعات این آلبوم هستند.

درباره این اثر، به قلم امیر شریفی که تاکنون آلبوم‌هایی چون «چهارسو»، «برافشان»، «حزان»، «تصنیف های عارف»، «سرو بالای سهی»، «در گیسوی او پیچید»، «چهارگون» را در دسترس مخاطبان قرار داده، می‌خوانیم:

«شرح این هجران یک نوبتِ کاملِ موسیقیِ کلاسیک ایرانی است که اولین قدم‌های ساخت آن را در سال ۱۳۹۳ برای اجرا در سلسله برنامه‌های «شب ساز ایرانی» برداشتم. یکسال پس از آن قطعاتی به مجموعه افزودم و در اردی‌بهشت‌ماه سال ۱۳۹۴ به همراه گروه نقش این قطعات را در تالار رودکی به شکلِ سازی اجرا و پس از کنسرت، قطعات در استودیو ضبط شد. پس از گذشت دو سال با تکمیل قطعات و ساخت و پرداختِ آوازهای این مجموعه، در تیرماه ۱۳۹۶ شکل کامل شده‌ی این اثر در تالار رودکی به روی صحنه رفت. سرانجام پس از وقفه‌ای سه ساله که به دلیل تعدد فعالیت‌های گروه نقش اجتناب‌ناپذیر می‌نمود آوازهای این مجموعه در فاصله بین تابستان ۱۳۹۸ تا پائیز ۱۳۹۹ ضبط و سرانجام در زمستان ۱۳۹۹ کار آماده انتشار شد.

اثر پیش‌ِ‌رو به لحاظ ساختار فرمال، نظام ایقاعی و نظام مدال، بهره‌مند از امکاناتِ ساختِ قطعات در دو نظام موسیقی قدیم ایران و موسیقی دستگاهی است. از این منظر این اثر همچون آلبوم پیشینِ منتشر شده از گروه نقش با نام در گیسوی او پیچید در پی احیاء امکانات موسیقی قدیم ایران و ایجاد پیوندی ظریف و عمیق و حساب شده از امکانات یاد شده با مبانی اجرایی و دستاوردهای موسیقی دستگاهی ایران است»

مهدی امامی از جمله هنرمندان فعال حوزه موسیقی ایرانی در عرصه خوانندگی است که تحصیلات آکادمیک خود را در حوزه مهندسی عمران به پایان رسانده است. او مقدمات آواز، تمبک و دف را نزد پدرش استاد احمد امامی آموخت. این هنرمند از سال ۱۳۷۶ به‌طور جدی به فراگیری ردیف آوازی موسیقی ایران پرداخت.

این خواننده در سال ۱۳۸۵ در کلاس‌های تحلیل ردیف و آواز استاد محمد رضا لطفی شرکت کرد و از سال ۱۳۸۶ به کارگاه محمد رضا شجریان راه یافت و تا سال ۱۳۹۱ از محضر وی بهره مند شد. وی همچنین نوازندگی سنتور را نزد حسین شکوفا و مسعود شناسا فرا گرفت.

از وی آلبوم «من همان»، «تصنیف های عارف قزوینی»، «حزان»، «نغمه‌های مرکب»، «بزم دور»، «برافشان»، «چهارسو»، «سرخانه» توسط انتشارات ماهور منتشر شده است. امامی در آلبوم‌های «اپرای مولانا»، «اپرای حافظ» و «اپرای عاشورا»، «ایرانه خانوم» و «خیام خوانی» همکاری داشته است. وی کنسرت‌ها و اجراهای مختلفی نیز در داخل و خارج از کشور از جمله با ژان دورینگ، علی رهبری، مجید درخشانی، امیر شریفی داشته است. دریس از دیگر فعالیت‌های وی در آموزشگاه‌های معتبر موسیقی و همچنین در هنرستان عالی موسیقی تهران است.

منبع : خبرگزاری مهر

این مطالب را نیز ببینید!

روزگاری که نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی راوی جنگ شدند

جنگ و پیامدهای آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات دوران معاصر دستمایه کار بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *