وزیر راه و شهرسازی در خصوص سیاستهای دولت سیزدهم در حملونقل جادهای کشور گفت: در حوزه حملونقل که شاخص توسعه کشور است مشکلات فراوانی وجود دارد. در بحث جادهای حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر جادههای آسفالته داریم که شامل آزادراه، جادههای میان شهری و جادههای روستایی است که اساسا در سالهای گذشته جادههای کشور نگهداری نشدند و لازم است هزینه جداگانهای برای آنها در نظر گرفته شود. همچنین برای اجرای طرحهای بزرگراهی کشور که اتفاقا نیاز کشور نیز هست برای ترانزیت و ایجاد جادههای ایمن به دنبال روشهای جدید هستیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: در موضوع حمل ونقل ریلی با توجه به اینکه حمل و نقل ریلی ایمن و ارزان است، به دنبال توسعه این بخش هستیم. امروز کمتر از ۱۰ درصد حمل و نقل بار کشور از طریق ریل انجام میشود. در زمینه مسافر نیز حمل و نقل ریلی جایگاه نامناسبی دارد. این در حالی است که باید حمل و نقل ریلی در بخش بار و مسافر به بالای ۳۰ درصد میرسید.
قاسمی افزود: راهآهنی که هماکنون در حال اجراست در این دولت تکمیل خواهد شد. اما در بخش ترانزیت حمل و نقل ریلی پرسرعت باید به دنبال روشهای تامین منابع غیر از روشهای موجود که منابع دولت هستند، برویم. این منابع شامل منابع سرمایهگذاران بخش خصوصی است.
وی ضمن دعوت از سرمایهگذاران بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری برای ارتقای حملونقل ریلی و همچنین جادهای، اعلام کرد: برای آزادراههای کشور، از سرمایهگذاران داخلی دعوت میکنیم تا به این بخش وارد شوند. زیرا برای این سرمایهگذاران مشوقهایی برای جذابیت در سرمایهگذاری پیشبینی کردهایم.
قاسمی روشهای تامین منابع مالی برای انجام پروژههای بزرگ مقیاس را BOT،BOO و تهاتر برشمرد و گفت: تهاتر نفت با ساخت پروژههای حمل و نقلی در برنامه است. از سرمایهگذاران خارجی و داخلی دعوت میکنیم تا با شیوهسازی و ایجاد جذابیتهای سرمایه گذاری در تکمیل پروژهها مشارکت کنند و سود ببرند. در جذب سرمایهگذاران دو موضوع حائز اهمیت بوده که شامل سود و حفظ سرمایه است.
وی ادامه داد: در انجام پروژههای حمل و نقلی به دنبال شرکتهای خارجی نیز هستیم و مذاکراتی نیز انجام دادیم. در برنامه است با روشهایی غیر از استفاده از منابع دولتی و با سرمایهگذاران بخش خصوصی، پروزهها را فعال کنیم.
عضو کابینه دولت سیزدهم بر توسعه ناوگان جادهای تاکید کرد و افزود: امروزه درحدود ۳۶۰ هزار کامیون در جادههای کشور تردد دارند که عمر متوسط سن آنها بالاست. بنابراین نوسازی ناوگان جادهای کشور در برنامه است که با روشهای مختلف این کار انجام شود. حتما با صنوف مختلف موضوع را بررسی کرده و با کمک آنها نوسازی ناوگان جادهای را محقق میکنیم.
قاسمی بر نوسازی ناوگان هوایی نیز تاکید کرد و گفت: سازوکارهایی برای نوسازی ناوگان هوایی تعیین شده و جوان سازی ایرلاینها و بخش هوایی در دستور کار است.
وی در خصوص قیمت بلیت هوا اعلام کرد: به زودی در وزارتخانه چندین شورا تشکیل خواهد شد و جلسات شورای هواپیمایی با صاحبان ایرلاینها برگزار میشود. با جلسات متعدد، قیمت نهایی بلیتها تعیین خواهد شد تا مردم با افزایش قیمتها مواجه نشوند.
قاسمی در ادامه به تشریح برنامههای دولت در بخش بنادر پرداخت و گفت: یکی از دلایلی که سهم انتقال بار از ریل اندک است این است که بنادر به راهآهن متصل نیستند. همچنین پایانهها، پایانههای همگونی نیستند و این هم از دیگر محدودیتهای حمل بار در کشور است.
وی با اشاره به اینکه مرز دریایی کشور مرزی طولانی در شمال و جنوب ایران است،توضیح داد: مزیت خوبی در دریا وجود دارد و آبادانی سواحل مکران که دبیرخانه آن در وزارت راه و شهرسازی است و مورد تاکید رهبر و رییسجمهور است جزو دستور کارهایی بوده که پیگیری خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بنادر مهم و بزرگی همچون بندر شهیدرجایی، بندر امام (ره) و بندر چابهار در دوران مسئولیت وی در قرارگاه خاتمالانبیاء احداث شد و یا توسعه یافت، گفت: امروز در حوزه بندر نیاز به توسعه وجود دارد. با توجه به اینکه ۹۰ درصد حملونقل جهانی از طریق دریا انجام میشود و ظرفیتهای حملونقل دریایی در کشور مناسب است این فرصت برای جمهوری اسلامی هست و برای تحقق این مهم برنامه نیز داریم.
قاسمی تصریح کرد: توسعه سواحل مکران موضوعی فراوزارتخانهای و موضوعی موردتاکید وزارت راه و شهرسازی است.
وی گفت: از ظرفیتهای بخش خصوصی در حمل و نقل کشور از جمله ساخت آزادراهها و بخش ریلی کشور بهرهمند میشویم.
منبع : خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی