پنج شنبه , آذر ۱ ۱۴۰۳

استراتژی های بازاریابی در آموزش عالی

نویسنده: مهسا کریمی

در آﻏﺎز ﻗﺮن ﺑﯿﺴﺖ و ﯾﮑﻢ، ﺟﻬﺎن ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﭼﺸﻢ ﮔﯿﺮی در ﺗﻤﺎﻣﯽ اﺑﻌﺎد، ﺧﺼﻮﺻﺎ رﻗﺎﺑﺖ در ﺑﺎزار، نوآوری ﻫﺎی، ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮑﯽ و ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻣﻮاﺟﻪ ﺷﺪ. اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻣﻮﺟﺐ اﺻﻼح ﻋﻤﺪه ای از اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎی ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت آﻻﯾﻮر ﭘﯿﺮس ﻫﺪف ﻧﻬﺎﯾﯽ اﺳﺘﺮاﺗﮋی، ﺗﺜﺒﯿﺖ ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺑﺮﺗﺮ در ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. موﻓﻘﯿﺖ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﻫﺎی ﻫﺮ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﻋﻤﻠﮑﺮد آن ﺷﺮﮐﺖ ﻣﻨﻌﮑﺲ ﺷﻮد و ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺷﺮﮐﺖ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﯿﺰان ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﯾﮏ ﺷﺮﮐﺖ در ﺧﻠﻖ ارزش ﺑﺮای ﻗﺴﻤﺖ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺎزار ﺑﺎﺷﺪ. با توجه به تغییرات اخیر از جمله تنوع و افزایش موسسات آموزش عالی، دولتی، آزاد و غیر انتفاعی، تغییر وضعیت جمعیت شناختی دانشجویان و کم شدن تدریجی متقاضیان ورود به دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی باید با استفاده از تحقیقات اصولی بازاریابی، توسعه و برنامه ریزی استراتژیک به منظور انطباق با شرایط کنونی و آینده، در بازار رقابت جذب دانشجو تلاش کنند. از آنجا که جذب دانشجو و تلاش برای ارتقاء هدف موسسه ها می باشد.

استراتژی های بازاریابی آموزش عالی شامل شناسایی نیازهای مصرف کنندگان در مورد نوع و ساختار برنامه های مطالعه است ، زیرا هویت یک دانشگاه معاصر بر اساس ماهیت و کیفیت برنامه های آن ایجاد می شود.

با این حال ، باید توجه داشت که در بخش آموزش عالی ، استراتژی های بازاریابی (مانند سایر فعالیت های مرتبط با بازاریابی) تحت ترکیب فعالیتهای بازاریابی قرار دارند که به عنوان آمیخته بازاریابی نیز شناخته می شوند. این شامل چهار پی است :  محصول (ارزش مشتری) ، قیمت (هزینه) ، مکان (راحتی) و تبلیغات (ارتباطات) در محیط بازاریابی که به سرعت در حال تغییر است، تبلیغ کنندگان با دو چالش اصلی روبرو هستند: افزایش سرعت بازاریابی الکترونیکی و جهانی شدن. این به معنی تغییرات و چالش های موجود در ترکیب بازاریابی سنتی برای موسسات آموزش عالی است. محصولی مانند برنامه های آموزشی با افزایش تعداد دانشجویان بین المللی ارزیابی می شود.

ظهور اینترنت و تجارت الکترونیک نیز به نوبه خود تاثیر چشمگیری در حوزه ی بازاریابی داشته است، در این میان انوع بازاریابی ها به دنبال آن هستند که از طریق بستر و ابزار خود، محتوایی را تولید کنند که برای مخاطب جذاب باشد، باعث افزایش تعامل آنها با برند شود و نهایتا در تصمیم گیری خرید آنها تاثیر گذاشته و منجر به ماندگاری برند در ذهن مشتری شود. بازاریابی شبکه های اجتماعی امروزه با استقبال بی نظیری مواجه است، چرا که تغییر سبک زندگی مخاطبان سبب شده افراد بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی به سر ببرند و حضور موثر برندها در این بستر می تواند تضمین کننده ی موفقیت آنها باشد.  قیمت، محافظه کارترین بخش آمیخته بازاریابی آموزشی است. اگرچه، دانشگاه نیز تغییراتی را متحمل می شود: دانشجویان می توانند هزینه های فرصت مانند ترک کار یا نقل مکان به دانشگاه را ارزیابی کنند. برای اجتناب از این امر، آنها می توانند به جای تحصیلات کامل یا پاره وقت، آموزش الکترونیکی را انتخاب کنند. عنصر مکان در آموزش عالی مربوط به ایجاد دسترسی و دسترسی به خدمات است.

مکان بخشی از آمیخته بازاریابی در زمینه آموزش عالی شامل مکان مناسب و امیدوار کننده، محل دانشگاه ، محل اقامت مقرون به صرفه، فرصت های مبادله بین المللی و امکانات تکنولوژیکی موجود برای کلاس ها است. هر نقطه از این لیست می تواند توسط دانشجویان آینده نگر به صورت آنلاین ارزیابی و با سایر دانشگاه ها مقایسه شود. ارتقاء در آموزش عالی برای ارتباط با همه ذینفعان مربوطه و دانشجویان ، کارفرمایان ، دانشگاهیان و غیره استفاده می شود. ارتقاء در بخش آموزش عالی بیشتر تحت تأثیر عصر آنلاین بوده است. ارتباطات سنتی با دانشجویان آینده مانند تبلیغات مطبوعاتی، تبلیغات شخصی تقریباً از هر نظر تغییر کرد. به جای پست مستقیم و انتشار مطبوعات، ما از رسانه های الکترونیکی استفاده می کنیم. ارتباطات شخصی در حال حاضر از جریان ویدیویی، چت های آنلاین و رسانه های اجتماعی استفاده می کند.

نتایج پژوهش کلیتون مککوی جوزف[۱] (۲۰۱۱) نشان می دهد بیشترین ارزش برای دانشجویانی که به دنبال اطلاعات در وب سایت های کالج هستند ، تعیین می کند. تحصیلات عالی اکنون با رقابت فزاینده مدارس انتفاعی و کاهش بودجه از منابع معمول روبرو است. این مطالعه بررسی می کند که چگونه دو طبقه بندی مختلف کارنگی از تکنیک های بازاریابی اینترنتی استفاده می کنند و تفاوت در میزان استفاده آنها از این روش ها را تشخیص می دهد.

کاتلر و فاکس بازاریابی آموزش را طرّاحی مؤسّسه ی آموزشی برای پاسخگویی به نیازها و خواسته های بازار هدف با استفاده از  قیمت گذاری مؤثّر، ارتباطات، اطّلاع رسانی، ایجاد انگیزه و خدمات این بازارها تعریف میکنند. بازاریابی، نقش مهمّی در هر مؤسّسه ایفا میکند. از نظر لمب و همکاران  بازاریابی فرایندی است که با شناسایی گروه های مشتریان، پیدا کردن نیازها و خواسته های آنها، مطابقت آنچه که مؤسّسه میتواند ارائه دهد با آن چه که مشتری میخواهد و پس از آن، برقراری ارتباط مؤثّر و فروش آن به مشتری آغاز میشود.

یک مؤسّسه ی آموزش عالی برای بازاریابی مؤثّر، به شناسایی مخاطبان هدف خود، درک آنها و برقراری ارتباط – تا حدّ امکان مستقیم و تعاملی- با آنها نیاز دارد (لاورر ۲۰۰۶). به اعتقاد  شومیکرو ۲۰۰۸  بازاریابی، مدیریّت فعّال رابطه ی بین یک مؤسّسه ی آموزش عالی و بازارهای مختلف آن با استفاده از ابزارهای بازاریابی است.

بیشترین سهم بازاریابی در توانایی آن برای تسهیل فرایند مبادله ای است که بین مؤسّسه ی غیرانتفاعی مانند مؤسّسه آموزش عالی و هریک از گروه های مشتریان مخاطب آن، اتّفاق میافتد.

مزیّت پایدار رقابتی مؤسّسات آموزش عالی معمولاً بر دانش برتر، شهرت، نوآوری و مزایای مربوط به ساختار، استوار است.  تدوین استراتژی بازاریابی برای مؤسّسه ی آموزش عالی از طریق فرایند تقسیم بندی ، بازار هدف ، موقع یتیابی و ترکیب خدمات بازاریابی  انجام میگیرد. هنگامی که مؤسّسه بازار را بخش بندی کرد، باید پتانسیل فروش هر بخش را تعیین و پس از آن، بخش هدف را انتخاب کند.

 

این مطالب را نیز ببینید!

عملکرد نامزد‌ها در مناظره‌های تلویزیونی بیان کننده چه چیز است ؟

سعید جلیلی: یکی از نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری ایران، دیدگاه‌های خاصی در زمینه اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *