عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با اشاره به اینکه در آموزش و پژوهش مجازی، اساتید نمیتوانند از دانشجویان بازخورد لازم را دریافت کنند و با آنها در تعامل واقعی باشند، گفت: لذا امکان رصد دانشجو توسط استاد امکانپذیر نیست.
به گزارش رمز فردا صدیقه معین مهر در واکنش به کمپین دانشجویان در فارس من و سایت کارزار برای تداوم آموزش مجازی با اشاره به اینکه در این شیوه آموزشی، استاد نمیتواند از دانشجو بازخورد لازم را دریافت کند و با آنها در تعامل واقعی باشد، خاطر نشان کرد: در این راستا استاد نمیتواند دانشجو را بهدرستی رصد کند که آیا دانشجو در تمام طول زمان تدریس در کلاس حضور دارد.
وی افزود: آموزش مجازی مشکلاتی شامل اُفت تحصیلی و مهارتی دانشجویان بهواسطه آسیبپذیری تدریس و یادگیری دروس عملی، محاسباتی و عملیاتی (آزمایشگاهی و کارگاهی)، آسیبپذیری برنامههای پژوهشی بهواسطه محدودیت ارتباط و تعامل معمول بین دانشجو، استاد راهنما و فضای پژوهشی تجربی، ضعف در امکان آموزش چهره به چهره در کلاسهای پرجمعیت، کاهش کمی و کیفی پروژههای پژوهش محور را در پی داشته است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب با اشاره به امکان توقف در پیشبرد کلاسهای آنلاین در صورت قطع برق یا خارج شدن از شبکه و عدم دسترسی به حداقل تجهیزات موردنیاز از سوی دانشجویان، اظهار کرد: کاهش انگیزه ادامه تحصیل در دانشجویان فاقد تجهیزات موردنیاز، اختلال در پیشبرد برنامههای پژوهشی دانشجویان (رساله/پایاننامه) بر اساس زمانبندی آموزشی، کاهش تأثیر دانشگاه در رشد شخصیت علمی و فرهنگی و اجتماعی دانشجویان بهواسطه دوری از محیط دانشگاه نیز از تهدیدهای این شیوه آموزشی محسوب میشود.
وی عنوان کرد: به نظر میرسد، بهترین روش آموزش در دانشگاهها با توجه به مشکلات و تهدیدهای آموزش مجازی، آموزش بهصورت حضوری است در این میان نباید از آسیبهای فرهنگی و اجتماعی ناشی از تداوم آموزش غیرحضوری غافل ماند. فاصله فیزیکی از فضای رسمی دانشگاهی و ضعف در تبادل ارتباط با سایر دانشجویان و اساتید در محیطهای رسمی و دانشجویی ضمن تهدید نحوه شکلگیری مؤثر شخصیت دانشگاهی دانشجویان، موجب ایجاد خلل در پرورش بُعد اجتماعی و تقویت ارتباط مؤثر فرد با محیط و اجتماع دانشگاهی شده و بر روابط آینده وی اثرگذار خواهد شد.
معینمهر با بیان اینکه دانشجویان رشتههای مهندسی و به خصوص معماری با مجازی شدن آموزش متضرر شدند، بیان کرد: کیفیت آموزش و پژوهش مجازی بهویژه در رشتههای مهندسی و رشتههای با دروس عملی و کارگاهی پایین است به این دلیل که ساختارها، دستورالعملها و حتی سرفصلها و محتوای آموزشی و پژوهشی آن مبتنی بر فضای حضوری، کارگاهی، عملیاتی و آزمایشگاهی است.
منبع : آنا