معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: دانشآموزان، بهویژه دانشآموزان دوره اول ابتدایی نسبت به ۲ سال قبل، دچُار اُفت چشمگیری در یادگیری و مهارتهای سواد پایه شدند.
وی با اشاره به انجام پایشی در زمینه نحوه و میزان یادگیری دانشآموزان در مقایسه با آموزش حضوری بیان کرد: با بررسیها و تحقیقات به عمل آمده مشخص شد که دانش آموزان، خصوصا دانش آموزان دوره اول ابتدایی نسبت به ۲ سال قبل، دچُار اُفت چشمگیری در یادگیری و مهارتهای سواد پایه شدند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: در دوره متوسطه شاهد افت پنهان هستیم. نتایج تحقیقات بهعمل آمده نشان میدهد، یادگیری واقعی دانشآموزان کمتر از آن چیزی است که در امتحانات کسب کردهاند.
حکیمزاده تأکید کرد: در مناطق روستایی و عشایری که مدارس به دلیل جمعیت کمتر باز بودند و آموزشها بهصورت حضوری بود در زمینه اُفت تحصیلی دچار چالش کمتری بودیم.
مهدی اسماعیلی، رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس دیگر مهمان برنامه گفت: تعطیلی مدارس و تغییر شیوه نظام آموزشی از حضوری به غیرحضوری و مجازی اجبار بدون توجه به آمادگی ما انجام گرفته است.
وی بیان کرد: در دو سال گذشته نظام آموزشی ما در زمینههای مختلف آموزشی، پرورشی و ورزش آسیب جدی دیده و از اهداف تعریف شده خود باز مانده است.
رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس گفت: تمام اندیشمندان علم تعلیم و تربیت معتقدند که هیچ نظام آموزشی جای آموزش حقیقی و حضوری را نمیتواند، بگیرد.
اسماعیلی گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا دائماً موضوع کرونا را پایش میکند و اگر سلامت دانش آموزان در بازگشایی مدارس تهدید شود قطعاً در بازگشاییها تجدید نظر میشود.
بهنام بهراد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در شرایطی وارد بحران کرونا شدیم که معلم آمادگی لازم را برای تدریس در فضای مجازی نداشت، زیرساختها فراهم نبود، پلتفرم استاندارد نداشتیم و دانشآموزان به اینترنت دسترسی نداشتند که مجموعه این عوامل سبب افت تحصیلی دانشآموزان شد.
وی بیان کرد: هر یکسال تعطیلی موجب کاهش ۶ درصدی تولید ناخالص داخلی کشورها در ۵۰ سال آینده خواهد شد.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما