جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

استفاده از شاخص DNI برای شدت بیماری کووید در کودکان

استفاده از شاخص DNI برای شدت بیماری کووید در کودکان

به گزارش رمز فردا /لرستان یک متخصص بیماری‌های عفونی بر استفاده از شاخص DNI برای شدت بیماری کووید در کودکان خبر داد.

دکتر محمدرضا ناظر ، با بیان اینکه افت حساسیت مارکرهای معمول  التهابی که در کودکان طراحی شده، سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) یک سندرم التهابی بسیار خطرناک است که پس از COVID-۱۹ ظاهر می‌شود، افزود: شاخص نوتروفیل دلتا سرم (DNI) کسری از گرانولوسیت‌های نابالغ در گردش را منعکس می‌کند و در عفونت و التهاب ارزیابی می‌شود.

وی اضافه کرد: سودمندی DNI به‌عنوان یک نشانگر تشخیصی در بیماران مبتلا به MIS-C و ارزیابی نقش آن در تعیین شدت MIS-C ضروری است.

ناظر با بیان اینکه در مطالعه گذشته‌نگر و مشاهده‌ای شامل ۸۳ بیمار مبتلا به MIS-C و ۱۱۳ بیمار مبتلا به COVID-۱۹ و ۱۰۲ فرد سالم بود، افزود: پروتئین واکنشی C (CRP)، تعداد مطلق نوتروفیل (ANC)، تعداد مطلق لنفوسیت‌ها (ALC)، DNI و تعداد پلاکت‌ها ثبت شد که سطوح DNI در گروه MIS C ۴.۶۰ ± ۵.۷۰ درصد، در گروه COVID ۰.۳۰ ± ۰.۹۹ درصد و در گروه شاهد ۰.۲۰ ± ۰.۵۶ درصد بود (۰۰۱/۰p<).

وی ادامه داد: با توجه به‌شدت MIS-C، سطح DNI در MIS-C خفیف ۱.۲۲٪، در MIS-C متوسط ‌۴.۳٪ و در MIS-C شدید ۵.۷٪ بود. بین سطوح DNI و شدت MIS-C ارتباط آماری معنی‌داری وجود داشت.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: بر این اساس مقدار برش DNI برای پیش‌بینی MIS-C ۰.۴۵ درصد بود و در تجزیه و تحلیل عملکرد تشخیصی DNI در مقایسه با CRP، ANC، ALC و تعداد پلاکت، حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی به ترتیب ۷۹.۵٪، ۹۷.۱٪، ۹۵.۷٪ و ۸۵.۳٪ بود.

ناظر خاطرنشان کرد: شاخص دلتا نوتروفیل به‌عنوان یک نشانگر تشخیصی برای MIS-C مانند ANC، ALC، تعداد پلاکت‌ها و CRP شناسایی شد و سطوح DNI در تجزیه‌وتحلیل هموگرام ممکن است پزشکان را در تعیین تشخیص و شدت MIS-C راهنمایی کند.

وی گفت: آنچه شناخته شده است این است که اگرچه CRP، رسوب، ALC، ANC، شمارش پلاکت‌ها، سدیم و آلبومین به‌عنوان آزمایش‌های مرحله اول استفاده می‌شود، هیچ نشانگر آزمایشگاهی خاصی در تشخیص MIS C استفاده نمی‌شود.

این متخصص بیان کرد: شاخص نوتروفیل دلتا سرم (DNI)  کسری از گرانولوسیت‌های نابالغ در حال گردش را منعکس می‌کند و در عفونت و التهاب افزایش می‌یابد.

وی گفت: دی آن آی  یک نشانگر امیدوارکننده و به‌راحتی قابل‌دسترسی است که می‌تواند با مارکرهای دیگر در تشخیص استفاده شود و شدت MIS C را تعیین کرده و پزشکان  را در تعیین تشخیص و شدت در MIS C راهنمایی می‌کند.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

شب‌زنده‌داران ۲ برابر بیشتر از مشکلات قلبی رنج می‌برند

یک مطالعه نگران‌کننده جدید نشان می‌دهد افرادی که تمایل دارند تا دیروقت بیدار بمانند بیشتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *