پنج شنبه , فروردین ۹ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

مردم به خاطر هزینه بالا “درمان‌های روانشناسی” را نیمه‌کاره رها می‌کنند

به گزارش رمز فردا /کرمانشاه یک دکترای تخصصی روانشناسی با اشاره به بالا بودن هزینه های درمان در حوزه روانشناسی، گفت: به همین دلیل عمده بیماران درمان را نیمه کاره رها می کنند و نیاز است که در این زمینه چاره اندیشی شده و بیمه ها وارد عمل شوند.

عظیم عظیمی در آستانه روز روانشناس (۹ اردیبهشت) ، با اشاره به افزایش استقبال مردم از مراجعه به روانشناسان درسالهای اخیر گفت: خوشبختانه فرهنگ مراجعه به روانشناس در سالهای اخیر در سطح جامعه تا حدی ارتقا یافته و شاهد استقبال مردم در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله بسیاری است، گفت: هنوز هم افراد بسیاری در جامعه هستند که برای مشکلات خود به جای مراجعه به روانشناس، ترجیح می‌دهند از دوست و فامیل که تخصصی در این حوزه ندارند مشورت بگیرند که قطعا با آسیب هایی برای آنها همراه خواهد بود.

عظیمی گفت: این امکان هست که دوستان و اقوام به دلیل عدم تخصص یا از روی حب و بغضی که نسبت به افراد دارند، راهکارهای غیرتخصصی ارائه کرده که در نهایت به ضرر فرد تمام شود.

وی افزود: هنوز کارهای فرهنگی بسیاری در این زمینه نیاز است که افراد را مجاب کند در حوزه مشکلات روان خود به جای مشورت گرفتن از اطرافیان به روانشناس و متخصص این کار مراجعه کنند.

عظیمی در ادامه با اشاره به هزینه بالای روانشناسی، گفت: همین بالا بودن هزینه ها موجب شده عمده مراجعان کار درمان را نیمه تمام بگذارند.

وی افزود: کار در حوزه روان دیربازده بوده و نیاز است افراد مراجعات زیادی داشته باشند، اما این هزینه های بالا مانع تکمیل روند درمان می شود.

این روانشناس گفت: در این زمینه نیاز است بیمه ها پای کار آمده و بخشی از هزینه درمان در حوزه روانشناسی را متقبل شوند.

عظیمی مشکل دیگر روانشناسان را بالا بودن هزینه تاسیس مطب و مدیریت آن عنوان کرد و افزود: بسیاری روانشناسان خوب در حال تعطیل کردن مطب هایشان هستند، چون درآمد آنها با هزینه های بالای مطب نمی خواند. در این راستا نیاز است مجتمع هایی برای فعالیت روانشناسان احداث شود که این قشر بتوانند با هزینه های کمتر به فعالیت خود ادامه دهند.

عظیمی در ادامه در خصوص تفاوت کار روانشناسان و روانپزشکان، گفت: هدف این دو قشر یکی و بهبود و ارتقا سلامت روان است، اما شیوه های متفاوت آنها در درمان کار آنها را از هم متمایز کرده است.

این دکترای تخصصی روانشناسی با اشاره به تقسیم بندی روان به دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری، گفت: در حقیقت روانپزشکی اختلالاتی که در سیستم مغز و اعصاب است را بررسی کرده، اما در روانشناسی بیشتر روی افکار فرد تمرکز می شود.

وی افزود: در حوزه درمان هم روانپزشکان نگاه بیوشیمی داشته و دارو تجویز می کنند، اما در روانشناسی درمان ها غیردارویی است.

عظیمی با بیان اینکه درمان برخی اختلالات روانی از جمله وسواس ترکیبی است، گفت: در درمان برخی اختلالات در کنار روانشناسی نیاز است که مداخلات دارویی هم توسط روانپزشکان صورت گیرد، بنابراین افراد با مراجعه به روانشناس و روانپزشک و با تشخیص مشکل یا در همان محل درمان شده و یا بسته به نوع مشکل و اختلال به دیگری ارجاع و یا بصورت ترکیبی درمان می شوند.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

خبر بد درباره تخت جمشید و پاسارگاد

به گزارش رمز فردا : محمد درویش با اشاره به اینکه فرونشست زمین هنگامی که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *