جمعه , فروردین ۳۱ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

سینمای جدید ایران در راه است؟

صدف فروغی با دومین فیلم بلندش «تابستان با امید» می‌تواند خود را به عنوان یکی از متمایزترین صداهای سینمای جدید ایران تثبیت کند.

به گزارش رمز فردا ، «تابستان با امید» نخستین نمایش جهانی خود را در پنجاه و ششمین جشنواره فیلم کارلووی واری در کشور جمهوری چک تجربه کرد و توانست در نهایت جایزه گوی بلورین بهترین فیلم این رویداد سینمایی را از آن خود کند.

نشریه ورایتی در بخش‌هایی از مطلبی درباره این فیلم نوشته است:

در اواخر فیلم «تابستان با امید»، در حالی که دیوارهای کشمکش و درگیری مختلف فیلم به طرز تهدیدآمیزی روی یکدیگر بسته می‌شوند، مادر رنج‌دیده‌یِ قهرمان داستان ما خطی را بیان می‌کند که می‌تواند خلاصه ای از یک میلیون فیلم، هیجان انگیز و ملودرامی باشد که قبلاً ساخته شده است؛ او آه می‌کشد و می‌گوید: «ما به یک دلیل ساده به اینجا آمدیم و اوضاع پیچیده شد.» با این حال، از دید تماشاگر، هیچ چیز در دومین فیلم صدف فروغی به آن سادگی که برای شخصیت ها به نظر می رسد نیست. این فیلم اغلب ما را به معنای واقعی کلمه در تاریکی رها می‌کند و رویدادها و شرایط اساسی را در یک داستان ظاهراً ساده در کنار هم قرار می‌دهد. داستان فیلم درباره یک شناگر نوجوان و رقبای هم سن و سالش است که روی نتیجه مسابقات انتخابی تیم ملی سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما ماجرا تحت تاثیر سیاست و کدهای اجتماعی تلویحی در ایران کنونی وارد پیچیدگی‌هایی می‌شود.

به این ترتیب، «تابستان با امید» تماشاگر را وادار می‌کند تا برای افشاگری‌های نهایی‌ سخت کار کند: فیلم بیشتر نمایش می‌دهد تا بگوید، هنوز بیشتر اشاره می‌کند تا نشان دهد و گاهی اوقات روی ما حساب می‌کند که فقط به غرایز انسانی‌مان اعتماد کنیم. انتظار می‌رود «تابستان با امید» مانند فیلم «آوا» اولین ساخته صدف فروغی که در سال ۲۰۱۷ جوایزی را در جشنواره تورنتو کسب کرد و در آمریکا اکران شد، پس از نمایش در بخش مسابقه اصلی جشنواره کارلووی‌واری، عملکردی همتراز با فیلم «آوا» داشته باشد و صدف فروغی فیلمساز ساکن مونترال را به عنوان یکی از متمایزترین صداهای سینمای جدید ایران تثبیت کند.

در خلاصه داستان فیلم «تابستان با امید» محصول مشترک ایران و کانادا آمده است: یک مسابقه مهم، زمینه را برای یک توطئه تبانی بین دو شناگر جوان، اعضای خانواده و جوامع آنها فراهم می‌کند.

فیلمنامه پرتنش صدف فروغی به تدریج نشان می‌دهد که آینده بزرگسالان تا چه حد در موفقیت ورزشی این پسر (امید) گره خورده است، حتی لیلی (لیلی رشیدی) که مدت‌ها بود قصد داشت از پدر امید جدا شود، نیز فعلا پیگیری نمی‌کند.

سینمای جدید ایران در راه است؟

لیلی رشیدی، مهدی قربانی، علیرضا کمالی، کیارش انوری، میلاد میرزایی، ساناز نجفی و بنیامین پیروانی بازیگران این فیلم هستند و امین جعفری فیلمبرداری و کیارش انوری تدوین این فیلم سینمایی یک ساعت و ۳۹ دقیقه‌ای را بر عهده دارند.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

روزگاری که نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی راوی جنگ شدند

جنگ و پیامدهای آن به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات دوران معاصر دستمایه کار بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *