چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

بلای که سیل بر سر روستای آهنگران آورد

سیل با آهنگران چه کرد؟

به گزارش رمز فردا /مرکزی سیلاب ناشی از بارش های سیل آسای تابستانی سال جاری، روز جمعه هفته گذشته روستای آهنگران در شهرستان فراهان را دچار آسیب جدی کرد.

این روستا ساعاتی قبل از ورود سیلاب تخلیه شد ولی در نهایت، آوار ناشی از سیل جان یکی از اهالی را گرفت و اموال مردم را از خانمان گرفته تا دام و زمین های کشاورزی از بین برد.

سیل تا آنجا که می توانست در این روستا خسارت به بار آورد، به گفته اهالی تقریبا ۵۰ خانه آسیب ۱۰۰ درصدی دیده و باید به طور کامل تخریب شود. وارد روستا که می شوی، با حجم زیادی از آدم هایی روبرو می شوی که آواربرداری و تخریب و شست و شوی وسایل و تعمیرات و… را انجام می دهند تا مگر، این روستا از زیر آوار دردناک سیل خارج شود.

هنگام ورود به روستا، با خانه ای مواجه شدم که در حال تخریب بود، افرادی که گویا صاحبخانه بودند با نگاهی پر اندوه تخریب خانه ای که سال های سال سرپناهشان بود را با چشمانی پر از اشک نظاره گر بودند و شاید در دل هایشان فقط می اندیشیدند که چگونه این خانه دوباره برپا می شود!

خانمی که فرزند صاحبخانه بود، درباره روز حادثه گفت: حوالی ساعت ۸ شب دهیار روستا هشدار تخلیه منازل را داد و گفت همه اهالی خانه هایشان را ترک کنند. بعد از اینکه روستا را تخلیه مردیم به محض اینکه به ابتدای جاده روستا رسیدیم، آب تمام روستا را فراگرفت و خانه ها تخریب شدند.

وی افزود: تمام وسایلمان در آوار از بین رفت و اکنون گروه های جهادی در حال تخریب کامل خانه هستند. از همان ابتدای وقوع سیل مردم و گروه های جهادی در روستا حاضر شدند و کمک کردند.

وی که معتقد است اگر زیرساخت ها درست باشند سیل نمی تواند اینهمه خرابی به بار بیاورد، گفت: مردم این روستا همه وضع اقتصادی ضعیفی دارند و این بی دقتی به اقتصاد آنها ضرر زیادی وارد کرد. همه وسایل و دام و کشاورزیشان از بین رفت و روستا به طور کامل نابود شد.

آقای آسنجرانی، یکی دیگر از اهالی نیز واقعه را اینگونه تشریح کرد: یکساعت قبل از بارندگی در شهر فرمهین خبر دادند و هشدار دادند که باید منازل تخلیه شود، همه کنار جاده آماده بودیم که یکباره آب به روستا رسید و همه چیز از بین رفت، در واقع سیل مردم را غافلگیر کرد.

وی بیان کرد: تقریبا ۵۰ خانه تخریب ۱۰۰ درصدی داشته و تاکنون نیروهای جهادی و مردم و … پای کار بودند و به مردم کمک می کنند. تمام ذخیره دام و گندم و کودهای شیمیایی که در انبار داشتم از بین رفت.

خانم دیگری که نظاره گر تخریب منزلش بود گفت: هنگام هشدار، به سمت پلیس راه فرار کردیم و سپس به اراک رفتیم، بعد از برگشت به روستا با خانه ویران شده مواجه شدیم. پدرم کر و لال است و مادرم ناراحتی قلبی دارد. حالا ما مانده ایم و یک خانه ویرانه که در حال تخریب است.

وارد حیاط منزلی می شوم. مرد مسنی مقدار زیادی گندم در حیاط پهن کرده و تنها در خانه ای آسیب دیده در تلاش است که حداقل مقداری از محصول کشاورزی که حاصل یک سال زحمتش بود را سالم جدا کند، در اضافه کرد: هر ساله ۷ هکتار کشت محصول داشتیم که تماما در این سیل آسیب دید و کپک زد. امیدواریم سیلو این محصولات را از ما خریداری کند. تمام وسایل منزل هم که آسیب دیده و میزان تخریب برای منزل بنده ۱۰۰ درصد ثبت شده است.

پروانه خانم که روز اول حادثه با دیدن شرایط شوکه شده و او را به بیمارستان منتقل کرده بودند، حالا بازگشته و مشغول خارج کردن اسباب از خانه است. وی گفت: وقتی وارد خانه شدم تمام وسایلم از بین رفته بود. فرزندانم با دریافت وام تعدادی گوسفند خریده بودند که بتواند امورات خود را بگذرانند ولی در این سیل حدود ۱۰۵ دامشان خفه شد و از بین رفت.

به گزارش رمز فردا ، تیم های امدادی، هلال احمر، نیروی انتظامی، راهداری، دستگاه های خدمات رسان، گروه های جهادی و اقشار مختلف مردم از دیگر نقاط استان، از ابتدای وقوع سیل برای کمک در این منطقه حاضر شدند.

آقای جیریایی، مسئول گروه جهادی شهید سلیمانی روستای جیریا در خصوص فعالیت های این گروه بیان کرد: صبح بعد از روز حادثه در محل حاضر شدیم و از همان ابتدا جابجایی وسایل و تخلیه گل و لای را انجام می دادیم و اکنون نیز مشغول آواربرداری منازل هستیم و تا آخر هم پای کار هستیم.

گروه جهادی شهدای واگن پارس مپنا نیز مشغول آمارگیری از منازل تخریب شده و ثبت میزان تخریب بود و اعضای این گروه خانه به خانه این آمارگیری را انجام می دادند، مسئول این گروه گفت: گروه جهادی شهدای واگن پارس مپنا از ابتدای وقول سیل در روستا حاضر شدند و تا به امروز نیز در روستا حضور داشته و تخلیه گل و لای از منازل، تخلیه اسباب و اثاثیه آسیب دیده، جابجایی فرش ها و… را انجام داده اند. از تمام گروه های سنی در این گروه های جهادی حضور دارند و پای کار هستند.

وی ادامه داد: به دستور نهادهای زیرمجموعه دفتر مقام معظم رهبری، آماری از میزان خسارت ها در حال ثبت است که با تهیه گزارش به این نهادها ارسال شود تا کمک های لازم به این مردم آسیب دیده صورت گیرد.

وی اضافه کرد: کار تخصصی این گروه جهادی، تهیه نقشه و اسکلت کاری ساختمان و منازل است که می توانند در این حوزه نیز اقدام لازم را انجام دهند تا دیگر گروه های جهادی، دیگر اقدامات ساختمان را انجام دهند، همه در تلاش هستند که هرچه زودتر این خانه ها بازسازی شود تا درد مردم آلام پیدا کند.

یکی از مسئولین یک گروه جهادی که از شرکت گاز استان اعزام شده بود، تصریح کرد: از همان ابتدا تلاش بر این بود که اقدامات لازم را برای خدمت به مردم انجام دهیم و قطعا آنچه در توان داشته باشیم برای این مردم انجام می دهیم.

آقای ربیعی نیز که از شرکت معدنی املاح ایران آمده، از همان روز نخست، مشغول آواربرداری و تخریب منازل بوده و به گفته خودش و مردم هر روز در محل حضور داشته و هنوز استراحت نکرده است.

وی بیان کرد: اگر نیروهای جهادی بیشتر شوند می توان با افزایش تعداد ماشین آلات، سرعت کار را افزایش داد.

غم انگیزترین جمله را در این روستا از زبان مردی حدود ۶۰ ساله شنیدم، وقتی از او پرسیدم پدرجان خانه ات کجاست؟ گفت همینجایی که شما ایستادی! و ما دقیقا روی آوار خانه این مرد ایستاده بودیم و او فقط توانسته بود لاشه تعدادی از وسایلش را با کمک راننده بیل مکانیکی از زیر آوار خارج کند.

وسایل زندگی مردم این روستا به شدت آسیب دیده و حالا تعدادی از نیروهای کارخانجات و واحدهای صنعتی مخلتلف در مدرسه روستا جمع شده اند و وسایل برقی سوخته و آسیب دیده مردم را جمع آوری کرده و تعمیر می کنند.

یکی از این تعمیرکاران که از فنی و حرفه ای استان مرکزی در این جمع حضور داشت، گفت: بیش از ۱۰۰ خانوار از این روستا در این سیل آسیب دیدند که حدود ۳۰ نفر از کارخانجات و واحدهای محتلف از جمله شرکت آذرآب، ماشین سازی، واگن پارس و… با تجهیزات کامل در این مکان گرد هم آمده و سرویس و تعمیر وسایل را انجام می دهند.

نیروی انتظامی نیز که از ابتدای بارش ها در آماده باش بود با حضور در آهنگران علاوه بر حفظ امنیت منطقه، برای کمک به مردم برای تخلیه گل و لای از خانه ها و انتقال وسایل دست بکار شدند.

به گزارش رمز فردا ، آهنگران تنها روستای آسیب دیده از سیل در استان نیست. فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی در بازدیدی که روز نخست حادثه از این روستا داشت گفته بود که علاوه بر آهنگران، برخی روستاهای پایین دست از محدوده اراک(حدود ۵ روستا) آسیب جدی وارد شده است. بخش مهمی از روستای آهنگران باید بازسازی شود که این اقدام توسط مجموعه بنیاد مسکن انجام خواهد شد و تیم هایی نیز الان در محل حضور دارند.

وی اضافه کرد: میزان بارش، شدید بوده و  بخشی از لوازم و اقلام مردم آسیب دیده چراکه با توجه به شدت بارش زمان تخلیه برای مردم وجود نداشته، نوع بافت مسکونی نیز به گونه ای نیست که بتوان لوازم را منتقل کرد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: با کمک اهالی، شورا، دهیاری، بسیج و هلال احمر و راهداری و… از روز گذشته در سطح استان فعال بوده و بیش از ۵۵۰ اکیپ خدمان رسان و… فعال بوده اند و در همین روستا ترکیدگی لوله گاز نیز رخ داده بوده که خوشبختانه انفجار نداشته است. ۳۴ شهرداری و ۷۹۰ دهیاری علاوه بر اکیپ ها پای کار بوده اند.

وی با بیان اینکه تیم های ارزیابی از سوی جهادکشاورزی و بنیاد مسکن و هلال احمر در محل حضور دارند، گفت: به نظر می رسد گستردگی بارش امروز نسبت به روز گذشته کمتر بوده و بیشتر به روز پنجشنبه شباهت دارد، امروز نیز نیازمند همراهی مردم هستیم.

روز دوشنبه دهم مرداد، دکتر گل فشان رئیس سازمان جوانان هلال احمر به نمایندگی از رئیس این جمعیت از اهنگران بازدید کرد و جلسه مدیریت بحران درخصوص رسیدگی به وضعیت سیل زدگان این روستا با حضور وی و جمعی از مسئولان استان و شهرستان فراهان برگزار شد.

دکتر گل‌فشان از مسئولین هلال احمر استان مرکزی در اطلاع‌رسانی و هشدار سیل به مردم تقدیر و تشکر کرد و گفت: تاکنون ۵۴۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته و ۷۰۰ تخته پتو، ۴۰۰۰ بطری آب معدنی بین مردم منطقه توزیع شده و همچنین تعدادی چادر به منظور اسکان سیل‌زدگان برپا شده است.

وی افزود: تیم‌های سحر و همچنین تیم‌های عملیاتی در منطقه بیش از حد نیاز از استان‌های مرکزی، قم به منظور امدادرسانی مستقر شده‌اند.

وی در ادامه بر شیوع بیماری‌های واگیردار به دلیل گرم شدن هوا در بین سیل‌زدگان تاکید کرد و از مسئولین خواست تا اقدامات لازم به منظور پیشگیری از وقوع بیماری‌های مختلف را انجام دهند.

نماینده رئیس جمعیت هلال احمر کشور در پایان از همکاری ارگان‌های دیگر با هلال احمر قدردانی کرد و گفت: جمعیت هلال احمر تا هر زمان که لازم باشد به منظور ارائه خدمات رسانی به سیل زدگان در منطقه حضور خواهد داشت.

خسارت سیل به زیرساخت ها و بخش کشاورزی آهنگران در دست بررسی است ولی قطعا مقدار قابل ملاحظه ای است.

به گزارش رمز فردا ، آنچه در این روز مشاهده شد، فعالیت و تلاش اقشار و گروه های محتلف مردم بود که در کنار نیروهای اعزامی از ارگان ها و دستگاه های مختلف عضو ستاد مدیریت بحران، هر کدام در گوشه ای از روستا قسمتی از کار را دست گرفته بودند تا هرچه زودتر آرامش به این مردم بازگردد، افرادی در حیاط امامزاده به شست و شوی فرش مشغول بوند، افرادی تعمیرات، تعدادی آواربرداری و… را انجام می دادند و توزیع غذا و آب و شست و شوی لباس و … از دیگر اقداماتی بود که مشاهده می شد.

سیل تقریبا روستا را از بین برده است و از مسئولان انتظار می رود که در فرصتی که تا زمستان باقی است، با تسریع در اقدامات، بازسازی روستا را آغاز کرده و تا قبل از فرا رسیدن زمستان سرپناه این مردم را به آنها تحویل دهند. قطعا اگر همت مضاعفی صورت گیرد سامان دادن به این روستای کوچک و دیگر روستاهای آسیب دیده به سرعت قابل انجام است.

افزایش اعزام گروه های جهادی از اقصی نقاط استان و کشور نیز می تواند در امر آواربرداری و تثبیت شرایط کمک کننده باشد تا مسئولان مربوطه بویژه بنیاد مسکن به سرعت به ماجرا ورود کند.

در کشور ما بلایای طبیعی بسیارند و درست به همین دلیل باید پیش از وقوع این بلایا از جمله سیل و ایجاد خسارت، اقدامات لازم جهت مقاوم سازی و اصلاح زیرساخت ها انجام شود تا در چنین شرایطی با خسارتی به این شدت مواجه نشویم.

بنابر گزارش های واصله سیل تابستانی  امسال تاکنون تقریبا ۲۰ استان را درگیر کرده و آسیب های زیادی را به همراه داشته است.

منبع : ایسنا

این مطالب را نیز ببینید!

فوری/ سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی/ چند کشته برجای گذاشت؟

به گزارش رمز فردا : حادثه در اسکله پتروشیمی رازی منجر به فوت ۲ نفر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *