پنج شنبه , آذر ۱ ۱۴۰۳

تبلیغات محیطی و جذب گردشگر؛ آیا تبلیغات محیطی تاثیری در جذب گردشگر دارد؟

بعضی از کشورهایی که از تمدنی کهن و آثار تاریخی غنی و تنوع اقلیمی و فرهنگی و وسعت جغرافیایی مناسب برخوردار هستند جزء مهمترین کشورهایی هستند که صنعت گردشگرشان از توان بالقوه ای داشته و همواره عدم توفیق در جذب گردشگران از موضوعات مهم محافل فرهنگی، اقتصادی و پژوهشی و دستگاههای اجرایی حکومتها بوده است.گردشگری به یکی از بزرگترین و سود آورترین بخش های اقتصادی جهان تبدیل شده است، «امروزه صنعت گردشگری در دنیا از منابع مهم درآمد و از عوامل موثر بر تبادلات فرهنگی بین کشورهاست و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان جایگاه ویژه ای دارد، از این رو کشورها می کوشند در رقابتی نزدیک و فشرده در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت باشند.

در واقع تبلیغات بویژه تبلیغات محیطی در این صنعت آنچنان جریان سرمایه، در آمدها، هزینه ها، توازن تراز پرداختی و سرمایه گذاریها را تحت تاثیر قرار داده است که تا چند دهه پیش قابل تصور نبود و هم اکنون بیش از هر فعالیت اقتصادی و صنعتی در جهان موجب حرکت و انتقال سرمایه شده و به رشد کشورهایی که اهمیت این صنعت را دریافته اند کمک شایان توجهی نموده است و یکی از بزرگترین انگیزه های بین المللی برای بیشترین سرمایه گذاری می باشد. تبلیغات محیطی با بهره گیری از شگردهای تبلیغاتی و آفرینش های هنری، زیبایی ها، توانایی ها و پتانسیل های یک منطقه گردشگری را به بهترین نحوه تصویر کنند یا باعث ذهنیت منفی و بدبینانه شوند. به عبارت دیگر رسانه ها ازطریق اقناع و رسوخ به ذهن انسان ها، به درونی سازی، جذب و پرورش قلبی تصاویری می پردازند که خود ساخته اند.

نتایج مطالعه ای که رابطه بین تبلیغات محیطی و جذب گردشگری را بررسی می کرد. نشان داد  سطح معنی‌داری همچنین میزان همبستگی پیرسون که نشان دهنده رابطه بین متغیرهاست، برابر ۰٫۳۶ است که بیان رابطه همبستگی معنی دار و مثبت بین دو متغیر است.

اگرچه تبلیغات محیطی از قدیمی ترین روش های تبلیغاتی می باشد اما هنوز هم به عنوان یک ابزار جذب مخاطب همچنان تاثیرگذار است.زیرا مخاطب ناگزیر به دیدن تبلیغات محیطی بوده و چون نمی تواند چشم خود را از رنگ ها و طرح های اطراف خود بپوشاند و رسانه تبلیغات محیطی زمینه آگاهی و اطلاعات مخاطبان را نسبت به مکان خاص گردشگری فراهم می آورد. این نوع تبلیغات به عناصر فیزیکی قابل اجرا در تیررس بینندگان قرار دارند. تابلوهای تبلیغاتی، بیلبوردها، فضاهای تبلیغاتی داخل مترو، بدنه اتوبوس ها و … گونه های مختلفی از تبلیغات محیطی به شمار می روند. بیـشتر مردم از جاذبه های تاریخی و طبیعی محل سکونت خود و شهرهای اطراف کم اطلاعنـد و پیش از مسافرت یا اطلاعات محدودی در مورد مقصد دارند و یـا اصـلاً اطلاعـی در این زمینه کسب نکرده اند. کشورها، فرهنـگ هـا، فـصول مختلـف، مقاصـد گردشـگری متفاوتی هستند که با توجه به تصویری که رسانه ها از آن ها ارائه می دهند، می نتواند منجر به ترغیب یا بی میلی فرد یا افراد نسبت به مسافرت به مکان مورد نظر شوند. در مجموع با توجه به رابطه تنگاتنگ رسانه ها با صنعت گردشگری و گردشـگران و نیاز مبرم این صنعت بـه اطلاعـات فراگیـر و جـامع بویژه تبلیغات محیطی  در زمینـه هـای دانـشی گونـاگون، همکاری کارشناسان و صاحبنظران حوزه های مختلف مانند روان شناسان، جامعه شناسان، ارتباطات، تاریخ، جغرافیا، باستان شناسی، مطالعات فرهنگی و… با کارشناسان این حوزه برای ارتقای شیوه های علمی و کارشناسانه فعالیت هـای گردشگری بـسیار ضـروری است.

 

مهدی صباغیان

این مطالب را نیز ببینید!

عملکرد نامزد‌ها در مناظره‌های تلویزیونی بیان کننده چه چیز است ؟

سعید جلیلی: یکی از نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری ایران، دیدگاه‌های خاصی در زمینه اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *