با توجه به اهمیتی که رمزارزها پیدا کردهاند، و قابلیتهایی که برای مبادله و تجارت بین کشورها برای خرید و فروش کالاها فراهم آمده است، ضروری است که برای این بازار سازوکارهای لازم و قوانین ضابطهمندی تدوین شود.
به گزارش رمز فردا به نقل از خبرنگار حوزه بورس، بانک و بیمه گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، در سالهای اخیر تمایل به بازار رمزارزها و سرمایهگذاری در این حوزه رو به افزایش بوده و هرچه میگذرد علاقه مردم به سمت روشهای جدید سرمایهگذاری بیشتر سوق پیدا میکند. از اینرو همزمان با ریزش سرمایههای مردم در بازار بورس، بخشی از سرمایههای مردم روانه بازار رمز ارزها شد.
افزایش اعتماد به رمزارزها و کاهش سوددهی بازارهای موازی از جمله طلا، نفت و سهام به دلیل رکود که از دلایل عمده آن از شیوع ویروس کرونا در جهان است موجب حرکت سرمایههای سرگردان مردم به بازار ارزهای دیجیتالی شده است. بر این اساس با توجه به اهمیتی که رمزارزها پیدا کردهاند، و قابلیتهایی که برای مبادله و تجارت بین کشورها برای خرید و فروش کالاها فراهم آمده است، ضروری است که برای این بازار سازوکارهای لازم و قوانین ضابطهمندی تدوین شود.
لزوم قانونمند شدن فعالیت رمزارزها
حسن روحانی در دویست و سی و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، وضعیت عرضه و تقاضای رمزارزها در اقتصاد ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد و همچنین بانک مرکزی نیز گزارشی از وضعیت تولید و تبادل رمزارزها در اقتصاد ایران را ارائه کرد.
وی با تأکید بر ضرورت حفظ و حمایت از منافع ملی در حوزه رمزارزها میگوید امروزه برنامه هوشمندسازی اقتصاد یک الزام محیطی است و بایستی نسبت به الزامات حقوقی و فنی این موضوع با دقت و حساسیت عمل کرد و برای تدوین راهبرد پویا در این حوزه و نقش آن در اقتصاد کلان کشور اقدامات لازم انجام شود.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آگاهی مردم در این حوزه ضروری است و با توجه به مخاطرات قابل توجه در حوزه مبادلات رمزارزها از ورود غیر کارشناسانه در این حوزه باید اجتناب شود، میافزاید باید برای قانونمند شدن فعالیت رمزارزها و صیانت از سرمایه مردم در این حوزه هرچه زودتر چاره اندیشید و قوانین و دستورالعملهای لازم را وضع و ابلاغ نمود.
بیشتر بخوانید:
چند درصد از رمزارزها قانونی استخراج میشود؟
روحانی با اشاره به پدیده جدید رمزارزها و اقتضائات و الزامات آن تاکید کرد که دستگاههای مسئول در حوزه بازار سرمایه با همکاری رسانهها و فضای مجازی در زمینه اطلاعرسانی، آموزش و آگاهیبخشی مردم نسبت به این پدیده و دستورالعملها و قوانین آن فعالیت مؤثر داشته باشند. تولید رمزارز تا پایان شهریور ماه اکیداً ممنوع است و وزارتخانههای اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیرو مسئول برخورد و قطع برق این مراکز هستند.
جایگاه رمزارزها در توسعه اقتصاد ملی
استفاده از رمزارزها در همه کشورها هم آثار مخرب و هم منافع بسیاری به همراه دارد. در کشور ما که در شرایط تحریم قرار داریم بهرهگیری از رمز ارزها میتوانند موجب ارزآوری و درآمدزایی شده و بسیاری از مبادلات مالی را در فضای بینالمللی از طریق آن انجام داد، چراکه مبادلات از این طرق قابل رهگیری نبوده و کنترلی که روی سایر ارزها انجام میشود در این روش برای فعالان اقتصادی به وجود نمیآید. همچنین در آینده همین ارزها جای پولهای کاغذی فعلی را در پرداختها نیز بگیرند. بنابراین به نظر میرسد تعیین مواضع توسط مسئولان، در ابتداییترین گام برای شکل دادن به فضای قانونی و ایجاد چارچوبی برای هدایت این بازار در مسیری که آینده آن قابل رویت است، الزامی است.
در واقع اهمیت رمزارزها لزوم ایجاد بستر قانونی برای آنها را در اقتصاد کشور نشان میدهد، یعنی رمزارزها باید جایگاه قانونی پیدا کنند، رویکردهای تخلفی آنها به حداقل ممکن برسد و شیوه استفاده آنها از برق شفاف شود و در مرحله پایانی فرآیند عرضه آن برای ورود به چرخه اقتصاد ملی موثر واقع شود.
از این رو، ضروری است که در نگاه اول، کشورهای مختلف جهان آییننامه واحدی برای مواجهه با این واحد پولی جدید طراحی کنند و از سوی دیگر، هر کشوری بنا بر اقتضائات سیاسی، حقوقی و اقتصادی خود راه حل حضور یا عدم حضور در این بازار را به طور شفاف بررسی، تدوین و اعلام کند.
دولت؛ عامل بلاتکلیفی رمزارزها
محمدرضا پورابراهیمی درباره انتشار خبرهایی مبنی بر طرح جدید مجلس یازدهم درخصوص رمزارزها میگوید موضوع رمزارزها در اقتصاد ایران به دلیل اهمیت بسیار آن در سالهای قبل نیز در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس دهم قرار داشت، اما به دلیل عدم همکاری دولت و تیم اقتصادی آن، درباره این موضوع تصمیمگیری نشد، بنابراین این مهم بلاتکلیف مانده است. همچنین به دلیل نبود چارچوب مشخص در نظام اجرایی کشور در حوزه رمزارزها، هر یک از وزارتخانهها تصمیمات مربوط به این حوزه را به صورت داخلی و به تنهایی اخذ میکردند، بدون توجه به اینکه تصمیم گیری در این راستا باید در جهت منافع ملی صورت گیرد.
به گفته وی در نیمه دوم سال ۹۹ گزارش ماده ۴۵ درباره رمزارزها در کمیسیون اقتصادی مجلس آماده و برای قرائت به صحن علنی رفت. این گزارش درباره تبیین شرایط و فضای داخلی و خارجی کشور درباره رمزارزها بوده و در بخشی از آن مطالبی برای بهبود اوضاع مربوط به رمزارزها پیشنهاد شده است. گزارش مذکور به دلیل بررسی بودجه و موضوعاتی مانند گرانی کالاهای اساسی، تاکنون در صحن علنی قرائت نشده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم با اشاره به انتشار اخباری درخصوص طرح مجلس درباره رمزارزها، معتقد است آنچه رسانههای خارجی طی روزهای اخیر درباره طرح مجلس درخصوص رمزارزها مطرح کردند، یا ناشی از آن است که اطلاع دقیقی درباره فرآیند قانونگذاری در مجلس ندارند، یا اقدام تخصصی مجلس در این حوزه به قدری برای آنها نگران کننده است که قصد تخریب اقدام کارشناسی مجلس را دارند.
پورابراهیمی میگوید آنچه برای ما در مجلس یازدهم حائز اهمیت است آن است که بخشهای مختلف کشور در این حوزه کنار یکدیگر قرار دهیم تا تهدیدها را مدیریت کرده و آن را به فرصتی برای کشور تبدیل کنیم. تجربیات به دست آمده از جلسات کمیسیون اقتصادی مجلس دهم با وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و … را کنار یکدیگر قرار داده و بر اساس آن به موضوع رمزارزها ورود کردیم.
به گفته وی خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی در منطقه است که این موضوع را با رویکرد کاملاً علمی و تخصصی دنبال میکند، کشورهای مدعی در حال حاضر این بحث را منتفی اعلام کرده و اساساً آن را قبول ندارند. دو رویکرد در این بخش وجود دارد، نخست رمزارز با منشأ داخلی که مورد حمایت جدی ما قرار دارد و باید با توجه به ظرفیت انرژی کشور به آن به عنوان یک فرصت در اقتصاد نگاه کرد و دوم رمزارز با منشأ خارجی است.