پیـرو مصوبـه ۲۶۶ و اعمـال شـیوه جدیـد محاسـبه پهنـای بانـد، کاهـش حـدود ۲۰ درصـدی قیمـت هزینه واگذاری، قیمـت خدمت پهنای بانـد و اینترنـت را بـرای مشـتریان شـرکت ارتباطـات زیرسـاخت کـه اپراتورهـا هسـتند، به همراه داشـت که مصرفکننـده نهایـی نیـز از آن منتفـع میشود.
به گزارش رمز فردا ، اینترنـت دایـلآپ اولیـن تجربـه اسـتفاده از اینترنـت میـان کاربـران ایرانـی بود. بهگونـهای که در نیمـه دوم دهه هفتاد حـدود ۵۰۰۰ کاربر ایرانـی با اسـتفاده از آن نیازهای خود را رفـع میکردنـد. امـا، در ایـن بسـتر بهقـدری محدودیـت وجـود داشـت کـه اصلا در رابطـه بـا آن صحبـت از حجـم و سـرعت، بـه معنـای کنونـی مطـرح نبـود. در این راستا رگولاتوری برخی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات را در قالب گزارش «واکاوری مقرراتگذاری در حوزه اینترنت پرسرعت» منتشر شده است.
بـا گسـترش فنـاوری، اکثـر فعالیتهـای اقتصـادی، سیاسـی و فرهنگـی در سراسـر جهـان بـر پایـه فناوری اطلاعات بنـا شـد. این امـر دنیـا را به دهکـده کوچکی تبدیـل کـرد و باعـث شـد همـه افـراد در سراسـر جهـان، از اطلاعات و فناوریهـا بـرای ارتبـاط بـا یکدیگـر اسـتفاده کننـد. امـروزه اینترنـت بـه جزئـی جداییناپذیـر از زندگـی افـراد تبدیـل شـده اسـت؛ بهگونـهای کـه کاسـتی و ضعـف اسـتفاده از آن، بـه مثابـه عقـب مانـدن از حرکـت کاروان جهانـی تلقـی میشـود.
در ایـران در سـال ۱۳۸۲ جهشـی در حـوزه اسـتفاده از بسـتر اینترنـت اتفـاق افتـاد و وزارت پسـت و تلگـراف و تلفـن، بـا گرفتـن حقالامتیـاز یـک میلیـارد و ۵۰۰ میلیـون تومانـی، پروانـه ارائـه سـرویس اینترنـت پرسـرعت بـه روش ADSL را بـه شـرکتهای PAP واگـذار کـرد. سـازمان تنظیـم مقـررات و ارتباطـات رادیویـی نیـز همزمـان بـا ورود اینترنـت پرسـرعت بـه کشـور در بخـش تنظیـم مقـررات و ارتباطـات رادیویی تاسـیس شـد تا به عنـوان نهاد نظارتـی، زمینه رقابتی شـدن فعالیـت فعـالان بـازار و ارتقای کیفیـت خدمات ارتباطـی را فراهـم کنـد.
پـس از این سـال بود که رشـد تعداد کاربـران اینترنت در ایـران سـرعت گرفـت، بهگونـهای کـه طبـق آخریـن آمـار و اطلاعات بخش ICT کشـور که توسـط سـازمان تنظیـم مقـررات و ارتباطـات رادیویـی منتشـر شـده اسـت در حـال حاضر، بیـش از ۸۷ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۲۴ نفـر در ایـران از اینترنـت اسـتفاده میکننـد. از ایـن تعـداد ۷۷ میلیـون و ۷۰۶ هـزار و ۸۸۵ نفـر مشـترک اینترنـت موبایـل و ۹ میلیـون و ۷۱۸ هـزار و ۴۳۹ نفـر مشـترک اینترنـت ثابـت هسـتند.
پیدایش اینترنت موبایل
بـا ظهـور فناوریهـای ۳G و۴G، رقیبـی جـدی بـه نـام اینترنـت همـراه بـرای اینترنـت ثابـت به وجـود آمـد و سـرویس اینترنـت ثابـت بـه خاطـر سـرعت بیشـتر اینترنـت موبایـل و تعرفـه پاییـن آن، بـازارش را تـا حـدودی از دسـت داد. تعرفـه اینترنـت موبایـل از همـان آغاز ورود به کشـور، بهصورت حجمی محاسـبه میشـد. نکتـه اول ایـن اسـت که وقتـی اینترنـت ثابت و اینترنـت همـراه بـه صـورت حجمـی محاسـبه شـود، بـا توجـه بـه شـرایط خـاص اینترنـت همـراه ماننـد سـرعت و کیفیت بالاتـر، دسـترسپذیری راحتتر و… رقابـت بیـن ایـن دو بسـیار سـخت میشـود و قطعـا موبایـل، پیـروز ایـن میـدان خواهـد بـود. در حالیکـه در سـایر کشـورها اینگونه نیسـت و اینترنـت همراه به صـورت حجمـی و بسـیار گـران ارائـه میشـود.
نکتـه دیگر مربـوط به نوع مصرف کاربران اسـت، اینکه اسـتفاده از اینترنت ثابت در همه جا میسـر نیست و از آنجا که در مکانهایـی کـه امـکان اسـتفاده از اینترنت ثابـت وجـود دارد، افـراد زمـان بیشـتری در اختیـار دارنـد، نـوع مصـرف داده متفـاوت میشـود، مثلا ممکن اسـت فیلم ببینند. اما ماهیـت اینترنت موبایل بـرای انجـام کارهـای فـوری ماننـد تراکنـش اسـت.
کشورهای دیگر در این زمینه چه تجربهای دارند؟
در اغلـب کشـورها سیاسـتگـذاری بهگونـهای انجـام شـده کـه در اینترنـت ثابـت بسـته بـه نـوع مصـرف، کاربـر نگـران حجـم نباشـد، بنابرایـن در کشـورهای پیشـرو اینترنـت ثابت بـه صـورت نامحـدود در اختیار کاربـر قـرار میگیـرد. در همـه کشـورها اینترنـت ثابت بهصـورت غیرحجمی محاسـبه میشـود؛ بـرای تصویـب مصوبـه ۲۶۶ نیـز مطالعـات بسـیاری در ایـن زمینـه انجـام شـد و مقایسـههـای تطبیقی با کشـورهایی ماننـد ترکیه که از نظـر نـوع اسـتفاده دیتـا و فرهنـگ مصرفی شـرایط مشـابهی بـا ایـران دارنـد، صـورت گرفـت.
بررسـی سیاسـتهای کشـورهای مختلـف دنیـا در ارائـه اینترنـت بـه کاربـران نشـان مـیداد کـه در ایـران محاسـبه تعرفـه اینترنـت بـا آنچـه در دنیـا اتفـاق میافتـد فاصلـه داشـت. در ایـن بررسـیها مشـخص شـد شـرایط اسـتفاده از اینترنـت همـراه که در ایـران رو بـه افزایـش اسـت، روی کیفیـت هـم اثـر منفـی میگـذارد. بـه ایـن دلیـل کـه چـون ارزان، در دسـترس و بـاکیفیـت اسـت، کاربـر دیگـر نیـازی بـه اسـتفاده از اینترنـت ثابـت پیـدا نمیکنـد. در حالیکـه در ترکیـه اسـتفاده از اینترنـت ثابـت بیـش از ۱۰ برابـر موبایـل بـود.
بنابرایـن مصوبـه ۲۶۶ در نظـر داشـت بـا هـدف صیانـت از بسـتر اینترنـت ثابـت بـه دلیـل رفـع خلاءهای موجود، این شـرایط را در کشـور کمـی تعدیـل کنـد. همچنیـن، رگولاتـوری بـا بررسـی سیاسـتهای سـایر کشـورهای دنیـا در ارائـه اینترنـت بـه کاربـران متوجـه شـد کـه اغلـب ایـن سیاسـتها بـا توجـه بـه درآمـد، هزینـه و شـرایط خاص کاربـران، پیشبینی میشـود.
اینترنت بر اساس حجم چگونه محاسبه میشود؟
در محاسـبه تعرفـه اینترنـت بـر اسـاس حجـم، میـزان ترافیـک مـورد اسـتفاده کاربـر بـر بسـتر اینترنـت (مجمـوع دانلـود و آپلـود) کـه واحـد محاسـبه آن کیلوبیـتبـرثانیـه اسـت، مدنظـر قـرار گرفتـه و سـرویسهایی کـه دارای حجـم مشـخص در مـدت زمـان معیـن هسـتند سـرویسهای حجمـی نامیـده میشوند. (سـرویسهای حجمـی دارای حجـم مشـخصی بـوده و بـا سـرعت مشـخص و مـدت زمـان معیـن ارائـه میشـوند.)
بسـته حجمـی نیـز حـاوی مقـدار مشـخصی حجـم بـا درصـد تخفیـف معیـن هسـتند کـه در بازههـای زمانـی مختلـف از سـوی شـرکتهای ارائـهدهنـده اینترنـت بـرای مشـترکان تعریـف میشـوند و مـدت زمـان اسـتفاده از ایـن بسـتههـا بـه اعتبـار زمانی سرویسـی کـه فعال شـده، بسـتگی دارد. بـا ایـن تعریف، در مصوبـه ۲۳۷ مبنای محاسـبه تعرفـه اینترنت بر اسـاس حجم بوده اسـت.
چرا نیاز به تغییر مصوبه ۲۳۷ بود؟
سـالیان سـال در کشـور مـا مبنـای محاسـبه تعرفـه اینترنـت ثابـت در همـه مصوبههـا حجـم بـود. البتـه در مصوبـه ۲۳۷ هـم بـه ازای سـرعت حجـم داده مـیشـد و تنهـا مبنـا حجم نبـود، امـا قیمتگذاری بیشـتر بـر اسـاس حجـم صـورت میگرفـت. امـا دو خلاء در آن وجـود داشـت نخسـت اینکـه کاربـران مـدام نگران تمـام شـدن حجـم خـود بـوده و بهنوعـی دغدغـه گیـگشـماری داشـتند، بنابرایـن، بـه مصوبـهای نیـاز بـود کـه میانگیـن مصـرف متوسـط افـراد را محاسـبه و حـد مصـرف منصفانـه را تعییـن کنـد، چراکـه ایـن گیـگشـماری تبعاتـی به همـراه دارد. بهعنـوان مثـال دغدغـه گیـگشـماری کاربـر را از مصـرف محتـوای ویدیویـی کـه امـروزه در دنیـا ۸۰ درصـد محتـوای سـرویس اینترنـت را تشـکیل میدهـد، بازمـیدارد.
از سـوی دیگـر، از آنجاکـه ایـن موضـوع بـرای تولیدکننـدگان محتوا حائـز اهمیت اسـت، برای همـراه کـردن کاربـر بـا ایـن تغییـر فرهنـگ مصـرف الزم اسـت در بحـث هزینههـا از حـق و حقـوق کاربران حمایـت شـود. در اینجاسـت کـه موضـوع اسـتفاده از اینترنـت ثابـت و سـیار اهمیـت پیـدا میکنـد. شـواهد حاکـی از آن اسـت کـه تمایـل بـه اسـتفاده از محتواهـای ویدیوئـی در ایـران هـم ماننـد سـایر کشـورهای جهـان در حـال افزایـش اسـت. بـا توجـه بـه ایـن تغییـرات اگـر قـرار بـود همچنـان تعرفههـای قبلـی اعمـال شـود، احتمـالا مشـترکان بایـد متحمـل هزینههـای بیشـتری میشـدند.
نحوه محاسبه تعرفه اینترنت در مصوبه ۲۶۶
در هرحـال بعـد از کش و قوس های فراوان سـرانجام در سـال ۹۶ مصوبـه ۲۶۶ در ۸ بخـش، ۲ مـاده و ۵ تبصـره بـا هـدف توسـعه بـازار اینترنت ثابت، توسـعه شـبکه ملـی اطلاعات، رفـاه بیشـتر کاربـران و صیانت از حقـوق مصرفکننده تصویب شـد. مبنای محاسـبه تعرفـه در ایـن مصوبه بر مبنای سـرعت و حجم اسـت و اینگونـه نیسـت کـه برخلاف بـاور عمـوم صرفـا بـر مبنـای یکـی از آنها باشـد. به بیـان دیگـر، در مصوبـه ۲۳۷ کاربـر بـا حجـم نامحـدود دیتـا مصرف کـرده و هر ماه رقم مشـخصی پرداخـت میکـرد.
امـا در مصوبـه ۲۶۶، سیاسـت اسـتفاده منصفانـه (Policy Usage Fair) براسـاس شـرایط رقابتـی از سـوی ارایهکننـدگان خدمـات بهعنـوان یکـی از ایـن اصـول نیـز مطـرح شـد کـه بـر مبنـای آن ارایهکننـدگان خدمـات دسترسـی بـه اینترنـت پرسـرعت ثابـت از طریق فناوریهای سـیمی (شـامل سـیم مسـی یـا فیبـر) بایـد جـداول تعرفـهای خـود را مبتنـی بـر سـرعت و بـه صـورت غیرحجمـی (based Connection )تنظیـم کننـد.
تعرفه اینترنت براساس سرعت چگونه محاسبه میشود؟
محاسـبه تعرفـه اینترنـت بر اسـاس سـرعت یـا همان تعرفهگـذاری اینترنـت غیرحجمـی، بـه ایـن معناسـت کـه در آن فـروش بـر پایـه سـرعت انجـام میگیـرد. اما ایـن بـدان معنا نیسـت کـه اسـتفاده از بسـتر اینترنت از نظـر حجـم بینهایـت اسـت و موضوع حجـم مطرح نیست. در ایـن روش محاسـبه، مشـترک بـر اسـاس سـرعت کـه کـف آن ۵۱۲ کیلوبیـت بـر ثانیـه اسـت، بسـته اینترنـت خریـداری میکنـد. امـا پـس از اتمـام حجـم بسـته اصلـی سـرویس قطـع نمـیشـود بلکـه بـه سـرعتی پایینتـر (۱۲۸ کیلوبیـتبـرثانیـه) بهصـورت نامحـدود تغییـر میکند و تـا زمان پایان قـرارداد و در صورتـی کـه حجـم اضافـی خریداری نشـود، سـرویس بـه همیـن صـورت باقـی مانـده و بـه محـض خریـد حجـم اضافـی، سـرعت سـرویس بـه حالـت اولیـه بازمیگـردد.
بـر اسـاس ایـن تعاریـف، وقتـی اینترنـت ثابـت از حالـت حجمـی خـارج شـود، دیگر بحـث رقابـت میان اینترنـت همـراه و اینترنـت ثابـت مطـرح نیسـت. بـا توجـه بـه تغییـر فرهنـگ مصرفـی مـردم، کاربـران بـرای کاربردهایـی کـه نیـاز بـه حجـم بـالا دارنـد بـه سـمت اینترنـت ثابـت و در مـورد فعالیتهایـی کـه حجـم بـالا نیاز نـدارد و غالبا فـوری هسـتند از اینترنت همـراه اسـتفاده میکننـد و این دو بـازار از هم تفکیک میشـوند.
مبع ایسنا