حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در برنامه خود، ضمن تبیین چالش های پیش روی نظام آموزش و پرورش و اهم رویکردهای مدنظر برای تحقق سیاست ها، مهمترین اقدامات عملیاتی اش را در پنج بخش طبقه بندی کرده است که از جمله اقدامات فوری مدنظر وی می توان به تمهید آغاز سال تحصیلی جدید با رویکرد برنامهریزی غیرمتمرکز و ارتقای کیفی خدمات و پوشش دسترسی به سامانه «شاد» در جهت ارتقای کیفیت و ایجاد عدالت آموزشی اشاره کرد.
به گزارش رمز فردا ، در مقدمه این برنامه با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت، غایت نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران است تأکید شده است که تعلیم و تربیت رسمی و عمومی از کلیدیترین مؤلفهها برای بقا و تقویت جمهوری اسلامی ایران و فرصتی برای تمرین جمهوریت محسوب میشود و بهعنوان مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و مهمترین نهاد برای تحول فرهنگی و اجتماعی جامعه در نظر گرفته شده است که گستره مهدکودک و پیشدبستانی تا دانشگاه را بهعنوان امر حاکمیتی در برمیگیرد که وزارت آموزشوپرورش و دیگر نهادهای ذیربط و ذینفع با هم این امر ملی و اجتماعی را محقق میکنند.
همچنین بیان شده است که بر اساس قانون اساسی، دولت باید وسایل خدمات آموزشوپرورش رایگان را برای همه آحاد جامعه فراهم کند. این امر اجتماعی در چارچوب اسناد تحول بنیادین آموزشوپرورش باید با نظامی عادلانه و کارآمد و اثربخش در ذیل ایده «مدرسه صالح»، انسانهایی صالح با ویژگیهای تراز در شئون و ساحتهای مختلف «حیات طیبه» – بهعنوان غایت تعلیم و تربیت اسلامی – تربیت کند تا با کسب شایستگیهای لازم، آماده ورود به زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بر اساس نظام معیار اسلامی باشند و نهایتاً «خانواده صالح» و «جامعه صالح» را شکل دهند؛ به نحوی که رهآوردهای آن برای جامعه و خانواده ملموس و قابل سنجش و پایش باشد.
در ادامه این گزارش ضمن متناسب و در حد انتظار ندانستن وضع کنونی نظام آموزشوپرورش با دومین گام انقلاب اسلامی با وجود موفقیتهای چشمگیری که در زمینه گسترش کمی خدمات آموزشی و چرخش به دغدغههای تربیت اسلامی پس از انقلاب اسلامی کسب شده است به تحلیلی اجمالی از چالشهای موجود پرداخته شده است.
اهم برنامهها و اقدامات اولویتدار
به گزارش ایسنا، فهرست اهم برنامهها و اقدامات اولویتدار وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش دولت سیزدهم نیز در پنج بخش تقسیم شده است که در ذیل میآید:
محور تمام تصمیمگیریها، برنامهها و اقدامات وزارت آموزشوپرورش باید در چارچوب سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و برای اجرایی سازی راهکارهای آن و تحقق اهداف کلان و علمیانی مربوطه باشد. بااینحال به دلیل گستردگی ابعاد سند تحول، فراگیر نشدن گفتمان تحول تربیتی و فراهم نبودن زیرساختها و استلزامات و پیشنیازها، امکان تحقق همه این اهداف و پیادهسازی تمام راهکارها در یک دوره چهارساله ممکن نیست.
ازاینرو لازم است در فرصت بینظیر و تکرار نشدنی پیش روی دولت سیزدهم، اقدامات کارشناسی، حسابشده و اولویتداری به اجرا درآید که مسائل و بحرانهای جاری و روزمره، زمینه و پیشنیازهای تحولآفرینی در نظام آموزشوپرورش فراهم شود. ازاینرو برای دوره چهارساله ۱۴۰۰-۱۴۰۴، بستههایی از اهم برنامهها و اقدامات اولویتدار مبتنی بر اسناد و سیاستهای تحولی بهویژه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و زیر نظامهای مصوب آن تنظیم شده است. البته این برنامه به نحوی تنظیم شده که برنامهها و اقدامات پیشران و اصلی ناظر به شرایط کنونی وزارت آموزشوپرورش را در برگیرد و در راستای آنها فعالیتهای واحدهای تابعه وزارتخانه باید در چارچوب زیر نظامها و قوانین مصوب تدوین شود.
اقدامات فوری و اولویتدار
۱- تمهید آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس به نحو مناسب با رویکرد برنامهریزی غیرمتمرکز (کوتاهمدت یکماهه)
۲- تسریع واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان (کوتاهمدت ۳ ماهه)
۳- ارتقای کیفی خدمات و پوشش دسترسی سامانه «شاد» در جهت ارتقای کیفیت و ایجاد عدالت آموزشی (کوتاهمدت ۶ ماهه)
اقدامات ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی
۱- توزیع هدفمند و عادلانه بودجه وزارت آموزشوپرورش با رویکرد تقویت صف و مناطق محروم
۲- تقویت مدارس دولتی ویژه (نظیر سمپاد، نمونه دولتی و هیئت امنایی) با تخصیص سرانه حمایتی در عین توجه جامع به استعدادهای کشور در قالب طرح «شهاب»
۳-تقویت مدارس دولتی بهویژه در بخش کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی با اتخاذ سیاست «مدرسه محوری» و افزایش اختیارات مدیریت مدرسه و برخورداری از سرانه حمایتی ناظر به عملکرد مثبت آن
۴- طراحی و اجرای بستههای عدالت آموزشی – تربیتی (تبعیض مثبت) برای جامعه هدف مناطق روستایی، محروم و مرزی و حاشیه شهرها با بهرهگیری از الگوی لکهگذاری شکاف آموزشی
۵-تدوین و اعمال پیوستهای عدالت تربیتی و نصیب آموزشی در همه اقدامات و برنامههای وزارت آموزشوپرورش بهمنظور رعایت ملاحظات تضمین کننده دسترسی برابر همه به فرصتها و توجه به تفاوتهای محلی و جنسیتی و فردی آموزشی-تربیتی
۶- استفاده از بستر مجازی بهعنوان جبران و مکمل آموزشوپرورش حضوری بهمنظور توسعه فرصتهای آموزشی و پرورشی ملی و بینالمللی برای کودکان و نوجوانان و اولیا با در نظر گرفتن پیوست تربیتی و فرهنگی لازم برای رفع تهدیدات فضای مجازی و با توجه به اقتضائات دوره کرونایی و پساکرونا
۷- طراحی و اجرای سامانه تسهیل خدمت تربیتی داوطلبانه و جهادی فردی و گروهی
۸- تقویت و فراگیرسازی اجرای طرح «شهاب» در همه مدارس با تجمیع و بهکارگیری همه امکانات و شرایط لازم برای شناسایی و هدایت استعدادهای برتر
۹- پیادهسازی نظام ملی سنجش و ارزشیابی و پایش همهجانبه خدمات تربیتی و آموزشی دانش آموزان، معلمان و دانشجو معلمان و مدارس و دیگر نهادهای آموزشی و پرورشی بر اساس استانداردها و شاخصهای بومی
۱۰- طراحی و پیادهسازی نظام جامع مشاوره و شناسایی و هدایت استعدادهای تحصیلی و شغلی و بازطراحی شاخهها و رشتههای تحصیلی بر اساس آن و آمایش سرزمینی
۱۱- تحقق تربیت همه ساحتی با تأکید بر متناسبسازی حجم و محتوای کتب درسی و ساعات و روزهای آموزشی با توانمندیها و ویژگیهای دانش آموزان، بهرهگیری از روشهای روزآمد و فعال و خلاق و بهرهگیری از تجهیزات و فناوریهای نوین آموزشی و تربیتی در راستای اهداف
۱۲- طراحی و ساخت مدارس جدید بهعنوان محیط تربیتی – اجتماعی بهصورت مدارس چندمنظوره با کاربریهای آموزشی و فرهنگی و ورزشی با همکاری نهادهای متولی
۱۳- اجرای نظام دوری در دوره ابتدایی بهصورت داوطلبانه و با اختیار سپاری به مدرسه و با در نظر گرفتن ملاحظات مربوط به حفظ کیفیت خدمات آموزشی و پرورش
۱۴- بهرهگیری از ظرفیت نهادهای ذیربط حاکمیتی و وقف، هبه و نذر برای ایجاد فرصت دسترسی برابر به خدمات باکیفیت آموزشی و پرورشی دانش آموزان مشمول در عین حفظ کرامت و اقتضائات بومی و تربیتی
۱۵- توانمندسازی و مشاوره تربیتی ویژه والدین بهویژه با بهرهگیری از ظرفیتهای یادگیری میکرو و فضای مجازی
۱۶- ایجاد فرصت بهرهمندی و تقویت فعالیتهای متنوع فردی و گروهی تربیتی با تأکید بر ورزش و تربیت بدنی، مهارتآموزی، هنری – فرهنگی و جهادی در بستر مدارس در راستای تحقق ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت با تمرکز بر فعالیتهای مرتبط با کتاب و اردو با بهرهگیری از ظرفیتهای درون وزارتخانهای و فرا وزارتخانهای ازجمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بهمنظور توسعه تجربیات
۱۷- حمایت از نهادهای مردمی و خودجوش و مؤسسات نوآوری و الگوسازی تربیتی بهمنظور غنیسازی موقعیتهای تربیتی معلمان، دانش آموزان و والدین
منبع : ایسنا