رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک گفت: طبق آخرین نظرسنجی که واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد و مدارس سما انجام داده است بیش از ۷۰ درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده اند بدون هیچ قید و بندی حاضرند تحصیلات خود را به صورت مجازی ادامه دهند.
به گزارش رمز فردا ، عزیز نجف پور گفت: واحد الکترونیک صرفاً یک واحد دانشگاهی نیست بلکه به نوعی وظیفه مجازیسازی کل دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده دارد و در دو سال گذشته بار آموزش مجازی دانشگاه بر دوش واحد الکترونیک بوده است و با ابتکار ریاست دانشگاه، دبیرخانه مجازی با وظیفه معماری کلان فضای مجازی کل دانشگاه آزاد در واحد الکترونیک تشکیل و مقرر شده رئیس واحد الکترونیک با حفظ سمت دبیر دبیرخانه مجازی باشد.
وی افزود: کرونا در جهان باعث شده است شاهد یک جهش بزرگ در مجازی شدن دانشگاهها باشیم، این اتفاق بزرگ در ایران هم محقق شد و بعد از تعطیلی فرایندهای حضوری در دانشگاهها و مدارس ما به سرعت به سمت توسعه آموزشهای مجازی حرکت کردیم و دانشگاه آزاد در بدو شیوع کرونا با یک واکنش سریع و مبتکرانه اقدام به توسعه سامانههای مجازی در حوزههای آموزش٬ مدیریت، پژوهش و خدمات پایه دانشگاه کرد.
رئیس واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اکنون افتخار دانشگاه آزاد اسلامی این است که بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر یعنی حدود ۴۰ درصد آموزش عالی کشور را به صورت مجازی آموزش میدهد و تمام امتحانات به صورت مجازی در حال انجام و تمام فرآیند تعریف، تصحیح و پیش دفاع مجازی است.
دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه مجازی جهان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک گفت: دانشگاه آزاد اسلامی بزرگترین دانشگاه مجازی جهان است به طوری که فقط در طول یک ترم ۲۰۰ هزار عنوان کلاس، ۲ میلیون کلاس و حدود ۴ میلیون نفر آزمون برگزار شده است که این آمارها نشان میدهد دانشگاه آزاد اسلامی را به جرأت میتوان بزرگترین دانشگاه مجازی دنیا معرفی کرد البته این ویژگی دوران کروناست و پس از انجام واکسیناسیون عمومی و دایر شدن کلاسهای حضوری این عددها تغییر خواهند کرد، ولی یک اتفاق مهم رخ داده اینکه جامعه ما با آموزش مجازی آشنا شده و با آن انس گرفته است.
نجفی آقابیگلو گفت: طبق آخرین نظرسنجی که ما در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد و مدارس سما انجام داده ایم بالغ بر ۷۰ درصد از دانشجویان دانشگاه آزاد اعلام کردند بدون هیچ قید و بندی حاضرند اگر دورههای دانشگاه حضوری هر چقدر طول بکشد همچنان تحصیلاتشان را به صورت مجازی ادامه دهند و در نظر سنجی هم که از والدین دانش آموزان انجام شد، پنجاه درصد اعلام کردند در صورت حضوری شدن مدارس باز هم مایلند بچه هایشان به صورت مجازی تحصیل کنند.
وی با بیان اینکه این نظرسنجی ۲ هفته پیش و با جامعه آماری حدود ۹۰۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد در کل کشور و با حدود ۱۰۰ هزار دانش آموز مدارس سما به صورت خوشهای چند مرحلهای انجام شده گفت: این نظر سنجی میتواند نمونه آماری خوبی از کشور باشد چرا که واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد و مدارس سما در سراسر کشور گسترده است و به عقیده من میتوان نتایج این نظرسنجی را به دیگر دانشگاهها نیز تسری داد و در خصوص مدارس هم میتوان به عنوان نمونه آماری در نظر گرفت.
رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۷۵ درصد والدین دانش آموزان و مدارس سما قانع شدند که اگر کیفیت آموزش مجازی ارتقا و هزینههای آن فاصله معناداری با آموزش حضوری پیدا کند حاضرند بچههایشان را به آموزش مجازی ترغیب کنند که این عدد جالب توجهای است.
نجف پور آقابیگلو افزود: همچنین ۷۰ درصد والدین اظهار داشتند که اگر فرزندانشان نتواند رشته مورد علاقه خود را در دانشگاههای نزدیک محل زندگی پیدا کنند علاقه مندند که فرزندشان در همان رشته به صورت مجازی تحصیل کند.
وی ادامه داد: تحلیل ما این است که ۵۰ درصد والدین علاقهمندند وضعیت تحصیل فرزندشان هم به صورت کلی و هم با شرایط خاص به صورت مجازی ادامه پیدا کند.
رئیس واحد الکترونیک دانشگاه آزاد افزود: این آمارها تغییر رویکرد مردم را نشان میدهد و این پیام را دارد که دیگر به دوران قبل از کرونا بر نخواهیم گشت و این رویکرد جدید نیازمند تدبیر نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش ماست که بدانند با چه جامعه جدیدی در حوزه آموزش مواجه هستند.
نجفی آقابیگلو تأکید کرد: اینکه ما چه تدابیری برای این موضوع باید داشته باشیم، اولاً باید کیفیت آموزش را ارتقاء دهیم، ثانیا فرآیند آزمونها را باید ارتقا دهیم و ثالثاً این که آموزشهای مکمل را توسعه دهیم که این در اولویت آموزش مجازی ما قرار دارد.
وی با بیان اینکه آموزش مجازی تفاوتهای بنیادین به آموزش حضوری دارد گفت: آموزش مجازی به دلیل این که یک عالم جدیدی پیش روی ما باز کرد باعث شد راه رفتن به سمت دانشگاههای نسل چهارم برای جامعه هموارتر شود؛ در این روش، یادگیری جایگزین یاددهی، ظرفیتها نا محدود و روشهای آموزش متنوع میشود؛ یادگیرنده یا دانشجو پاره وقت میشود و لازم نیست از صبح تا شب در دانشگاه حضور پیدا کند و این پاره وقت شدن امکان مدیریت زمان و بهینهسازی فعالیت هایش را ایجاد میکند، علاوه بر اینکه دانشجو محوری در آن پررنگتر و فضا تعاملیتر میشود و منابع چند رسانهای در اختیار دانشجویان قرار میگیرد، کلاسها از جهت تقویمی و هم از لحاظ محتوایی دینامیک و انعطافپذیر میشود و این فرآیند برای جامعه ایرانی جذابتر است، زمانی که موضوع زمان هدف است تا دانشجو در هر ساعت روز که میخواهد در کلاسها شرکت کند.
وی با بیان اینکه افراد قابل توجهی از جامعه علاقهمند به تحصیل مجازی هستند تا با هزینه کمتر بهرهوری را بالا ببرند گفت: عدهای به دلیل اشتغال علاقمندند که بخوانند، اما فرصت حضوری ندارند و یکی دیگر هم خانمها هستند که قبلاً در دانشگاههای برتر تحصیل کرده اند، اما به دلیل ازدواج و مشغلههای زندگی امکان شرکت در کلاسهای حضوری را ندارند و آموزش مجازی این امکان را میدهد تا در کنار خانواده به تحصیل بپردازند به همین دلیل نام دیگر این واحد دانشگاهی واحد دوستدار خانواده است.
منبع: خبرگزاری صداوسیما