سعید جلالی نویسنده سریالهای «زمانه»، «پنچری» و «گیسو» با اشاره به اینکه در ارزشگذاری مادی فیلمنامهها در تلویزیون قواعد خاصی وجود ندارد تأکید کرد که نام و رزومه نویسنده تعیینکنندهترین عنصر برای قیمت فیلمنامه است.
او افزود: نام و رزومه نویسنده به قدری در تعیین قیمت فیلمنامه تأثیرگذار است که حتی در برخی مواقع فیلمنامهای ضعیف از یک نویسنده کارکشته با مبلغی به فروش میرسد که به هیچوجه ارزش آن مبلغ را ندارد. البته نویسندههای جوان و کم تجربه که اکثراً سواد آکادمیک ندارند هم معمولاً فیلمنامههای چندان با کیفیتی نمینویسند و بیش از هر چیز آنها را اسیر کلیشه میبینیم که قطعاً لازم است فضایی برای تجربه کردن برای این نویسندهها فراهم باشد.
این نویسنده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: در بحث کاهش کیفیت فیلمنامهها معیشت نویسندهها نیز تأثیرگذار است. اگر یک نویسنده به لحاظ مالی در وضعیت مساعدی باشد قطعاً ذهنش را برای کار بر روی یک فیلمنامه متمرکز میکند اما وقتی مسئله معیشت نویسندهها را در شرایطی نامساعد قرار میدهد مجبور هستند نگارش چند فیلمنامه را همزمان برعهده بگیرند و این کار قطعاً امکان تمرکز کردن و وقت گذاشتن برای یک اثر را از آنها میگیرد.
نویسنده مجموعه تلویزیونی «آوای باران» درباره کاهش کیفیت سریالهای تلویزیون گفت: امروز بسیاری از نویسندههای با تجربه حاضر به همکاری با رسانه ملی نیستند و این باعث شده که کیفیت آثار تلویزیونی به حداقل برسد و تلویزیون در این اتفاق کاملاً مقصر است. وقتی نظارت بیش از اندازهای بر فیلمنامهها وجود دارد امکان پرداختن به مسائل مختلف و به نوعی شاخ و برگ دادن به فیلمنامه برای نویسنده وجود ندارد و طبیعی است که فیلمنامهها کیفیت پایینی داشته باشند اما وقتی دست نویسنده برای قصهپردازی و پرداختن به موضوعات مختلف باز است قطعاً خلاقیت بیشتری را شاهد خواهیم بود و آثار از کیفیت بیشتر برخوردار میشوند. چنین شرایطی به نوعی در شبکه نمایش خانگی وجود دارد و میبینیم که همان نویسندگان فعال در تلویزیون در این رسانه آثار بهتری خلق میکنند و عامل این اتفاق همین مسئله است.
جلالی درباره عدم ورود نویسندههای جدید به این عرصه اظهار داشت: تهیهکنندهها و کارگردانها به نسل جدید اعتماد چندانی ندارند و همه سعی دارند با همان افراد مطرح که امتحان پس دادهاند کار کنند. کار کردن با نویسندههای با تجربه خیال تهیهکننده را برای گرفتن مجوز راحت میکند چرا که آثار نویسندههای قدیمی راحتتر مجوز میگیرد و مسیر تولید هموارتر میشود. این مسئله باعث میشود بسیاری از تهیهکنندهها ترجیح دهند که با افراد مطرح کار کنند و چنین وضعیتی باعث میشود نویسنده جدید کمتر به این عرصه ورود کند.