پنج شنبه , آذر ۱ ۱۴۰۳

«ترکیبات موسیقی کنونی عربی بین مقام‌گرایی و تونالیته» منتشرشد

«ترکیبات موسیقی کنونی عربی بین مقام‌گرایی و تونالیته» منتشر شد

«ترکیبات موسیقی کنونی عربی بین مقام‌گرایی و تونالیته» نوشته فاخر حکیمه در تونس منتشر شد.

به گزارش رمزفردا ، کتاب «ترکیبات موسیقی کنونی عربی بین مقام‌گرایی و تونالیته» نوشته فاخر حکیمه استاد و مدیر کانون عالی موسیقی در شهر سوسه توسط مرکز موسیقی عربی و مدیترانه‌ای النجمه الزهراء و انتشارات سوتیمدیا منتشر شد.

این کتاب تلاشی برای کشف تفکر بسیار ویژه‌ای به شمار می‌رود که به طور خاص در لحظه اجرای موسیقی با آن همراه است و آن، اقدامی است که به نظر می‌رسد تنها حس و موهبت ماورایی، آن را به حرکت در می‌آورد. بدین ترتیب این حس تأکیدی بر این باور است که موسیقی نمی‌تواند یک اقدام بدون منطق باشد که به تفکر فاعل آن جهت می‌دهد و گزینه‌ها و رویکردهای آن را برای ایجاد صدا در فاصله‌های سکوت مشخص می‌کند، بلکه این امر نتیجه روش‌هایی است که می‌آموزد و به واسطه انباشت دانش موسیقی خود آن را منعکس می‌کند.

این کتاب از دو فصل اصلی تشکیل شده است. فصل نخست، به تحلیل مفهوم تفکر موسیقی پویا به عنوان اقدامی همراه با لحظه اجرای موسیقی می‌پردازد و فصل دوم دربردارنده یک مطالعه اجتماعی فرهنگی است که عوامل و ابزارهایی را برشمرده است که منطق تفکر موسیقی و میزان تاثیرگذاری آن در تغییر روش‌های آهنگسازی و ریتم مخصوص جان‌مایه موسیقی عربی کنونی را تغییر می‌دهد ضمن اینکه یک مطالعه تحلیلی و تجربی موسیقی نیز در این اثر گنجانده شده و در آن درباره امکان دسته بندی این جان‌مایه بین دوگانه دو منطق تونالیته و مقام‌گرایی بحث شده است.

با توجه به اندک بودن منابع مطالعاتی در زمینه موسیقی معاصر عرب برای دانشجویان موسیقی و علاقه‌مندان به این عرصه، ترجمه و انتشار این کتاب در ایران می‌تواند کمبودهای این حوزه را تا حدودی پوشش دهد. ضمن اینکه به دلیل نزدیکی موسیقی ایران و موسیقی اعراب، ترجمه این کتاب می‌تواند در زمینه گفت‌وگوی میان دو فرهنگ هم نقشی مهم را ایفا کند.

منبع : خبرنگار مهر

این مطالب را نیز ببینید!

موسیقی باعث می‌شود گاوها شیر بیشتری تولید کنند!

موسیقی چیست؟ آنچه ما تحت عنوان موسیقی تعریف می‌کنیم در ابعاد فرهنگی و فردی تعیین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *