سه شنبه , مرداد ۲۸ ۱۴۰۴

سوغاتی بدی که کرونابرای کودکان داشت .

هشدار به خانواده‌هایی که کودک دارند

مجید ابهری از امکان بروز رفتارهای پرخطر در کودکانِ دورانِ کرونا می‌گوید.

این آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری ، درباره تأثیرات پاندمی کرونا بر بروز رفتارهای پرخاشگرانه، جامعه‌گریزانه و افزایش میزان بزهکاری در آینده کودکان بیان کرد: مهم‌ترین نکته درباره کودکانی که در خانه می‌مانند و از روابط عاطفی و اجتماعی فاصله می‌گیرند، آینده آن‌هاست. این بچه‌ها چون از ابعاد عاطفی فاصله می‌گیرند و کمتر در رفت‌وآمدهای خانوادگی و دوستانه قرار دارند، دچار خلاء عاطفی شده و آسان‌تر و سریع‌تر از دیگر همسالان خود در معرض آسیب‌هایی مثل بزهکاری و کاهش روابط عاطفی قرار می‌گیرند. اگر این کودکان مشمول سلسه‌مراتب درمانی و رفتاری نشوند، در آینده دچار چالش‌های فکری شده و مهارت همسان‌سازی خود با کودکان دیگر را از دست داده و به افرادی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل می‌شوند که همین حالات رفتاری و روانی باعث گرایش آنان به رفتارهای پرخطر می‌شود.

ابهری درباره دسته‌بندی گروه‌های کودکانی که در دوران کرونا دچار آسیب‌های رفتاری شده‌اند، گفت: گسترش بیماری کرونا علاوه‌بر کشتارهایی که میان طبقات و افراد مختلف به‌وجود آورد، عوارض و آسیب‌هایی را از نظر عاطفی به جامعه وارد کرد. در این میان علاوه‌بر سالخوردگان و جوانان، کودکان نیز از این آسیب‌ها در امان نماندند. کودکان به‌عنوان سرمایه‌های اصلی کشور در دوران کرونا به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول کودکانی که مشغول تحصیل در مدارس بودند و به‌علت همه‌گیری به آموزش مجازی روی آوردند و از فاصله دور به تحصیل پرداختند، و گروه دوم کودکانی که به مدرسه نمی‌روند و در خانه هستند و کارشان بازی و سرگرمی در خانه بوده و احیاناً ممکن است به مهد کودکی می‌رفته‌اند. درمورد کودکان گروه اول، جامعه‌گریزی، نظم‌گریزی و قطع روابط عاطفی آنان با دوستان و آموزگاران آسیب جدی به آن‌ها وارد کرده و باعث شده این کودکان تا مدت‌ها دچار عوارض این آسیب‌های عاطفی شوند. و این‌که اگر بار دیگر مدارس افتتاح شده و آن‌ها در مدرسه حاضر شوند، باید آموزگاران و مربیان طی برنامه‌های خاصی آن‌ها را به مجاری قبلی وارد کنند.

این آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری درباره کودکانی که به مدرسه نمی‌روند و در خانه و در کنارِ والدین هستند نیز بیان کرد: این کودکان هم به دو گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول که والدین شاغل دارند و گروه دوم که مادرِ خانه‌دار، مشغول مراقبت از آن‌هاست. کسانی‌ که شاغل‌اند، به مشکلات متعددی برای مراقبت از کودکان خود دچارند؛ آن‌ها یا مجبور می‌شوند از محل کارشان مرخصی بگیرند و دورکاری را بپذیرند، و یا بچه را در خانه تنها بگذارند که خود به اضطراب و عذاب‌ وجدان مبتلا می‌شوند.

ابهری با ذکر توصیه‌ای در جهت بهبود اوضاع رفتاری کودکان، افزود: کودکانی که مادران آن‌ها در خانه‌اند و به خانه‌داری مشغول‌اند، وضعیت بهتر و راحت‌تری دارند، اما آن‌ها هم به‌دلیل دور افتادن از اقوام و قطع روابط عاطفی رفت‌وآمد با خویشاوندان نزدیک مثل پدربزرگ و مادربزرگ، عمه، دایی، خاله، عمو و حتی اقوام دورتر، دچار مشکلات و خلاء عاطفی شده‌اند. باتوجه به این مسئله این کودکان در آینده‌ای نه‌چندان دور، در ردیف کودکانی قرار می‌گیرند که نسبت‌ به اقوام و فامیل دچار سردی عاطفی شده و دشوار است که آن‌ها را دوباره در کانال‌های رفتاری قبل قرار دهیم. رسانه‌ها و والدین می‌توانند برنامه‌های ویژه‌ای برای این قشر تدارک ببینند. مثلاً والدین می‌توانند با قصّه‌خوانی و بازی‌های سرگرم‌کننده از تنها شدن فرزندان جلوگیری کنند.

این مطالب را نیز ببینید!

رشد بورس به کانال ۲.۵

بازار سرمایه پس از حدود چهار هفته روند کاهشی، امروز رشد قابل توجهی داشت؛ به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *