محققان کشور با انجام پژوهشی دریافتند که مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، میتواند وضعیت اعتیاد به اینترنت در دانشجویان را کاهش دهد.
به گزارش رمزفردا، نظر به شیوع بالای اعتیاد به اینترنت در دانشجویان، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر مبنای الگوی اعتقاد بهداشتی بر وضعیت اعتیاد به اینترنت دانشجویان دختر در خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد.
نتایج نشان داد میانگین امتیاز آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، موانع درک شده و خودکارآمدی بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مداخله تفاوت معنی داری ندارد اما در اثر مداخله آموزشی میانگین امتیاز این سازهها، دو ماه بعد از مداخله با تعدیل اثر نمره قبل از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری دارد.
این در حالی است که در میانگین امتیاز سازه منافع درک شده و میانگین امتیاز رفتار اعتیاد به اینترنت، همچنین فراوانی اعتیاد به اینترنت بعد از مداخله در دو گروه تفاوت معناداری دیده نشد.
این مطالعه که توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده، نشان میدهد: اگرچه میانگینها تاثیر مثبت مداخله آموزشی در افزایش امتیاز منافع درک شده و کاهش رفتار اعتیاد به اینترنت و همچنین درصدها نیز تاثیر مثبت مداخله آموزشی در کاهش فراوانی اعتیاد به اینترنت را نشان میدهد.
این مطالعه که که توسط محتشم غفاری و با همکاری مهسا احمدی، سکینه رخشنده رو و سهیلا خداکریم اردکانی انجام شده، اثربخشی طراحی مداخله آموزشی بر مبنای سازههای الگوی اعتقاد بهداشتی بر کاهش فراوانی اعتیاد به اینترنت و اتخاذ رفتارهای پیشگیری کننده از آن را نشان میدهد.
طراحی مداخلات آموزشی برای کاهش اعتیاد به اینترنت در بین دانش آموزان و نوجوانان با بهرهگیری از چارچوبهای نظری مانند الگوی اعتقاد بهداشتی به طور جدی پیشنهاد میشود.
ایسنا