با ادامه‌دار بودن روند گسترش کرونا ویروس در کشور، بسیاری از خرده کسب‌وکارها، کساد یا کلا تعطیل شده‌اند. این ماجرا تنها منحصر به دستفروشان و یا مشاغلی که مثلا با ساختمان‌سازی در ارتباط هستند، نمی‌شود.

شیوع آسان و واگیری شدید این ویروس موجب شده مشاغلی مانند آرایشگری، مکانیکی، رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها، سینماها، کتابفروشی‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌های خرد محله‌ای و نیز تورهای گردشگری و… دچار اختلال در کسب‌وکارشان شوند. به این ترتیب این مشاغل و خدمات نیز در کنار برخی مشاغل دیگر دچار مشکلات اقتصادی فراوانی شده‌اند، چرا که بسیاری از آنان حلقه‌های واسط شیوع بیماری هستند و اگر تعطیل شده‌اند، درآمد خود را از دست داده‌اند، در حالی‌که ناچارند اجاره محل کار، اجازه منزل و نیز هزینه زندگی و اداره خانواده را به نحوی تامین کنند. البته که دولت، تمهیداتی در این زمینه اندیشیده و قراراست مساعده‌ها و وام‌های مختلفی در اختیار افراد قرار بگیرد، قراراست اگر بانک‌ها همکاری کنند، تا چندماه اقساط وام‌ها عقب بیفتد، قراراست کارت‌های اعتباری خرید و سبدهای معیشتی در اختیار افراد قرار گیرد، اما تا عملی شدن واقعی چنین وعده‌ها و تمهیداتی، این افراد اکنون دچار این مشکلات هستند و به سختی روزگار می‌گذرانند.
در این میان برخی کارشناسان اقتصادی به کمک برخی افراد خیر و متخصص در زمینه کسب‌وکارها و نسیه فروشی، کارزار و کمپینی به نام «نسیه معکوس» راه انداخته‌اند. در ادبیات اقتصادی نسیه مهلتی است که بعد از فروخته شدن کالا یا خدمات از ناحیه فروشندگان به مشتریان خوش‌حساب داده می‌شود تا هزینه کالا یا خدمات مصرف شده را پرداخت کنند؛ معامله نسیه موقعیتی است که معمولا کاسبان مایلند هرچه کمتر با آن مواجه شوند و انجام معاملات نقد را برآن ترجیح می‌دهند.
«نسیه معکوس» یک روش امتحان شده جهانی است و در اغلب کشورهای توسعه یافته، و حتی در مواقع غیربحرانی نیز مورد اجرا قرا گرفته و می‌گیرد، برای مثال برخی بانک‌ها در کشورهای اسکاندیناوی، به مشتریان خود، حتی اگر حساب‌شان خالی باشد، اجازه می‌دهند که با کارت ATM از دستگاه خودپرداز پول برداشت کنند.
اینک با توجه به شرایط بحرانی در کشور ما، کمپین «نسیه معکوس» به مردم و به ویژه اقشاری که از توانایی مالی نسبی برخوردارند، فراخوان داده است تا با پیوستن به این کمپین، از فروپاشی و ورشکستگی چنین مشاغلی جلوگیری کنند.
ساز‌وکار «‌‌نسیه معکوس» به این شکل است که در دوران بحرانی از این قبیل که ما الان درگیرش هستیم، افراد مصرف کننده خدمات، قبل از دریافت خدمات، هزینه آن‌را می‌پردازند و پس از عادی شدن اوضاع، خدمت مورد نظر خود را دریافت می‌کنند.
حالا دعوت شده‌اند تا این‌بارهم مانند همیشه به خرید خود از این کسب‌وکار‌های در معرض آسیب ادامه دهند، اما کالا و خدمات خریداری شده خود را بعد از فروکش کردن بحران کرونا دریافت نمایند.این عمل، در واقع شکلی از پیش‌خرید کردن است، که موجب می‌شود بخشی از مردم به بخش دیگری که اینک دچار مشکلاتی شده‌اند، کمک کنند و هوای همدیگر را داشته باشند.
به عقیده ترتیب دهندگان این کارزار مردم اگر بخواهند می‌توانند مثل همیشه به خرید‌های عادی خود ادامه دهند، اما کالا و خدمات خود را بعدا دریافت کنند.