جمعه , فروردین ۱۰ ۱۴۰۳
نوشته های جدید

جهان و رویارویی با چالش آتش‌سوزی‌های ویرانگر

جهان و رویارویی با چالش آتش‌سوزی‌های ویرانگر

به گزارش رمز فردا  آتش‌سوزی‌های گسترده در چند کشور زنگ خطر را برای مردم جهان به صدا درآورده است. این آتش سوزی ها  در حالی رخ داده که پیش از این دانشمندان نسبت به پیامدهای تغییرات آب و هوایی در جهان هشدار داده بودند و به نظر می رسد دولتها نسبت به آن بی توجه بوده اند.

به گزارش رمز فردا ، این آتش سوزی ها که با گرم شدن دمای هوا در نقاط مختلف جهان روی داده نه تنها خسارات بی سابقه جانی و مالی به دنبال داشته که گستردگی آن شرایط را برای مهار این آتش سوزی ها پیچیده کرده است.

کارشناسان محیط زیست پیشتر نسبت به شدید بودن وضعیت خشک آب و هوایی در  مناطق جنوبی اروپا و همچنین تاثیر تغییرات آب و هوایی بر  این قاره هشدار داده بودند.

در این میان کارشناسان هشار می دهند که بشر مسئول اصلی تغییرات اب و هوایی در جهان و پیامدهای آن است بنابراین تا دیر نشده مقامات دنیا باید در راستای اتخاذ تدابیر گسترده و موثر برای کاهش خطرات ناشی از تغیییرات آب و هوایی گام بردارند.

کشورهای مدیترانه ای در حالی با موج گرمای شدید و آتش‌سوزی‌های مرگبار مواجهند تا جایی که «ویرگنیوس سینکاویچوس» کمیسر اتحادیه اروپا در امر محیط زیست این وضعیت را وخیم ترین شرایط طی دهه های اخیر برشمرده است.

یونان

یونان از ۲۷ ژوئیه (۵ مرداد) یک موج هوای گرم را تجربه کرده است. با شدت گرفتن موج گرما در شرق مدیترانه، دمای هوا در بخش هایی از پایتخت یونان به ۴۲ درجه سانتیگراد رسیده است. مقام های یونانی این وضعیت را بدترین شرایط در یونان از سال ۱۹۸۷میلادی توصیف کرده اند.

بیش از هشت روز از آتش سوزی‌های دامنه دار و گسترده در یونان می گذرد و نزدیک به ۶۰۰ کانون آتش سوزی جای جای این کشور را طعمه حریق ساخته و آنرا با یک فاجعه بی سابقه زیست محیطی مواجه کرده و نخست وزیر یونان را به عذرخواهی از ملت خود واداشته است.

این کشور به دلیل این آتش سوزی ها با یک فاجعه طبیعی  بی سابقه ای روبرو ساخته است.

کارشناسان دلیل اصلی این آتش سوزی ها را در پی موج گرمای شدید و ثبت دمای ۴۵ درجه عنوان کرده اند که در ۳۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

خطر آتش سوزی بیشتر در بسیاری از مناطق از جمله آتن (پایتخت یونان) و کرت (بزرگترین جزیره این کشور) همچنان بالا است. «کیریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان هشدار داده که کشور ممکن است با “تابستان کابوس وار” آتش‌سوزی های مداوم در جنگل ها روبرو شود.

شماری از  کشورهای اروپایی به کمک یونان آمده اند؛ از جمله انگلیس، فرانسه، رومانی و سوئیس که آتش نشانانی را به این کشور اعزام کرده اند.

ترکیه

ترکیه نیز یکی از کشورهایی بوده که با آتش سوزی های سهمگین در تابستان سال جاری روبرو شده است. ترکیه دیگر کشور حاشیه مدیترانه در سال جاری میلادی صحنه آتش سوزی جنگل ها ناشی از باد شدید و افزایش بی سابقه دما بوده است. پیش از این گزارش شده بود که نزدیک به ۹۵ هزار هکتار اراضی در این کشور از ماه ژانویه (دی ۹۹) تاکنون سوخته و حال آنکه این رقم در بازه زمانی مشابه از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ میلادی، ۱۳، ۵۱۶  هکتار بوده است.

این آتش سوزی های سراسری در ترکیه تاکنون چندین کشته برجای گذاشته و هزاران نفر از جمله گردشگران مجبور به تخلیه محل های سکونت خود شدند. بسیاری از آتش سوزی ها در نزدیکی محل های مهم گردشگری در سواحل جنوبی ترکیه رخ داده است.

جهان و رویارویی با چالش آتش‌سوزی‌های ویرانگر

پس از درخواست ترکیه از اروپا برای حمایت از روند خاموش کردن آتش سوزی تا کنون هواپیماهای اطفای حریق از اسپانیا و کرواسی این هفته به تیم های روسیه، ایران، اوکراین و آذربایجان ملحق شدند.

در این میان گزارش هایی منتشر شده مبنی بر اینکه آتش سوزی‌ها در بخش هایی از ترکیه عمدی بوده و یک شاخه از گروه پ ک ک که از سوی بسیاری از کشورهای جهان گروهی تروریستی تلقی می شود، مسئولیت این آتش سوزی ها را به عهده گرفته است

آمریکا

آتش سوزی  مهیب و بی سابقه در کالیفرنیا نیز زنگ خطر را برای آمریکایی ها به صدا در اورده است. گفته می شود این بزرگترین آتش سوزی در تاریخ ایالت کالیفرنیا است که از اواسط ژوئیه (اواخر تیرماه) نزدیک به ۵۰۰ هزار جریب (بالغ بر ۲۰۲ هزار هکتار) را سوزانده است.

همچنین گرینویل  یک شهر معدنی تاریخی با نزدیک به یک هزار نفر جمعیت است که در اثر آتش سوزی های اخیر ویران و همه چیز به تلی از آوار بدل شده است. در حال حاضر هیچ کشته ای بر اثر آتش سوزی دیکسی گزارش نشده است.

موج گرما و خشکسالی بی سابقه آتش سوزی در ایالت های غربی آمریکا را افزایش داده است. پیشتر روزنامه یو اس ای تودی درباره وضعیت آتش سوزی های مهیب درغرب آمریکا و  در ایالت کالیفرنیا نوشت: از اول ژانویه تا چهارم ماه ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹ تا ۱۳ تیر ۱۴۰۰) ایالت کالیفرنیا شاهد وقوع چهار هزار و ۵۹۹ مورد آتش سوزی بوده که وسعتی  برابر با ۱۱۵ مایل مربع (۲۹۷ کیلومتر مربع) را شامل شده است، این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ میلادی با وقوع سه هزار و ۸۴۷ مورد آتش سوزی ۴۸ مایل مربع (۱۲۴ کیلومتر مربع) بود.

کانادا

همزمان با موجهه کانادا با آتش سوزی ها در سواحل غربی این کشور و متاطق دیگر، مسئولان نسبت به تشدید این آتش سوزی ها به دلیل موج گرما در روزهای آتی به ویژه در منطقه بریتیش کلمبیا هشدار دادند جایی که بیش از یک میلیون هکتار از ماه اوریل تاکنون در آتش سوخته اند.

در ماههای اخیر موج بی‌سابقه گرما و خشکسالی گسترده که به دلیل تغییرات آب و هوایی بوده موجب تشدید آتش سوزی ها در کانادا شده است.

در منطقه “مانیتوبا” خشکسالی برخی از کشاورزان و دامداران مجبور شده اند برخی یا همه گله های خود را بفروسند. با افزایش فزاینده دمای پیش بینی شده منطقه اونتاریو نیز ممکن است با شیوع اتش طی روزهای آتی روبرو شود. خطر بروز آتش سوزی در منطقه جنوبی اورگان نیز وجود دارد.

در حال حاضر دست کم ۲۷۳ آتش سوزی در منطقه بریتیش کلمبیا گزارش شده و از اوریل بیش از یک میلیون و نیم هکتار از این مناطق در اتش سوخته اند.

 

منبع : خبر گزاری جمهوری اسلامی

این مطالب را نیز ببینید!

ساخت نیروگاه‌های خورشیدی بزرگ‌مقیاس در تهران

مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ضمن بیان اینکه در ۵۷ نقطه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *