شنبه , شهریور ۳۱ ۱۴۰۳

سخنان کامل پورمحمدی در اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

اولین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد که هر یک از نامزد‌ها به بیان نقطه نظرات و برنامه‌های خود برای مدیریت کشور پرداختند.
به گزارش رمز فردا – نخستین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با حضور مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم شب گذشته (۲۸ خردادماه ۱۴۰۳) به صورت زنده پخش شد.

مهدی خسروی، مجری مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، در ابتدای برنامه درباره نحوه برگزاری ۵ مناظره انتخاباتی، توضیح داد: همانطور که پیش از این هم از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده در این دور از انتخابات ریاست جمهوری و دوره تبلیغات ۵ برنامه مناظره را برگزار خواهیم کرد که این اولین برنامه مناظره است در موضوع کلی اقتصاد و به عنوان مهار تورم و رشد تولید برنامه دوم که باز آن هم در حوزه اقتصاد خواهد بود با عنوان خدمات رسانی عدالت محور دولت روز پنجشنبه ۳۱ خرداد ماه تقدیم حضور شما خواهد شد و برنامه سوم با موضوع فرهنگی و تحت عنوان انسجام اجتماعی و حکمرانی فرهنگی روز جمعه یکم تیر بیننده خواهید بود.
وی ادامه داد: برنامه چهارم مناظره با موضوع کلی سیاسی با عنوان ایران در جهان امروز روز دوشنبه چهارم تیرماه تقدیم شما می‌شود و آخرین برنامه مناظره در موضوع اقتصاد هم به عنوان کارآمدسازی دولت روز سه‌شنبه پنجم تیر انشاالله تقدیم حضور شما خواهد شد، تمامی محور‌های برنامه‌های مناظره پیش از این به اطلاع ستاد‌های انتخاباتی نامزد‌های محترم هم رسیده، اما روال ما در هر برنامه مناظره یک توضیح کلی می‌دهم هم برای نامزد‌های محترم و هم بینندگان محترم که بدانید به چه شکلی این فرایند و روند برگزار خواهد شد ما در هر برنامه مناظره سه مرحله ۸ دقیقه‌ای خواهیم داشت در دو نوبت ۴ دقیقه‌ای در مجموع هر نامزد در هر مرحله به مدت ۸ دقیقه فرصت پاسخگویی و صحبت کردن خواهد داشت که مجموع مراحل سه گانه ۲۴ دقیقه خواهد بود.
۶ نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در نوبت اول این مناظره در فرصت ۴ دقیقه‌ای به سوالاتی پاسخ دادند که مشروح آن را در ادامه می‌بینید.
سوال داوود دانش جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: ما در دولت چهاردهم با یک پدیده جدیدی مواجه هستیم و آن همزمانی دولت چهاردهم و برنامه ۵ ساله هفتم است این شرایطی که شرایط خاصی است آیا دولت شما در واقع همه آنچه که در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد یا فکر می‌کنید که باید بخش‌هایی از آن اصلاح شود؟
تصویر سوال دوم مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی: چگونه متعهد می‌شوند به اینکه نرخ رشد ۸ درصد که در همه برنامه‌ها از جمله برنامه هفتم آمده محقق خواهد شد هر سال چقدر سرمایه‌گذاری می‌شود منابعش از کجا تامین می‌شود نقش بخش خصوصی در این سرمایه‌گذاری چیست و اگر به صورت پلکانی به نرخ رشد ۸ درصد می‌رسند لطفاً بفرمایند که هر سال به چه عددی خواهند رسید.
سوال سوم طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی: برای تامین سرمایه مورد نیاز برای تحصیل این رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری خارجی همیشه راه حل خوبی بوده و هرگاه سرمایه‌گذار خارجی به کمک اقتصاد آمده باعث رشد اقتصاد مملکت شده رنامه شما برای جلب سرمایه‌گذار خارجی و هدایت آن و البته در چهارچوب قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص چیست؟
سوال چهارم حمیدرضا فولادگر: در حوزه‌های مختلف صنعتی وقتی ما سند راهبردی توسعه نداریم بنابراین می‌توانیم به سرمایه‌گذارمان بگوییم کجا و چگونه سرمایه‌گذاری کن اولویت‌ها کجا است با توجه به شرایط اقلیمی با توجه به سند آمایش سرزمینی که سند بالادستی این استراتژی توسعه صنعتی باشد چه برنامه‌ای دارید که بالاخره این بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه و تدوین و ابلاغ شود؟
سوال پنجم سید حمید پورمحمدی: شما به عنوان رئیس جمهور برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء جایگاه کشور در بین کشور‌های منطقه و جهان در موضوع فضای کسب و کار چه اقدامی خواهید کرد؟
سوال ششم علی مروی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: تولید کنندگانی که بخشی از نهاده‌هایشان وارداتی است یک بخشی از تولید کنندگان اینطوری هستند این‌ها برای اینکه نهاده‌هایشان را تامین کنند باید بروند ثبت سفارش کنند پیمان سپاری ارزی نرخی را که دارد صورت می‌گیرد که نرخ ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان است با نرخ بازار آزاد خیلی فاصله دارد تقاضا برای ارز وارداتی خیلی زیاد است.
این‌ها هفتم باید ۶ تا ۷ ماه در نوبت بمانند این آسیب زیادی می‌زند به تولید از آن طرف صادر کننده هم واقعاً برایش نمی‌صرفد انگار ما داریم به صادر کننده هم ۳۰ تا ۴۰ درصد مالیات وزن می‌کنیم با پیمان سپاری ارزی و این با شدت انگیزه‌های تولید کنندگان را دچار اختلال کرده برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چه خواهد بود؟
سوال محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران: برنامه مشخصی در رابطه با ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که مجموعه فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثباتی که در اقتصاد کلان کشور ایجاد می‌شود بتوانند یک برنامه‌ریزی مشخصی در حوزه فعالیت‌های خودشان داشته باشند که امروز واقعاً ما مواجه با مشکل هستیم صبح بلند می‌شویم می‌بینیم که تورم اعدادش تغییر کرده نرخ ارز جابجا شده و خیلی از متغیر‌های دیگر که در اقتصاد کلان ما تاثیرگذار است من این درخواست را از رئیس جمهور محترم دارم که لزوماً در رابطه با ثبات بخشی اقتصاد کلان کشور حتماً برنامه مدون و مشخص خودشان را ارائه بدهند؟
مجری: بسیار خوب سوالات نوبت اول در مرحله اول که در محور برنامه هفتم و رشد اقتصادی بود دیدیم و شنیدیم پیش از اینکه پاسخ جناب قاضی‌زاده هاشمی را بشنویم به شنوندگان رادیو هم سلام عرض می‌کنیم جناب قاضی‌زاده جناب عالی به مدت ۴ دقیقه فرصت دارید به یک یا چند سوال یا مجموع سوالات پاسخ بفرمایید و فقط درخواستمان از همه نامزد‌ها این است که حتماً در چهارچوب سوالات مطرح شده پاسخ بفرمایند.
پور محمدی گفت: اللهم ان نرغب الیک فی دوله الکریمه تعز به الاسلام و اهله و تزل به النفاق و اهله. عرض درود و سلام دارم به ملت شریف مان، به شهدایمان درود می‌فرستم و رحمت واسعه الهی را طلب می‌کنم برای شهدای خدمت، شهدای حرم به خصوص شهید عزیزمان؛ شهید رئیسی آرزوی علو درجات دارم. ما همه مشکلات اقتصادی را می‌دانیم، به خصوص ما با اعداد و ارقام و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی زیادی داریم، اما مردم لمس می‌کنند، روزمره درگیر مشکلات اقتصادی‌اند، با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند. من در برنامه‌های گذشته که داشتم؛ برنامه‌های تلویزیونی و پیام‌هایی که دادم، در این برنامه هم توضیح نسبت به برنامه خواهم داد و در مباحثات دیگر؛ میزگرد‌هایی که دارم، ایده‌های اقتصادی و طرح‌های اقتصادی را بیان خواهم کرد، اما وقتی با کارشناسان زیادی در گذشته و این ایام مباحثه داشتم، با بخش خصوصی و اندیشه ورزان جوان در محیط‌های عمومی مردمی که گفتگو می‌کنیم، یک دغدغه جدی دارند، نگاه کارشناسی که می‌گویند؛ مسأله اقتصاد و حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد.

وی افزود: اقتصاد مقوله‌ای پیوسته به فرهنگ، اجتماع، مقولات حقوقی و امور سیاسی در عرصه داخلی و مسائل بین المللی است، نمی‌شود بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی ارائه داد. من هم عقیده و نظرم همین است. مگر می‌شود ما یک مشکل مهم را مثل مسائل اقتصادی را به راحتی از این منظر حل کنیم؟ در عرصه بین‌المللی ما نزدیک به دو دهه است که با تحریم روبرو هستیم، بعضی که اول گفتند که اصلاً تحریم مسأله مهمی نیست، حالا هم همین؛ باز هم می‌گویند تحریم مسأله مهمی نیست. دنیا تحریم فلج کننده را برای ما تحمیل کرده و ما ساده از کنار این می‌گذریم، حالا بعد از مدتی گفتیم؛ نه تحریم هم مسأله‌ای است، ۲۰ درصد، ۳۰ درصد آزار به اقتصاد ما می‌دهد یا نقل و انتقال مالی را که تمام اقتصاد ما گرفتار آن است. ۱۰ سال است، باید دیگر حل کنیم. ما در ۲۰۴ کشور جزء لیست سیاه سه کشور قرار گرفتیم. تمام روابط تجاری و مالی ما قفل شده. فعالان اقتصادی می‌خواهند چطور عمل کنند؟
این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ادامه داد: از آن طرف در داخل کشور یک حرکت‌هایی انجام می‌شود، به سفارتخانه حمله می‌شود، کل تبعات اقتصادی، سیاسی در حاشیه آن ایجاد می‌شود، به تحریم‌های ما اضافه می‌شود، حتی حوادث مهم بین‌المللی؛ مثل داستان اوکراین، تایوان و جا‌های دیگر اتفاق می‌افتد. ما مزیت‌هایی داریم، هزینه‌اش را می‌دهیم؛ سودش را نمی‌بریم و دیگران می‌آیند از این فرصت ما به نفع خودشان بهره برداری می‌کنند. فرصت‌ها را نمی‌توانیم شکار کنیم. چگونه ما باید مشکلات‌مان را حل کنیم؟ بدون توجه و فرصت شناسی از مسائل بین‌المللی؟ اقتصاد ما؛ اقتصاد بزرگی است، جامعه ما بزرگ است. صنعت ما حجمش بزرگ است، باید با دنیا کار کنیم، نیاز‌های مردم را باید تأمین کنیم به طور جدی. مقولات داخلی هم همین طور است، مگر می‌شود مسائل داخلی را نادیده گرفت.
وی افزود: رهبری سالیان سال دارند بیان می‌فرمایند، توجه می‌دهند ما را به مسائل اقتصادی، مقولات اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت بالا، ولی ما چقدر گوش کردیم. یک سره داریم آسیب می‌زنیم و این وضعیتی است که جوان‌ها و بسیاری از مردم را آزرده خاطر کردیم. مأیوس شدند. امروز ما نیاز داریم در عرصه خارجی به یک وفاق ملی، این اکسیر است، بدون وفاق ملی؛ مسائل بین‌المللی را نمی‌توانیم حل کنیم. در عرصه داخلی باید اعتماد بسازیم. به اعجاز اعتماد نیاز داریم. مردم ما؛ ما را باور ندارند و صادق نمی‌دانند. باید مردم ما را باور کنند و ما صادقانه راه حل‌های خود را به آن‌ها ارائه دهیم.  این نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به صحبت‌های دیگر نامزدها، گفت: من هم به گذشته نظام، مردم، دولت‌ها افتخار می‌کنم و به توان ملی خودمون خیلی باور دارم و فکر می‌کنم کار‌های بسیار بزرگی مردم ما، ملت ما، نظام ما انجام داده است، ولی واقعیت‌ها را نباید نبینیم و انکار کنیم، طبیعی است که نکات قوت داشتیم و فراوان هم هست و با توجه به نقاط قوت مان می‌توانیم ضعف‌های مان را حل کنیم. عملکرد گذشته راهنمای آینده است، قبلا مگر ما برنامه هفتم نیستیم، شش تا برنامه بوده است و همه قانون بوده است و لازم الاجرا بوده است. همه هم قانون بوده لازم الاجرا بوده چرا رهبری فرمودند سی تا سی و پنج درصد اجرا شده، مگه قانون نبود چرا اجرا نشد مشکلش چی بود؟ فقط مجریان بودند، کارشناسان بودند، شاید برنامه‌ها هم اشکال داره فکر بکنیم، چرا فقط کلی می‌خواهیم یک اصولی را یک آرمان‌هایی را یک رویا‌هایی را مطرح کنیم، هشت درصد حتما درست است، کشور نیاز هم داره، ولی الزاماتش محقق می‌شود، خب آخه این برنامه باید امکان اجرا داشته باشد.
نمی‌شود ما خودفریبی یا خوشبینانه با مسایل برخورد کنیم

پور محمدی بیان کرد: برنامه قبلی هم هشت درصد بوده، ماقبلیش هم همین طور بوده چرا اجرا نشده؟ ببینید؛ همین برنامه در ماده الحاقی سی و پنجش ۲۵ مورد آمده که اشاره هم کردند دوستان، شش ماه تا یک سال وقت داره تکمیل بشود دولت‌ها بیاورند، حالا دولت قبلی جناب آقای رئیسی اون اصلا برنامه پیشنهاد داد با مجلس دو سال طول کشید برنامه تصویب بشود، کشور دو سال بی برنامه بود، حالا یک مجلس دیگه، یک دولت دیگه برنامه تصویب کرده بایست یک دولت دیگه اجرا کند که شعارهایش متفاوت است، این جا شش نفریم با شعار‌های متفاوت، باید ما تعهداتمان را عمل کنیم به مردم، مردم از ما قول و قرار گرفتند، فردا می‌گوییم این قدر مسکن می‌سازیم، این قدر اشتغال ایجاد می‌کنیم، برنامه باید جواب آن‌ها را بدهد، خب برنامه که ما پیشنهاد ندادیم ببینید ساختار برنامه مشکل دارد، الان جایش این جا نیست، من باید جای دیگه بحثش را انجام بدهم.
وی ادامه داد: به هر حال نمی‌شود شما ۲۵ تا موضوع مهم که اولیش است تجهیز منابع مالی برای تحقق این رشد هشت درصدی، آقای قاضی زاده گفتند مثلا دویست، دویست و پنجاه میلیارد دلار که من کم‌تر فکر می‌کنم خوش بینانه می‌گوییم ۵۰ درصد از منابع داخلی تامین بکنیم یعنی از ریال چیزی حدود شش هزار همت خواهد شد. این از کجا می‌خواهیم تامین کنیم؟ مردمی که به ما اعتماد ندارند، در بورس سرمایه شان از بین رفته پول هایشان را تبدیل به دلار و طلا می‌کنند، جای پراکنده می‌برند، حاضر نیستند به تولید هدایت کنند. تا اعتماد نسازیم، ما را باور نکنند که نمی‌شود رشد اقتصادی داد و تازه می‌گوییم از منابع خارجی، حالا در این برنامه آمده ده میلیارد یورو، این ده میلیارد یورو نمی‌شود این سیاست‌های این برنامه هشت درصدی را تبعا اجرا کرد. ببینید نمی‌شود ما خودفریبی یا خوشبینانه با مسایل برخورد کنیم.
پورمحمدی افزود: به هر حال کارشناسان مسایل را می‌بینند، مردم دارند لمس می‌کنند، من تازه این حرف‌هایی که این جا زدم، با کارشناسان متعهد باسواد دانشگاه‌های معتبر و صنعتی و تهران و شریف و علامه و جوانان انقلابی بسیار هم جدی، تعابیر خیلی تندی کردند، من نمی‌خواستم آن تعابیر را بگویم و بدبینی ها، این‌ها دلیل ندارد ما مایوس شدیم و فکر کنیم نمی‌توانیم مایی بودیم که این راه را تا اینجا پیمودیم، این قدرت‌ها را تولید کردیم با این جایگاه والا در عرصه بین المللی و جهانی قرار گرفتیم، در مقابل این تحریم سخت ایستادیم، این توانمندی ملی است که ما را به این جا رسانده، والا فروپاشی شده باشیم، آن‌ها تحریم فلج کننده، تحریم خیلی مهم است ما مهمتریم، ما قدرتمندتریم، قدرت خودمان را باور کنیم البته اشتباهات خودمان را بپذیریم، با مردم صادق باشیم، قرار‌های درست بگذاریم، وعده‌های درست بدهیم، برنامه‌هایی که نمی‌شود اجرا کرد، این‌ها را مطرح نکنیم این‌ها نمی‌شود، مثل گذشته می‌شود، دوباره باید برویم بین مردم و ناباوری شان تکرار شود.
مجری در ادامه برنامه گفت: به این ترتیب مرحله اول از این مناظره را به پایان بردیم با موضوع برنامه هفتم و رشد اقتصادی و حالا مرحله دوم را با موضوع مردمی‌سازی اقتصاد آغاز می‌کنیم و طبق مرحله اول در ابتدا طرح پرسش کارشناسانی که سوالاتشان را در قالب تصویر مطرح خواهند کرد و سپس فرصت‌های چهار دقیقه‌ای نامزد‌های محترم.
سوالات مرحله دوم مناظره با موضوع مردمی‌سازی اقتصادی
محمدجواد ایروانی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: با عنایت به این که در شعار سال قبل و مهار تورم از طریق رشد تولید تاکید شده و شعار امسال هم جهش تولید منوط به مشارکت آحاد مردم است، برای موضوع مهم جهش تولید، برای سرمایه گذاری و برای مشارکت آحاد مردم چه الگو‌ها و برنامه‌های مشخصی دارید؟
محمد خوش چهره، نماینده سابق مجلس: از آن جایی که تجربه خصوصی سازی در ایران یک فراز و نشیب‌ها و چالش‌هایی این را در اجرا نشان می‌دهد، رویکرد خصوصی سازی در ایران یک فراز و نشیب‌ها و چالش‌های جدی را در اجرا نشان می‌دهد، رویکرد یک رئیس جمهور فکر می‌کنید برای تاکید روی طرح‌های مردمی کردن اقتصاد و تولید چی می‌تواند باشد؟
حمیدرضا فولادگر، عضو شورای مالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۲۴: ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در سال‌های ۸۴ و ۸۵ به قصد یک تغییر ریل در اقتصاد کشور بود و انتقال از یک اقتصاد دولتی به اقتصادی که دولت در آن نقش اصلی خودش را ایفا بکند، یعنی نظارت، سیاست گذاری، تنظیم گری و حضور آن جایی که مردم نمی‌توانند حضور پیدا کنند و بقیه مسایل اقتصادی را به مردم بدهد و تصدی گری اقتصادی نداشته باشد، به نظر شما چه اتفاقاتی افتاد که این سیاست‌ها و جامعه خوب اجرا نشد؟ ایجاد زمینه رقابت، رفع انحصار و نوعی آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم در اقتصاد چرا به آن‌ها پرداخته نشد و آیا ما نباید مسیر خصوصی سازی مان را با اصلاح روش‌ها ادامه بدهیم؟

سیدحمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه کشور: از سوی مقام معظم رهبری مکرر تاکید شده؛ جایی که بخش خصوصی می‌تواند فعالیت کند، شرکت‌های دولتی ورود نکنند، نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های مشهور به خصولتی‌ها هم ورود نکنند، تدبیر شما برای این که دست بخش خصوصی را باز کنیم و از طرف دیگه شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیردولتی را در بازار رقابت اقتصادی محدود کنید چیست؟

محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: یک چیزی بنگاه‌های به اصطلاح شاید به اصطلاح خوبی هم نباشد، ولی مشهور شده بنگاه‌های خصولتی راه افتاد که این‌ها نه دولتی هستند، نه خصوصی، هم دولتی هستند هم خصوصی. به قول معروف شترمرغی هستند که می‌گویند بار ببر، می‌گویند ما مرغیم، بگوییم تخم بگذار، می‌گویند ما شتریم. برای این که بنگاه‌های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببرید و هم به صورت جدی به مردم واگذار شود چه برنامه‌ای دارید؟

داود دانش جعفری، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی: در سیاست‌های خصوصی سازی که در گذشته در ایران پیاده شده، نقش شبهه دولتی‌ها خیلی پررنگ است یعنی اکثر واگذاری‌ها به جای این که به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد، به شبهه دولتی‌ها واگذار شده است. در حالی که این‌ها هم منابعشان به نوعی غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد، از نظر شما در صورتی که بخواهد برنامه اقتصادی در کشور پیاده بکنید، نقش شبهه دولتی‌ها را در واگذاری‌ها چگونه می‌بینید؟ کلا سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

مجری در ادامه گفت: سوالات کارشناسان محترم را شنیدید، مانند مرحله اول به ترتیب نامزد‌های محترم به مدت چهار دقیقه هر یک فرصت پاسخ گویی خواهند داشت.

پاسخ پور محمدی به سوالات با موضوع مردمی‌سازی اقتصادی

پورمحمدی توضیح داد: ببینید من قبلاً هم گفتم به جد معتقدم که با توان ملی و مدیریتی و کارشناسی که داریم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما همچنان به نظرات کارشناسی بها بدهیم، بله ما سیاستگذار هستیم، اما با پشتوانه کارشناسی اولویت‌ها را شاید ما تعیین کنیم با نظر مردم با گرایش مردم، ولی با پشتوانه کارشناسی دنیای امروز دنیای فناوری است دنیای دانش است دنیای تخصص است دنیای تجربه است اعداد و ارقام گواه هستند گویا هستند ما که نمی‌توانیم همینطور حرف بزنیم اعداد دارد داد می‌زند، فریاد می‌زند، خودش را دارد نشان می‌دهد، ببینید من در مناسبت‌های کاری خودم همیشه جدی بودم سختگیر هم بوده‌ام دیگران قضاوت می‌کردند که موفق بودی خودم نه سطح موفقیتم را پایین می‌دانستم، اما بلندپروازی بدون پشتوانه که جواب نمی‌دهد.

با تورم بالای ۴۰ درصد نمی‌شود ثبات اقتصادی ایجاد کرد

پورمحمدی بیان کرد: بنده طرح‌های خیلی بزرگ و موفقی در این کشور اجرا کرده‌ام، ولی توان اجرا وجود دارد باید یک همبستگی و هماهنگی و دقت به واقعیت‌های خارجی ببینید تورم حالا من چند نقطه را باید سریع بگویم، چون ما نمی‌خواهیم باز حرف‌های کلی بزنیم، چون بحث‌هایمان باز رفت کلی بیاییم یک خرده بحث‌های کارشناسی‌تر انجام بدهیم ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است در هر جامعه‌ای ثبات مالی اولش کنترل تورم است ما تورم ۵۰ ساله‌مان حالا یک خرده کمتر ۲۰ درصد است ما تورم این شش هفت سال اخیرمان که این دو سه سال اخیر هم بهش ملحق شده بالای ۴۰ درصد است مگر می‌شود با این تورم در این دریای مواج تورم شما ثبات اقتصادی ایجاد کنید.  ناترازی بودجه کسری بودجه دولت ۶۰۰، ۷۰۰ هزار میلیارد ۶۰۰ همت است اصلاً ما گیر هستیم ناچاریم تن بدهیم به نقدینگی و تورم از طرفی ناترازی بانک‌ها، مگر می‌توانیم از ناترازی بانک‌ها عبور کنیم حالا در بحث‌های بعدی هم می‌آید بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده حالا یا سیاست‌های تکلیفی دولت است یا بنگاهداریشان است یا مسائل دیگر است بحث جلوگیری از شوک ارزی است نرخ ارز است، ببینید بدون این‌ها بدون برنامه‌ریزی این‌ها ما نمی‌توانیم بگوییم که اقتصاد موفق و ۸ درصدی را انجام می‌دهیم این‌ها را باید حل کنیم بهره وری را من قبول دارم حتماً سهم تعیین کننده‌ای دارد، ولی بهره‌وری با کی با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند شعار نمی‌دهند پیشینه شان گواهی می‌دهد که این‌ها توانمند هستند در انجام فعالیت‌ها به وعده‌هایشان وفادار هستند پروژه‌ها را گران تمام نکرده‌اند حاشیه‌هایشان مشکل‌دار نشده‌اند اینهاست که می‌تواند مشکل کشور را حل کند و مردم اعتماد پیدا کنند که می‌شود یک کاری ما انجام بدهیم.  حالا بهره‌وری را می‌خواهیم بالا ببریم درست با کدام کارشناس کارشناسی که به ما اعتماد ندارد کارشناسی که زندگی اش گیر است کارشناسی که در فکر مهاجرت است با این می‌شود نرخ بهره‌وری را بالا برد همش ما یک نفر دو نفر ۳۰ نفر در دولت بیش از اینکه ظرفیت نداریم بدنه اجتماعی باید با ما همراهی کند، همدلی نشان بدهد، به ما اعتماد کند، بله حتماً توانش را داریم، اما این زیرساخت‌هایش را باید حل کنیم، با جهان خارج هم شوخی نکنیم از قدرت دیپلماسی با پشتوانه توان ملی مان بهره بگیریم این را نمی‌شود به سادگی همین جور گفت ما حالا در داخل ما که هر روز داریم خود تحریمی را افزایش می‌دهیم آن وقت که حالا تحریم داخلی را داریم افزایش می‌دهیم بعد می‌توانیم تحریم خارجی را حل کنیم حتماً ناکام هستیم باید رویکردهایمان را عوض کنیم نگاه حل مسائل بین‌المللی را تغییر بدهیم.

مجری برنامه گفت: در این فرصت به روال مرحله قبل هر کدام از نامزد‌ها به مدت ۴ دقیقه فرصت نقد صحبت‌های دیگر نامزد‌های محترم را خواهند داشت.

پورمحمدی گفت: ببینید من قبلاً هم گفتم به جد معتقدم که با توان ملی و مدیریتی و کارشناسی که داریم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم، اما همچنان به نظرات کارشناسی بها بدهیم، بله ما سیاستگذار هستیم، اما با پشتوانه کارشناسی اولویت‌ها را شاید ما تعیین کنیم با نظر مردم با گرایش مردم، ولی با پشتوانه کارشناسی دنیای امروز دنیای فناوری است دنیای دانش است دنیای تخصص است دنیای تجربه است اعداد و ارقام گواه هستند گویا هستند ما که نمی‌توانیم همینطور حرف بزنیم اعداد دارد داد می‌زند، فریاد می‌زند، خودش را دارد نشان می‌دهد، ببینید من در مناسبت‌های کاری خودم همیشه جدی بودم سختگیر هم بوده‌ام دیگران قضاوت می‌کردند که موفق بودی خودم نه سطح موفقیتم را پایین می‌دانستم، اما بلندپروازی بدون پشتوانه که جواب نمی‌دهد.

 تورم ۵۰ ساله‌ما یک خرده کمتر از ۲۰ درصد است

وی بیان کرد: بنده طرح‌های خیلی بزرگ و موفقی در این کشور اجرا کرده‌ام، ولی توان اجرا وجود دارد باید یک همبستگی و هماهنگی و دقت به واقعیت‌های خارجی ببینید تورم حالا من چند نقطه را باید سریع بگویم، چون ما نمی‌خواهیم باز حرف‌های کلی بزنیم، چون بحث‌هایمان باز رفت کلی بیاییم یک خرده بحث‌های کارشناسی‌تر انجام بدهیم ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است در هر جامعه‌ای ثبات مالی اولش کنترل تورم است ما تورم ۵۰ ساله‌مان حالا یک خرده کمتر ۲۰ درصد است ما تورم این شش هفت سال اخیرمان که این دو سه سال اخیر هم بهش ملحق شده بالای ۴۰ درصد است مگر می‌شود با این تورم در این دریای مواج تورم شما ثبات اقتصادی ایجاد کنید ناترازی بودجه کسری بودجه دولت ۶۰۰، ۷۰۰ هزار میلیارد ۶۰۰ همت است اصلاً ما گیر هستیم ناچاریم تن بدهیم به نقدینگی و تورم از طرفی ناترازی بانک‌ها، مگر می‌توانیم از ناترازی بانک‌ها عبور کنیم حالا در بحث‌های بعدی هم می‌آید بخش بزرگی از نقدینگی قفل شده حالا یا سیاست‌های تکلیفی دولت است یا بنگاهداریشان است یا مسائل دیگر است.

ما نمی‌توانیم بگوییم که اقتصاد موفق و ۸ درصدی را انجام می‌دهیم

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بحث جلوگیری از شوک ارزی است نرخ ارز است، ببینید بدون این‌ها بدون برنامه‌ریزی این‌ها ما نمی‌توانیم بگوییم که اقتصاد موفق و ۸ درصدی را انجام می‌دهیم این‌ها را باید حل کنیم بهره وری را من قبول دارم حتماً سهم تعیین کننده‌ای دارد، ولی بهره‌وری با کی با مدیرانی که پشتوانه تخصصی دارند شعار نمی‌دهند پیشینه شان گواهی می‌دهد که این‌ها توانمند هستند در انجام فعالیت‌ها به وعده‌هایشان وفادار هستند پروژه‌ها را گران تمام نکرده‌اند حاشیه‌هایشان مشکل‌دار نشده‌اند اینهاست که می‌تواند مشکل کشور را حل کند و مردم اعتماد پیدا کنند که می‌شود یک کاری ما انجام بدهیم حالا بهره‌وری را می‌خواهیم بالا ببریم درست با کدام کارشناس کارشناسی که به ما اعتماد ندارد کارشناسی که زندگی اش گیر است کارشناسی که در فکر مهاجرت است با این می‌شود نرخ بهره‌وری را بالا برد همش ما یک نفر دو نفر ۳۰ نفر در دولت بیش از اینکه ظرفیت نداریم بدنه اجتماعی باید با ما همراهی کند، همدلی نشان بدهد، به ما اعتماد کند، بله حتماً توانش را داریم، اما این زیرساخت‌هایش را باید حل کنیم، با جهان خارج هم شوخی نکنیم از قدرت دیپلماسی با پشتوانه توان ملی مان بهره بگیریم این را نمی‌شود به سادگی همین جور گفت ما حالا در داخل ما که هر روز داریم خود تحریمی را افزایش می‌دهیم آن وقت که حالا تحریم داخلی را داریم افزایش می‌دهیم بعد می‌توانیم تحریم خارجی را حل کنیم حتماً ناکام هستیم باید رویکردهایمان را عوض کنیم نگاه حل مسائل بین‌المللی را تغییر بدهیم.

مردم موضوعیت دارند و خدمت به مردم

وی بیان کرد: ببینید مسئله مهم همه برای ما، این است که ما یکسری هدف برای خودمان قرار می‌دهیم این هدف‌ها را هم آمده ایم در برنامه باز تکرار کرده ایم و بعد می‌گوییم این‌ها را انجام می‌دهیم، ما باید تجربه‌های قبلی مان را معیار قرار بدهیم برای اینکه تعهداتی که می‌خواهیم در آینده داشته باشیم. به هر حال بحث دیپلماسی تعهد تحریم‌های داخلی که مکمل تحریم خارجی است، این‌ها را باید با تدبیر جلو ببریم. آیا در گذشته جلو برده ایم، دوستان، بنده، شما در مصادر عالی در کشور بوده ایم، حالا با همدیگر هر وقت از من دعوت کردند به هر دولتی افتخار هم می‌کنم، تمام تلاش‌های خودم را معطوف کرده ام تا به مردم خدمت کنم، چون دولت‌ها موضوعیت ندارند، مردم موضوعیت دارند و خدمت به مردم است.

آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات بین المللی را حل کنیم

پورمحمدی گفت: ما وظیفه داریم در هر موقعیتی اگر به ما تکلیف شد، حتی آبروی مان را گرو بگذاریم برای اینکه به مردم کمک کنیم و مشکلات مردم را برطرف کنیم. مسئله مهمی که اگر دو حرکت هم می‌خواهد بشود، آیا ما می‌رویم و سنگ می‌اندازیم یا کمک می‌کنیم، این مسئله مهم است. همین الان در این جلسه هم ما وفاق نداریم، آیا بدون وفاق می‌توانیم حل مشکلات بین المللی کنیم، با رویکرد‌های متفاوت. رهبری تدابیری دارند، سیاست‌های کلی دارند، تبلیغ شان ابلاغ می‌فرمایند، می‌نشینیم کارسازی می‌کنیم، دوباره این را توجیح می‌کنیم، می‌گوییم نه منظورشان چیز دیگری بوده است. شاید قصد خاصی بوده است، برای موقعیت خاصی بوده است، کشور را زمین گیر می‌کنیم مثل خیلی از چیز‌هایی که زمین گر کرده ایم. این واقعیت‌های موجود است، دیگر از آسمان که نمی‌توانیم آدم بیاوریم، کارشناس هم نمی‌توانیم بیاوریم، مدیر مجرب هم که نمی‌توانیم بیاوریم. همین مدیران هستند، ما باید مشکلات مان را با خودمان حل کنیم، مسائل مان در ذهن و درون خودمان باید روشن کنیم، ما کلی فضای سیاسی تبلیغاتی روی تصمیمات ما تأثیر می‌گذارد، منافع ملی را به خطر می‌اندازیم، اینطور که نمی‌شود تدبیر کرد.  به هر حال این کشور به تمام نیرو‌های خودش نیاز دارد، اگر تمام نیرو‌های کارشناس کشور با هم جمع شویم، با وفاق عمل کنیم، خیلی از مشکلات را راحت می‌توانیم حل کنیم، نمی‌گویم ما ناتوان هستیم، ولی سخت است، دنیای استکبار، هم آوردش هستیم، ما شعار‌های بلند جهانی داده ایم، ما دایه تمدنی در دنیا داریم، نمی‌شود با این دست و پا شکستگی، با این اختلاف، با این نگاه غیرکارشناسی مشکلات مان را حل کنیم. هر روز دعوا، هر روز اختلاف، این‌ها حل نمی‌کند، بعد به هر حال موضوعی حداقلی دارد، حداقل‌ها را قبول کنیم، به هم دیگر احترام بگذاریم، به کارشناس هایمان احترام بگذاریم، به مدیران مجرب مان احترام بگذاریم.  یعنی همه ما در هر دولتی، الان من بخواهم حرف بزنم، حکم شهرداری آقای قالیباف را بنده صادر کردم، مخالفت هم شد برای صادر کردن حکم ایشان، زمانی که وزیر کشور بودم، ولی اعتقاد به توانایی آقای قالیباف هم داشته ام. اما اینطور نیست که شهرداری تهران مشکلی نداشته است، مسائل آن ساده بوده است، با چه هزینه‌ای تمام شده است. این‌ها مسئله‌ای است که آیا تحولی در نظام شهری با چه رویکردی در چه دوره زمانی انجام شد. این است که مبنای آینده می‌شود که می‌خواهیم کشور را بسازیم و به کدام سمت ببریم، ایده‌های روشن و برنامه درازمدت ما چیست. مگر من می‌خواهم برنامه روزمره و جاری را مطرح کنم، من نگاه کلان داخلی، خارجی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مسائل سیاسی ما مردم اینطور ناامید کرده است، منزوی کرده است، نگران کرده است، حتماً باید رویکرد‌های سیاسی مان را هم اصلاح کنیم، رویکرد‌های فرهنگی مان را هم باید اصلاح کنیم.

مرحله سوم مناظره که محور آن بحث مهار تورم بود، با طرح پرسش از سوی کارشناسان محترم در قالب پخش تصویر آغاز شد.

غلامرضا مصباحی مقدم (عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام): یکی از مشکلات جامعه ما تورم مزمن است آن هم در یک نرخ بالا؛ نرخ ۴۰ درصد و بالاتر که حدود ۶ سال است اتفاق افتاده است، شما با این تورم مزمن که ماندگار شده، چگونه می‌خواهید برخورد کنید؟

طهماسب مظاهری (رئیس کل اسبق بانک مرکزی): با این فرض پایه‌ای و اساسی که کسری بودجه دولت و تسهیلات تکلیفی که دولت برای تامین نیاز‌های خود به بانک‌ها تحمیل می‌کند ریشه اصلی رشد نقدینگی شدید و تورم‌های بالا است که شاهد آن بودیم، سوال این است که در صورتی که مردم شما را انتخاب کنند و رئیس جمهور بشوید، چه برنامه‌ای برای کنترل و مهار کسری بودجه و در نتیجه مهار تورم در حدودی که در برنامه هفتم هم پیش بینی شده دارید؟

محمدجواد ایروانی (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): برای تنظیم جهت گیری نقدینگی و اعتبارات بانکی به سوی تولید چه برنامه‌ای دارید؟

پیمان قربانی (معاون سابق اقتصادی بانک مرکزی): نظام اقتصادی ما بانک محور است و بانک‌ها حدود ۹۰ درصد تامین مالی اقتصاد را برعهده دارند، از طرف دیگر طی سال‌های گذشته ضعف سلامت بانکی در برخی از بانک‌های کشور عملا باعث شده که تامین مالی شبکه بانکی با اختلال مواجه بشود و از طرف دیگر این ناترازی که در این بانک‌ها وجود دارد به دلیل سیاست‌های گذشته یا تکالیفی که به ایشان محول شده یا ضعف مدیریتی شان باعث شده که رشد نقدینگی عمدتا برود به سمت افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و اضافه برداشت بانک‌ها به نحوی که دو سوم اضافه برداشت مربوط به چند بانک خاص است، برنامه جنابعالی با توجه به این که برنامه هفتم هم تاکید کرده که سالیانه ناترازی بانک‌ها در حد مشخصی کم بشود و رشد نقدینگی کاهشی باشد، برنامه جنابعالی برای اصلاح نظام بانکی و در واقع احیای بانک‌های ناتراز و احیانا حل و فصل بانک‌هایی که قابلیت احیا ندارند چیست؟

مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): یکی از پارامتر‌های اقتصادی و شاخص‌های اقتصادی که اقتصاد دان‌ها همه ما را نسبت به آن حساس کردند وضعیت نقدینگی کشور است و به گونه‌ای هشدار دادند که افزایش نقدینگی موجب تورم می‌شود، البته می‌دانیم که اگر نقدینگی هم نباشد بسیاری از شرکت‌های تولیدی که به سرمایه در گردش و سرمایه ثابت نیاز دارند گرفتار می‌شوند و حجم تولیدشان کاهش پیدا می‌کند، در اقتصاد کلا همیشه پارامتر‌ها با هم بده و بستان دارند و نمی‌شود فقط یک پارامتر را چسبید و از پارامتر دوم غافل شد، سوال من این است که نامزد محترم چگونه نقدینگی را مهار می‌کند در حالی که نقدینگی روغن کار چرخ دنده‌های تولید است آن روغن را به اندازه کافی در اختیار تولید قرار می‌دهد تا چرخ دنده‌ها به هم ساییده نشوند؟

محمدرضا پور ابراهیمی (رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس): علیرغم همه تلاش‌هایی که در طی سال‌های گذشته انجام شده باز هم ما با شرایط ناترازی در حوزه بودجه کشور مواجه هستیم، راهکار‌هایی که می‌تواند با فرض استمرار تحریم‌ها و عدم ایجاد منابع درآمدی پایدار از محل فروش نفت در حوزه کسری بودجه کمک بکند و بر اساس داده‌های واقعی باشد داده‌هایی که امکان تحقق آن امکانپذیر هست، چه چیزی است و دولت آینده چه راهکار‌های مشخصی برای ناترازی بودجه بعنوان اصلی‌ترین موضوع و مهم‌ترین مولفه اثرگذار در شاخص‌های اقتصادی کشور مدنظر قرار داده است؟

پورمحمدی گفت: همه وام الان متوقف شده همه بانک‌ها به آن‌ها تمام قول‌هایی که به کارآفرین‌ها دادند به بنگاه‌ها دادند همه را متوقف کردند اصلا کل تولید مشکل پیدا کرده به خاطر بانک مرکزی که ادعای استقلال دارد برای اجرای سیاست دستوری که ارز قیمتش بالا نرود کل تسهیلاتی که بنگاه‌ها باید سرمایه در گردش می‌خواهند برای هزینه‌های دیگرشان متوقف است ناچار به جذب منابع سرگردان و نقدینگی بکنه بهره از ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ الان برده ۲۹ درصد هزینه مالی در بازار آزاد الان ۴۱، ۴۲، ۴۳ بلکه بیشتر است اگر این خودش تورم زای شدید است چرخه معیوب نقدینگی را تشدید می‌کند می‌گوییم استقلال بانک مرکزی خب کی اجرا بکند دوباره دستور بهش می‌دهند همان را دارد عمل می‌کند ببینید ما نیازمند مدیر قوی هستیم برای هر کاری مدیر قوی می‌خواهیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  افزود: مگه می‌شود کار‌های بزرگ را به آدم‌های ناتوان سپرد همه جا مدیر قوی، ولی رئیس جمهور فقط مدیر قوی نیست مدیری است که مسایل سیاسی مسایل دیپلماتیک مسایل فرهنگی مسایل اجتماعی مسایل روانی جامعه آشنا باشد قدرت تحلیل داشته باشد قدرت جمع بندی داشته باشد قدرت ایجاد وفاق داشته باشد قدرت تحریک کنندگی اجتماعی داشته باشد قدرت اعتمادسازی داشته باشد مردم باورش بکنند این است که می‌تواند نیرو‌ها و مردان قوی را دور خودش جمع بکند و کشور را به آن جهتی که می‌خواهد نزدیک بکند.

دولت از رقابت باید برود کنار دوره تصدی گری را باید بگذارد کنار

پورمحمدی عنوان کرد: امنیت آفرین باشد در فعالیت‌ها به هر حال امنیت روانی امنیت فکری امنیت حقوقی امنیت مالکیت این‌ها لازمه موفقیت در یک مدیریت کلان و سطح عالی است خب ببینید می‌خواهم بگویم یک نقاط مشترکی گفته شد تکرار نمی‌خواهم بگویم بعدا در فرصت‌های بعدی هم داریم باید ما منظومه فکری اقتصادی مان مشخص کنیم به مردم بگوییم می‌خواهیم چکار کنیم اصول ما در اقتصادمان چیست من ناچارم سریع بگویم. ببینید من هشت اصل را به عنوان اولویت‌ها انتخاب کردم یک رقابت اگر اقتصاد می‌خواهد موفق باشد اصل رقابت را شوخی نباید بگیرد دولت از رقابت باید برود کنار دوره تصدی گری دولت بگذارد کنار نکته دوم اقتصاد بازار را قبول بکنیم و اقتصاد دستوری را کنار بگذاریم بحث مالکیت فکری حقوق مالکیت بحث بسیار جدی است که جای توضیحش نیست بحث بسیار مبنایی است برای رشد اقتصادی انضباط مالی در بخش‌های اقتصادی به خصوص دولت الان که بی انضباطی از گذشته بوده بله دولت چابک می‌خواهیم ناظر ضامن و حافظ رقابت و اقتصاد بازار خب من چند اصل دیگر دارم این چهار تایش را بیان کردم در فرصت بعدی باقیش را اعلام خواهم کرد.

مجری خطاب به این این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما با کسب زمان‌های اضافه در مراحل سه گانه که پشت سرگذاشتیم شما در مجموع ۵ دقیقه و ۲۹ ثانیه فرصت جمع بندی دارید.

دولت مانع فعالیت اقتصادی مردم نشود/ در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کند

پورمحمدی بیان کرد: چون آخرین نفر هستم وظیفه دارم چند تا تشکر کنم، یک تشکر از دوستانم که این جا هستند، جلسه خوب، گفتگوی سازنده، صریح و جدی بود و نیاز کشور، نیاز جامعه به این گفتگوهاست، از سازمان صدا و سیما تشکر می‌کنم، این بستر را به شکل خوبی فراهم کرد. از مردم عزیز که تا این لحظه بیننده این گفتگو هستند و به آگاهی سیاسی شان می‌افزایند باید از همه تشکر کنیم. امیدوارم که مجموعه این تحرک‌ها و تلاش‌ها سبب شود که عیدی ما در امروز و گفتگو‌های دیگر ما تا عید سعید غدیر که منجر خواهد شد، مشارکت بالای مردم در انتخابات باشد که رمز اقتدار ملی ماست  ان شاءالله انتخاب بهترین و اصلح ترین.

وی گفت: من یک جمع بندی خلاصه بکنم آن چه که من توضیح دادم و البته در جلسات آینده هم توضیح بیشتری خواهم داد مسئله مهم در این گفتمان و منظومه فکری – اقتصادی مان ثبات، اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است؛ که در نهایت رئیس دولت در دستیابی به دو هدف بسیار کلان و مهم تقویت اعتبار دولت نزد مردم و ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران کمک کند. مهم‌ترین ویژگی مورد انتظار از چنین برنامه‌ای برخورداری از انسجام کافی در همه حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و قابلیت سنجش مستمر و به هنگام نتایج مورد انتظارمان است و در این چارچوب اهداف اصلی می‌بایست قابل سنجش و کمی برای کنترل و نظارت مردم و پاسخگویی به آن باشد. دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تامین زندگی توام با رفاه، عزت و آرامش برای مردم ندارد و قرار ما در دولت چنین است، دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و مانع فعالیت و آزادی کسب و کار مشروع مردم نباشد. دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه گذاری کند تا مردم، بخش خصوصی و تعاونی بتوانند به کمک این زیرساخت‌ها از این سرمایه گذاری‌ها نهایت استفاده را ببرند. زیرساخت‌های اصلی مغفول مانده کشور مثل شبکه‌های ارتباطی فیزیکی و به خصوص شبکه ارتباطی الکترونیکی توسعه پیدا کند، سریع باشد، ارزان بشود و از دانش‌های جدید و مهندسی نوین و کارآمد اقتصادی بهره گیری کند. من در ابتدا هم عرض کردم شرط تحقق این خواست‌ها وفاق، گفتمان واحد در عرصه بین المللی و مباحثات بین المللی است و در داخل شرطش تحقق معجزه است، اعجاز است، اعتماد مردم به حاکمیت است و اعتماد حاکمیت به مردم است. در حوزه اقتصادی، در حوزه سیاسی، در حوزه فرهنگی از قدیم هم گفتند، دل به دل راه دارد، بها ندهیم به مردم، صادق نباشیم، مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: در پایان می‌خواهم بگویم دولت یک پیمانکاری نیست، یک بنگاهداری نیست، مدیریت یک بیمارستان، مدیریت یک شهر، یک موسسه، یا یک پژوهشکده نیست، دولت مجموعه ظرفیت‌های یک کشور، یک ملت، یک تاریخ، یک فرهنگ، یک هویت و یک تمدن است، مدیریت دولت باید تجمیع این ظرفیت‌ها را بکند، هماهنگی بین کنشگران و فعالان را داشته باشد، هم افزایی تلاش‌ها را داشته باشد و طبعا نظارت و هدایت به سوی اهداف ملی بکند. این تفکر و گفتمان جامعه و کارآمد عقبه کارشناسی، تجربه و امتحان دادگی می‌خواهد، ان شاءالله با رمز وفاق و رمز اعتبار به تعهدات مان پایبند باشیم، صادقانه با مردم عمل کنیم تا جواب مناسب دریافت کنیم. پیروز و سربلند باشید.

منبع :خبرگزاری میزان

این مطالب را نیز ببینید!

فاطمی: در برخورد با جوانان انعطاف‌پذیر باشیم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مردم از اجرا نشدن قوانین در حوزه بازنشستگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *